وزیر ارشاد اعلام کرد: یه حبه قند به اسکار نمی‌رود

کمتر از یک روز پس از آن که هیئت مسئول انتخاب فیلم ایرانی شرکت‌کننده در بخش فیلم‌های خارجی جایزه اسکار تصمیم خود را اعلام کرد، وزیر ارشاد و فرهنگ اسلامی ایران کار را تمام کرد و گفت که «یه حبه قند» در اعتراض به فیلم ضداسلامی که اخیرا جنجال‌ساز شد به اسکار نخواهد رفت.به گزارش خبرگزاری مهر، محمد حسینی، وزیر ارشاد ایران، روز دوشنبه، سوم مهرماه، در کرمان اعلام کرد که «با توافق» تهیه‌کننده و کارگردان یه حبه قند در رقابت بر سر جایزه اسکار شرکت نخواهد کرد.او گفت: «با توافق حوزه هنری به عنوان تهیه‌کننده این اثر سینمایی و [سید رضا] میرکریمی تصمیم گرفته شد با عدم حضور این فیلم در اسکار دنیا را آگاه به اعتراض سینماگران مسلمان ایران بکنیم.»

این در حالی است که تاکنون هیچ خبری در ایران مبنی بر «توافق» سازنده و تهیه‌کننده فیلم ایرانی منتخب برای مراسم اسکار منتشر نشده است.

کميته انتخاب فيلم ايرانی اسکار سال ۲۰۱۳ با اعضایی چون علی معلم، امیر اسفندیاری از بنیاد سینمایی فارابی، پوران درخشنده، و نیکی کریمی يک‌شنبه شب، دوم مهرماه، فيلم «يه حبه قند» را به عنوان نماينده سينمای ايران برای رقابت در بخش بهترين فيلم خارجی‌زبان اسکار دوره هشتاد و پنجم معرفی کرد.

اما تنها ساعاتی بعد جواد شمقدری، رئیس سازمان سینمایی ایران، در نامه‌ای که علی معلم آن را پیشنهاد تعبیر کرد در واکنش به فیلم ضداسلامی «معصومیت مسلمانان» خواستار «تحریم این مراسم [اسکار] شد».

این در حالی است که هیئت انتخاب فیلم در بیانیه خود برای معرفی «یه حبه قند» به این موضوع نیز اشاره کرده و گفته بود که اعضای هیئت به این نتیجه رسیده‌اند که «ضمن محکوم کردن اهانت به پیامبران» ایران در اسکار آینده «مشارکت فعال» داشته باشد.

اما آن طور که از گفته‌های وزیر ارشاد برمی‌آید خارج از هیئت انتخاب فیلم بحث بر سر فرستادن یا نفرستادن فیلم به مراسم اسکار ادامه یافته و در نهایت به اتخاذ تصمیمی منجر شده است که به گفته وزیر ارشاد تمام سینماگران ایران با آن موافقت‌اند.

خبرگزاری مهر به نقل از وزیر ارشاد می‌گوید که «صحبت‌ها و نقطه‌نظرهای بسیاری مبنی بر عدم حضور این فیلم در اسکار مطرح می‌شد» و بر همین اساس چون مراسم اسکار در آمریکا برگزار می‌شود و فیلم ضداسلامی «موهن» هم «توسط یک آمریکایی ساخته شده» قرار بر تحریم اسکار شده است.

محمد حسینی از دیگر کشورهای «اسلامی» دنیا هم خواسته است که دست به «چنین اقداماتی» بزنند.

سینمای ایران سال گذشته، ۲۰۱۲، با فیلم «جدایی نادر از سیمین» ساخته اصغر فرهادی به نخستین اسکار خود دست یافت.

رادیو فردا     سه شنبه 25 سپتامبر 2012 – 04 مهر 1391

Print Friendly, PDF & Email