نمایندگی ایران در سازمان ملل: نخست وزیر اسرائیل در پی توجیه تهدید نظامی است

مقامات جمهوری اسلامی اظهارات نخست وزیر اسرائیل در مورد برنامه اتمی این کشور را زمینه سازی برای توجیه تهدید نظامی علیه ایران توصیف کرده اند.روز جمعه، ٧ مهر (٢٨ سپتامبر)، خبرگزاری های بین المللی بیانیه اسحاق آل حبیب، معاون نمایندگی دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل را منتشر کردند که در آن، محتوای سخنرانی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در مجمع عمومی سازمان ملل به شدت محکوم شده است.آقای نتانیاهو در سخنانی که روز گذشته در نشست مجمع عمومی ایراد کرد، هشدار داد که ایران به منظور تولید اورانیوم با خلوص لازم برای ساخت بمب اتمی، به غنی سازی اورانیوم ادامه می دهد و تا اوایل یا اواسط سال آینده میلادی، به مقدار کافی اورانیوم برای ساخت نخستین بمب اتمی خود دست خواهد یافت. آقای نتانیاهو گفت که جهان برای دست زدن به اقدامات لازم جهت جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات اتمی حداکثر تا تابستان سال آینده فرصت دارد.

معاون نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل، اظهارات نخست وزیر اسرائیل را “اتهامات کاملا بی اساس” توصیف کرده و با تکرار موضع جمهوری اسلامی، گفته است که برنامه هسته ای ایران صرفا برای مقاصد صلح آمیز دنبال می شود.

آقای آل حبیب با اشاره به شمایی که آقای نتانیاهو در مورد جدول زمانی برنامه اتمی ایران هنگام سخنرانی خود در مجمع عمومی به حاضران نشان داد و خط قرمزی که بر آن ترسیم کرده بود، گفته است که نخست وزیر اسرائیل “با توسل به یک نقشه بی اساس و تخیلی” در صدد توجیه تهدیدهای نظامی علیه جمهوری اسلامی برآمده است.

این مقام ایرانی هشدار داد که “ایران از قدرت کافی برای دفاع از خود برخوردار است و این حق را برای خود محفوظ می دارد که با حداکثر توان هر نوع حمله ای را تلافی کند.” اسحاق آل حبیب از جامعه جهانی خواسته است تا با وارد کردن فشار براسرائیل، آن کشور را وادار کند تا به پیمان منع گسترش جنگ افزارهای اتمی بپیوندد.

نتانیاهو و کلینتون

اسرائیل و آمریکا: توافق بر سر وجود خطر و تفاوت نظر درباره نحوه مقابله با آن

در بیانیه معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل، اسرائیل به ایجاد زرادخانه تسلیحات کشتار جمعی متهم شده و آمده است که هدف بنیامین نتانیاهو از ایجاد نگرانی در مورد برنامه های اتمی جمهوری اسلامی، انحراف افکار عمومی از فعالیت های کشور خود در این زمینه است.

آقای آل حبیب یادآور شده است که تهدید به توسل به قوه قهریه علیه کشورهای عضو سازمان ملل ناقض منشور سازمان ملل و قوانین بین المللی است، با اینهمه، مقامات اسرائیلی بارها به تهدید نظامی علیه جمهوری اسلامی مبادرت ورزیده اند.

نخست وزیر اسرائیل در سخنان خود بار دیگر از جامعه جهانی خواست تا “خط قرمزی” را برای فعالیت های اتمی جمهوری اسلامی مشخص کند و در صورت عبور ایران از این خط قرمز، به اقدام عملی علیه آن کشور دست بزند.

جامعه بین المللی: اختلاف یا تفاوت نظر

درخواست بنیامین نتانیاهو برای اقدام عملی علیه برنامه اتمی جمهوری اسلامی، به خصوص حمله نظامی به تاسیسات هسته ای ایران، در حالی در مجمع عمومی تکرار شد که پبشتر، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، در سخنانی در مجمع عمومی سازمان ملل بر “اولویت” راه های مسالمت آمیز و گفتگو برای حل و فصل بحران اتمی جمهوری اسلامی تاکید نهاده بود.

رهبران ایران

کشورهای غربی انتظار دارند فشارهای اقتصادی باعث تغییر در مشی اتمی رهبران ایران شود

همچنین، سایر کشورهای عضو گروه ١+٥ – متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان – که رهبری مذاکرات بین المللی برای حل بحران اتمی ایران را بر عهده دارند، تاکید داشته اند که ایران باید “خواست جامعه جهانی” مندرج از مصوبات شورای امنیت و شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی را بپذیرد و برای وادار کردن جمهوری اسلامی به قبول این درخواست، مذاکراتی را با این کشور صورت داده اند.

در مقابل، اسرائیل با استناد به عقاید، مواضع و اظهارات مقامات ارشد جمهوری اسلامی و ارتباط آنان با گروه ها تندرو، حکومت ایران را فاقد مسئولیت قلمداد کرده و گفته است که در صورت دستیابی این کشور به تسلیحات اتمی، موجودیت اسرائیل بیش از سایر کشورها به مخاطره خواهد افتاد. اسرائیل و دولت های غربی همچنین نگران آن هستند که حکومت جمهوری اسلامی، یا بخش ها و نهادهای خودسر در آن، تسلیحات یا مواد اتمی را در اختیار گروه های تندرو قرار داده و امنیت جهانی را به مخاطره اندازند.

به این ترتیب، بین اسرائیل و کشورهای گروه ١+٥، به خصوص آمریکا، در مورد لزوم توقف برنامه ای هسته ای جمهوری اسلامی “اختلاف” وجود ندارد، و به گفته ناظران، آنچه که دیده می شود “تفاوت نظر” در مورد نحوه رسیدن به این هدف است.

به گفته آنان، اسرائیل، که احتمالا از تجربه لازم در زمینه جنگ افزارهای هسته ای برخوردار است، معتقد است که ایران به زودی از توانایی تولید این نوع تسلیحات برخوردار می شود و زمان کافی برای جلوگیری از چنین وضعیتی از طریق مذاکره یا فشار اقتصادی وجود ندارد.

احمدی نژاد

احمدی نژاد بر صلح آمیز بودن برنامه اتمی ایران تاکید نهاده و تغییر در نظم کنونی جهان را وعده داده است

در مقابل، به نظر می رسد که ایالات متحده با حمایت از مذاکره و در عین حال، تشدید تحریم بین المللی علیه ایران، در نظر دارد این کشور را در مسیری قرار دهد که مقامات جمهوری اسلامی دریابند عدم همکاری هسته ای با جامعه بین المللی می تواند هزینه های اقتصادی و سیاسی سنگینی را در پی داشته باشد.

در این زمنیه، برخی ناظران به شرایط اقتصادی و اجتماعی وخیم عراق در سال های پایانی رژیم سابق آن کشور اشاره کرده و گفته اند که رهبران ایران قطعا مایل نیستند خود را گرفتار وضعیتی مشابه کنند. به گفته آنان، در حالیکه گزینه مورد استفاده در عراق، یعنی توسل نهایی به نیروی نظامی، ممکن است در شرایط کنونی جهان مطرح نباشد، اما با توجه به روند تحولات منطقه ای و بین المللی، تشدید فشار اقتصادی، تا حد تحریم های فلج کننده احتمالا رهبری جمهوری اسلامی را از خطر فروپاشی از درون آگاه خواهد کرد.

مقامات جمهوری اسلامی، ضمن محکوم کردن تحریم بین المللی و رد مصوبات شورای امنیت، بر صلح آمیز بودن برنامه اتمی خود تاکید کرده اند و محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری که برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی به نیویورک سفر کرده بود، در اظهارات خود، این موضع را تکرار کرد.

آقای احمدی نژاد در سخنرانی در مجمع عمومی، در تشریح دیدگاه های سیاسی جمهوری اسلامی به خصوص در زمینه سیاست بین المللی، ضمن حمله به اسرائیل و نفی مشروعیت آن کشور و پیش بینی نابودی نظام غالب اقتصادی و سیاسی جهان، اعتقادات دینی خود در مورد پایان نظم کنونی و ظهور منجی بشریت برای ایجاد نظم مطلوب خود را هم ابراز داشت.

بی بی سی

جمعه ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۲ – ۰۷ مهر ۱۳۹۱

 

Print Friendly, PDF & Email