در ایران حضور مادر برای مجوز سقط جنین‌ قانونی کافی است

عبدالرزاق برزگر، معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی ایران، گفته است که مطابق شیوه‌نامه جدید این سازمان دیگر برای سقط جنین نیازی به حضور پدر نیست و حضور و رضایت مادر به تنهایی می‌تواند برای صدور مجوز سقط کافی باشد.به گفته آقای برزگر پیش از این حضور پدر برای صدور این مجوز الزامی بود که در برخی موارد حاضر نبودن پدر، مادر می‌بایست به مراجع قضایی مراجعه می‌کرد. امری که به گفته آقای برزگر مشکلاتی برای برخی افراد پیش می‌آورد.مطابق قوانین ایران اگر بارداری برای مادری خطر جانی به همراه داشته باشد او می‌تواند جنین خود را سقط کند. همچنین معلولیت ذهنی و “ناقص الخلقه” بودن جنین، به نحوی که نگهداری آن مادر را به دشواری بیندازد، از دیگر مواردی است که می‌تواند مجوزی برای سقط جنین باشد.

در همه این موارد و چنانچه کمتر از چهار ماه از شکل‌گیری جنین گذشته باشد، مادر می‌تواند از پزشکی قانونی برای مجوز سقط درخواست بکند و سه پزشک متخصص در این باره تصمیم می‌گیرند.

به جز این سقط جنین در قوانین ایران جرم محسوب می شود، سقط در موارد بارداری ناخواسته یا بارداری خارج از ازدواج پذیرفته نیست و کسانی که به آن اقدام کنند با مجازات‌های حبس، پرداخت جریمه نقدی یا “دیه” و حتی “قصاص” روبرو می‌شوند.

سقط جنین نه تنها در ایران، که در بسیاری از کشورها، از موضوعاتی است که حساسیت گروه‌های مختلف را برمی‌انگیزد و گاه بحث‌های مذهبی، اخلاقی و حقوقی جنجالی درباره آن درمی‌گیرد.

معموملا گروه‌های مذهبی، محافظه‌کار و راستگرا خواهان اعمال محدودیت بر سقط جنین هستند و در مقابل فمینیست‌ها و فعالان حقوق زنان با تکیه بر “حق کنترل بر بدن خود” از آن دفاع می‌کنند.

بی بی سی

شنبه 29 سپتامبر 2012 – 08 مهر 1391

Print Friendly, PDF & Email