گزارش پنجمین همآیش اتحاد جمهوریخواهان ایران ۱۲ تا ۱۴ اکتبر ۲۰۱۲

همآیش پنجم  اتحاد جمهوریخواهان ایران در روز جمعه ۱۲ اکتبر  در شهر کلن در آلمان آغاز شد. ابتدا و بعد از افتتاح اجلاس، خانم کبری قاسمی، آقایان حسن زهتاب، ضیا عابدی، مسعود فتحی و فرهاد فرجاد به عنوان هیات رئیسۀ همایش انتخاب شدند و  اجلاس رسما آغاز به کار کرد. صبح روز اول به گزارش ارگان ها و بررسی آن ها اختصاص داشت. متاسفانه در همین روز خانم فرزانه عظیمی، مسئول هیئت سیاسی اجرائی اتحاد جمهوریخواهان ایران در سوگ مادر نشست و نتوانست در همآیش حضور یابد.گزارش فعالیت اتحاد جمهوریخواهان ایران قبلا منتشر شده بود و در اجلاس نیز مهدی فتاپور شرح مختصری از فعالیت های اتحاد جمهوریخواهان ایران را در فاصلۀ بین دو همآیش ارائه دادو سپس به نمایندگی از هیئت سیاسی اجرائی به پرسش های اعضا و شرکت کنندگان پاسخ داد.

 نشست بعد از ظهر روز اول همآیش با یاد و بزرگداشت زنده یاد مهرداد مشایخی از یاران و بنیانگذاران اتحاد جمهوریخواهان ایران  آغاز شد و فیلمی که حبیب پرزین از زندگی و کار مهرداد تهیه کرده بود، به نمایش گذاشته شد.

در ادامه این روز دو میزگرد برگزار شد. در میزگرد اول که به «اوضاع سیاسی کشور، بحران هسته ای، تحریم های اقتصادی، خطر حمله نظامی و راهکارها» اختصاص داشت، افراد زیر شرکت داشتند:

-بهروز بیات، عضو هیئت سیاسی اجرائی اتحاد جمهوریخواهان ایران، مشاور سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی

– حسن شریعتمداری، شخصیت مستقل سیاسی و از بنیانگذاران و اعضاء سابق اتحاد جمهوریخواهان ایران

– مهرداد عمادی، اقتصاد دان و مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا

– ملیحه محمدی، عضو هیئت سیاسی اجرائی اتحاد جمهوریخواهان ایران

– علی مزروعی، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران

– علی هنری، عضو سفیران سبز امید

گردانندگی میزگرد را اسفندیار طبری، عضو هیئت سیاسی اجرائی اجا بر عهده داشت.

میزگرد دوم به موضوع «همگرائی و اتحاد نیروهای جمهوریخواه، موانع و راه حل ها» اختصاص داشت که افراد زیر در آن شرکت داشتند:

فرید اشکان، عضو «اتحاد برای پیشبرد سکولاری دموکراسی در ایران»

علی حسین قاضی زاده، عضو سفیران سبز امید

مهرداد درویش پور، عضو «جنبش جمهوریخواهان لائیک و دموکراتیک»

رضا علیجانی، عضو شورای مرکزی فعالان ملی مذهبی

مهدی فتاپور، عضو هیئت سیاسی اجرائی اتحاد جمهوریخواهان ایران

گردانندگی این میزگرد را مریم سطوت بر عهده داشت.

روز دوم همآیش

 در روز دوم همآیش ابتدا اسناد سیاسی، قطعنامه های پیشنهادی و موضوعاتی که نیاز به تصمیم گیری در همآیش داشت، مطرح شدند.

خانم ملیحه محمدی و آقایان مسعود فتحی، حبیب پرزین و بهروز بیات در رابطه با قطعنامه سیاسی و آقایان مهدی فتاپور، علی پورنقوی و احمد پورمندی در رابطه با اساسنامه توضیحاتی دادند. هم چنین رضا فانی یزدی در مورد قطعنامه علیه جنگ صحبت کرد و سپس کمیسیون هایی برای قطعنامۀ سیاسی و پیشنهادات  اساسنامه ای تشکیل شد تا با بررسی اسناد و تبادل نظر با ارائه دهندگان پیشنهادات اصلاحی، اسناد را برای تصویب آماده نمایند.

خانم ملیحه محمدی و آقایان حبیب پرزین، رضا جوشنی، بهروز بیات و بهروز خلیق برای ارائه قطعنامه سیاسی و آقایان مهدی فتاپور، علی پورنقوی و احمد پورمندی برای ارائه طرح های تشکیلاتی انتخاب شدند.

بعد از بحث اولیه روی اسناد و انتخاب کمیسیون ها،  بقیه روز به سخنرانی های مهمانان و اعضا اختصاص داشت. با توجه به تعدد سخنران ها، به هر سخنران ده دقیقه وقت داده شد. اجا در تدارک همآیش از نیروها و فعالان سیاسی، فرهنگی و اجتماعی دعوت کرده بود که با حضور خود در همآیش، در تبادل نظر پیرامون سیاست ها و راهکارهای استراتژیک جمهوریخواهان برای پاسخگوئی به مسائل دامنگیر کشور، برای رسیدن به ایرانی آزاد و رها از استبداد و دستیابی به یک حکومت عرفی و قانونگرا، متکی بر اراده و  رأی آزادانه جمهور مردم، مشارکت نمایند. در پی استقبال گرم بسیاری از دعوت شدگان، تعداد زیادی از طیف های مختلف سیاسی در همآیش شرکت کرده و نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را پیرامون موضوعات مطروحه در همآیش پنجم اجا ابراز داشتند. برخی سخنرانان تاکید داشتند که نظر آنان الزاما نظرات جریانی که عضو آن هستند، نمی باشند.

اسامی سخنرانان در روز دوم همآیش:

هوتن رضائی، از اتحاد برای پیشبرد سکولار دموکراسی در ایران، از لس انجلس آمریکا

کمال ارس، جبهه ملی ایران – اروپا، از آلمان

مرتضی کاظمیان، روزنامه نگار و عضو شورای فعالان ملی مذهبی، از فرانسه

محمد مصری، عضو کمیته مرکزی کومله

خالد حسن پور، عضو حزب دموکرات کردستان

سیروس مددی، چپ دموکرات آذربایجان

بابک امیرخسروی، اتحاد جمهوریخواهان ایران، از فرانسه

محمد امینی، نویسنده و پژوهشگر تاریخ، از آمریکا

آزاده اسدی، عضو سفیران سبز امید

روح الله شهسوار، عضو شورای سیاست گذاری سفیران سبز امید،

نوشابه امیری، روزنامه نگار از فرانسه

پروین بختیارنژاد، روزنامه نگار، عضو شورای فعالان ملی مذهبی از فرانسه

مهرداد عمادی، اقتصاد دان و مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا از انگلیس

ضیاء عابدی، اتحاد جمهوریخواهان ایران، از سوئد

حسن فرشتیان، دین پژوه و حقوقدان از فرانسه

امیرممبینی، اتحاد جمهوریخواهان ایران از سوئد

حسن یوسفی اشکوری، نواندیش دینی و فعال ملی مذهبی از آلمان

علی شاکری، اتحاد جمهوریخواهان ایران، از آمریکا

اکبر سیف، فعال سیاسی طیف نیروهای چپ دموکرات ایران، عضو جنبش جمهوریخواهان لائیک و دمکرات از پاریس

نادر عصاره، سازمان اتحاد فدائیان ایران، از پاریس

بهزاد کریمی، سازمان فدائیان خلق ایران اکثریت، از هلند

فؤاد تابان، سردبیر سایت اخبار روز، از آلمان

سویم دادلان، نماینده حزب چپ در پارلمان آلمان

فرخ نگهدار، تحلیلگر سیاسی، عضو اتحاد جمهوریخواهان ایران از لندن

مهران براتی، سازمان جمهوریخواهان ایران از آلمان

احمد هاشمی،  اتحاد جمهوریخواهان ایران  از وین

فریدون احمدی، سازمان فدائیان خلق ایران – اکثریت از آلمان

رضا فانی یزدی، اتحاد جمهوریخواهان ایران، از آمریکا

فرهاد روحی، اتحاد جمهوریخواهان ایران، از سوئد

نقی حمیدیان، اتحاد جمهوریخواهان ایران از سوئد

برنامه روز سوم همآیش: 

روز سوم همآیش به تصویب قطعنامه ها، قرار ها و انتخاب شورای هماهنگی اختصاص داشت. نخست کمیسیون اساسنامه نتایج کار خود را در قالب یک قطعنامه پیشنهادی برای تصویب به همآیش ارائه داد. پیشنهاد کمیسیون شامل چند ماده بود. موضوع اول یک لایه کردن ارگان رهبری اتحاد جمهوریخواهان ایران بود.  این پیشنهاد با کسب ۳۰ درصد آراء موافق، ۶۴ درصد مخالف و ۶ درصد ممتنع به تصویب نرسید و وضعیت فعلی، یعنی دو لایه بودن ارگان های مرکزی اتحاد جمهوریخواهان ایران (شورای هماهنگی – هیات سیاسی – اجرائی) ابقا شد.

مورد دیگر پیشنهاد تعیین تعداد اعضای شورای هماهنگی به ۱۵ تا ۲۰ نفر و کاهش آن نسبت به تعداد ۳۵ نفر ذکر شده در اساسنامه قبلی بود. این پیشنهاد با رای موافق ۷۹ درصد به تصویب رسید. ۱۰ درصد حاضرین مخالف این پیشنهاد بودند و ۱۰ درصد دیگر رای ممتنع دادند.

هم چنین به اتفاق آرا تصویب شد که  تعداد اعضای شورای هماهنگی منتخب همآیش ۱۵ نفر بوده و تعداد حداکثر تا ۵ نفر نیز (طبق اساسنامه موجود) از تشکیلات محلی به این تعداد افزوده شود. تعداد اعضای هیات اجرائی بین ۷ تا ۹ نفر تعیین شد.

پیشنهاد دیگری که در این مورد به رای گذاشته شد، عبارت بود از «ترکیب ارگان های رهبری اجا مبتنی بر تضمین حق نمایندگی گرایش ها و فراکسیون های اعلام شده در آن». این پیشنهاد با موافقت ۷۱ درصد اعضای حاضر به تصویب رسید. ۱۹ درصد مخالف و ۱۰ درصد نیز ممتنع بودند.

در پایان این بخش ، شرکت کنندگان با اتفاق آراء، تدقیق اساسنامه موجود با توجه به اصلاحات مصوب به شورای هماهنگی منتخب همآیش واگذار کردند.

کمیسیون سند سیاسی اکثر پیشنهادات را وارد کرده و سند توافق شده را برای تصویب به همآیش ارائه کرد.  در یک مورد پیشنهاد دهنده معتقد بود که پیشنهاد در سند وارد نشده است و آن را به رای کنگره گذاشت. این پیشنهاد عبارت بود از :

 

پیشنهاد علی پور نقوی

۱- ما برنامۀ هسته ای جمهوری اسلامی ایران – به عنوان برنامه ای برای تولید انرژی – را سرمایه سوز، ناایمن و بی چشم انداز می دانیم.

۲- پیشنهاد ما برای یک برنامه تولید انرژی، تحقق تدریجی انرژیهای تجدیدپذیر به جای انرژی های فسیلی و هسته ای است.

۳- برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران همچنین نتوانسته است این شبهه را، که حاوی اهداف نظامی است، مانع گردد و موضع نفی اسرائیل به این شبهه دامن زده است. برای رفع این شبهات ما مشخصاً خواهان پیوستن جمهوری اسلامی ایران به پروتکل الحاقی و ترک سیاست نفی اسرائیل هستیم.

۴- این شبهات توجیه هیچ تهدید و اقدام نطامی علیهجمهوری اسلامی ایران نیستند.

این پیشنهاد با ۳۹ درصد موافق، ۵۳ درصد مخالف و ۸ درصد ممتنع به تصویب نرسید.

محالفت با این متن اساسا به خاطر آن بود که مساله محیط زیست را به سیاست خارجی و تهدیدات نظامی پیوند داده است.

کلیت سند سیاسی با ۸۷ درصد موافق و ۱۳درصد ممتنع، بدون رای مخالف به تصویب رسید و ادیت نهایی آن به شورای هماهنگی منتخب همآیش واگذار گردید.

 

قرارها:

قرار همگرائی و برآمد جمهوریخواهان:

«همآیش پنجم اجا شورای هماهنگی منتخب را موظف می سازد تا در راستای همگرائی و برآمد مشترک جمهوریخواهان که مواضع سیاسی همسو با اجا دارند، اقدامات لازم را به عمل آورد.»

این قرار به اتفاق آراء به تصویب رسید 

قرار وحدت

«همآیش از شورای منتخب می خواهد تا در راستای زمینه سازی و حرکت در جهت وحدت با سازمان اتحاد برای پیشبرد سکولار دموکراسی در ایران و سایر سازمان های جمهوریخواهی که مواضع و دیدگاه های مشابه اجا دارند، اقدامات لازم را به عمل آورد.»

 این قرار با ۸۵ درصد موافق، ۳ درصد مخالف و ۱۲ درصد ممتنع به تصویب رسید. 

قرار همآیش پنجم

اجا پیرامون انشعاب بهمن ۱۳۸۹ 

– همآیش مراتب تاسف عمیق خود را از انشعابی که با انتشار بیانیه “برای بازسازی جنبش جمهوریخواهی” از سوی جمعی از بنیانگذاران و کادرهای “اجا” در ۱۰بهمن ۱۳۸۹ اعلام گردید، اظهار می دارد.

– همآیش این انشعاب را اجتناب ناپذیر نمی داند و بر آن است که ناکارآمدی تدابیر طرفین، بویژه در مدیریت بحران، نقش قابل ملاحظه ای در وقوع این حادثه داشته است.

– نظر به اوضاع خطیر کشور و خطراتی که کشور و مردم ایران را تهدید می کند، همآیش”باز سازی جنبش جمهوری خواهی” را ضرورتی درنگ ناپذیر دانسته، همه نیرو های جمهوری خواه کشور و بویژه دوستان جدا شده را به تشریک مساعی در این امر ملی و ضرور فرا می خواند.

این قرار با ۹۶ درصد رای موافق و ۴ درصد رای ممتنع حاضرین تصویب شد.

قطعنامه در مخالفت با جنگ، با توجه به تامین نظر دوستان ارائه دهنده در قطعنامه سیاسی ارائه دهندگان این قرار را به رای نگذاشتند. هم چنین پیشنهاد افزودن متمم بر منشور ۱۰ ماده ای اتحاد جمهوریخواهان ایران، که هدف از ارائۀ آن جلب  توجههمآیش  بهضرورت تدقیق منشور بود، بعد از طرح در اجلاس، به درخواست پیشنهاد دهندگان به رای گذاشته نشد.

پیام ها:

در پایان کار همآیش، پیام همبستگی با زندانیان سیاسی و نیز پیام تسلیت به خانم فرزانه عظیمی، به مناسبت درگذشت مادرشان، تهیه و به اتفاق آرا تایید شد. 

همه باهم، برای آزادی زندانیان سیاسی ،عقیدتی ، فعالین صنفی وپایان دادن به زندان خانگیخانم رهنورد وآقایان موسوی وکروبی بکوشیم .

همآیش پنجم اتحاد جمهوریخواهان ایران به زندانیان سیاسی کشور که ایستادگیشان نماد پایداری مردم در برابر تبعیض ، استبداد ، دروغ و فساد است، درود میفرستدو در مقابل پایداری آنان سر تعظیم فرود می آورد.

همآیش باور عمیق دارد که روزهای سیاه حاکمیت استبداد و بی قانونی به سر خواهد آمد. رهبران جنبش سبز و فعالین سیاسی زندانی با سر بلندی به میان مردم باز خواهند گشت .

ما همه مبارزان راه آزادی و دموکراسی را به پیکار یک پارچه برای پایان دادن به زندان خانگیخانم رهنورد، آقایان موسوی و کروبی و آزادی همه زندانیان سیاسی ،عقیدتی، سندیکایی و مبارزان علیه تبعیض فرا می خوانیم.

پیام تسلیت و همدردی با فرزانه عظیمی:

«فرزانه عزیز، درغربت سرد و تلخ کامی ها در سوگ مادر نشسته ای. ما نبودت را در این روزهای شوق، بیم و امید و تلاش، حس می کنیم. در اندوه تو و مسعود عزیز شریکیم.» 

انتخابات:

آخرین بخش همآیش، انتخاب اعضای شورای هماهنگی بود. ۲۱ نفر کاندیدا شدند. ۱۵ نفر اول به عضویت شورای هماهنگی منتخب همآیش پنجم درآمدند که نام شان در زیر می آید: 

فرزانه عظیمی، کبری قاسمی، مسعود آذری، بهروز بیات، محمد برقعی، حبیب پرزین، اسماعیل ختایی، بهروز خلیق، حسن زهتاب، اسفندیار طبری، ضیا عابدی، بهرام عباسی، مهدی فتاپور، مسعود فتحی، فرهاد فرجاد

 

 لازم به ذکر است که:

در طول ۳ روز، مباحث و اخبار همآیش مستقیما هم از پالتاک و هم از طریق فیس بوک پخش می شد.

تعدادی از اعضاء اجا از طریق پالتاک در جلسه حضور داشتند و در رأی گیری ها شرکت کردند.

حضور افرادی غیر از اعضاء اجا که با دقت نظاره گر روند تصمیم گیری ها بودند، حتی در روز آخر که به مسائل تشکیلاتی و سازمانی اجا اختصاص داشت، چشمگیر بود.

 

تقدیر از دوستان دست اندرکار تدارک همآیش:

از شورای هماهنگی منتخب همآیش چهارم، هیئت سیاسی- اجرائی و تدارک کنندگان همآیش پنجم سپاسگزاری شد.

بدون تلاش بی وقفه مهدی فتاپور مسئول روابط عمومی اجا، مشارکت این طیف وسیع از جریان های سیاسی مختلف در این همآیش امکان پذیر نبود. از مهدی عزیز و نیز مریم سطوت مسئول اجرایی برگزاری همآیش و تمامی دوستان واحد کلن که در تدارک و پیشبرد همآیش نقش ویژه داشتند، هم چنین دوستان دیگری از واحدهای مختلف در اروپا و آمریکا که برای بهتر برگزار شدن همآیش و شرکت وسیع اعضا و میهمانان تلاش کرده اند، تقدیر می کنیم.

 

هیات رئیسه همآیش پنجم

اتحاد جمهوریخواهان ایران

۱۹ اکتبر ۲۰۱۲

Print Friendly, PDF & Email