پول بگیرید، فیلم نسازید/ سینماگران سرشناس در لیست بدهکاران

خبرگزاری فارس: در دوره‌های گذشته مدیریت انجمن سینمای جوان، حدود 70 نفر از فیلمسازان برای ساخت فیلم‌های کوتاه با دریافت مبالغی اقدام به ساخت فیلم کردند اما با گذشت سالیان سال از دریافت بودجه، هنوز هیچ فیلمی به انجمن تحویل نداده‌اند.

به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، در دوره‌های گذشته مدیریت انجمن سینمای جوانان ایران، حدود 70 نفر از فیلمسازان برای ساخت فیلم‌های کوتاه با مراجعه به این انجمن و با دریافت مبالغی که در آن زمان قابل توجه و تامل بوده، اقدام به ساخت فیلم کردند اما با گذشت سالیان سال از دریافت بودجه، هنوز هیچ فیلمی به انجمن سینمای جوان تحویل نداده‌اند.

در میان این لیست حدود 70 نفر نام تعداد زیادی از کارگردانان و بازیگران مطرح امروز کشور نیز به چشم می‌خورد که در آن زمان برای تجربه ساخت فیلم‌ کوتاه و ورود به عرصه فیلمسازی هزینه تولید فیلم را دریافت کردند اما هیچ‌گاه فیلمی نساختند.

پول‌هایی که از بودجه عمومی مردم هزینه می‌شود اما هیچ کس متوجه نمی‌شود که خروجی پرداخت چنین هزینه‌هایی چه می‌شود. البته این موضوع فقط به انجمن سینمای جوان برنمی‌گردد و ارگان‌های دیگر سینمایی نیز در این زمینه با مشکلاتی این‌چنینی دست و پنجه نرم می‌کنند.

در این رابطه «هاشم میرزاخانی» مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره انجمن سینمای جوانان ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی فارس گفت: یک سری پرونده‌ در این زمینه در انجمن باز بوده و هست. زیرا در هر دوره‌ای قرار‌داد‌هایی بدون پشتوانه اجرایی منعقد شده و به سرانجام هم نرسیده است. البته این کار در مدیریت من و فرد قبل از من هم نبوده و در زمان مدیریت ‌دوره‌های گذشته بوده است.

وی در ادامه افزود: پیگیری‌های متعددی انجام دادیم تا این عزیزان بیایند و هزینه‌هایی که گرفته‌اند را برگردانند اما از این افراد فقط چند نفر هزینه‌ها را باز‌گردانده‌اند و باقی که تعداد زیادی هم هستند، هنوز چیزی به انجمن نداده‌اند. در میان این افراد، اسامی سرشناسی نیز وجود دارد.

میرزاخانی درخصوص راهکار دریافت این بودجه‌ها، ادامه داد: به فکر این افتادیم که اسامی این افراد را به اداره کل ارزشیابی بدهیم که به آن‌ها تا زمانی که تکلیف خود را با انجمن سینمای جوان روشن نکردند، کار ندهند.

مدیر‌عامل انجمن سینمای جوانان ایران گفت: البته این موارد در همه جا هست، هم در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و هم در بنیاد سینمایی فارابی.

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه بدهی‌های زیادی وجود دارد که دوستان این بدهی‌ها را صاف نکرده‌اند. کاری که ما در انجمن سینمای جوان کردیم این است که هیچ بدهی در زمان مدیریت ما وجود ندارد و ما ضمانت اجرایی برای کار می‌گیریم تا کار آماده تحویل انجمن شود.

میرزاخانی گفت: این افراد همه قرارداد داشتند اما در قبال این قرارداد هیچ اثری تحویل انجمن نداده‌اند.

وی افزود: بسیار سعی کردیم تا این پول‌ها برگردد، البته باید این را بدانیم که ارزش ریالی کاری که 10 سال قبل باید تولید می‌شده است با الان خیلی فرق دارد و شاید اگر این پول برگردانده شود شاید یک اثر کوچک هم نتوان با آن تولید کرد اما این پول گردن دوستان است و در هر صورت باید بازگردانده شود.

میرزاخانی درباره ضمانت اجرایی برای ساخت آثار در انجمن سینمای جوانان ایران، گفت: ما به جد در زمینه ضمانت اجرایی کار بسیار جدی کار کرده‌ایم و برای پرداخت، اقساطی را در نظر گرفته‌ایم. اقساط به گونه‌ای طراحی شده است که حتما پرداخت شود.

 

Print Friendly, PDF & Email