لاریجانی: دولت از مرگ ستار بهشتی وقیحانه سوءاستفاده می‌کند

رئیس قوه‌ قضاییه با اشاره به مرگ ستار بهشتی، در زندان، از نحوه انتشار این حادثه در رسانه‌های دولتی انتقاد کرد و مدعی شد که وابستگان دولت امنیت ملی کشور و نظام اسلامی را رعایت نکرده ‌‌و آب به آسیاب دشمن ریخته‌اند.

صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه در نشست شورای روسای دادگستری و دادستان‌های مراکز استان در روز پنج‌شنبه (۲۵ آبان/۱۵ نوامبر) بار دیگر به قتل ستار بهشتی، وبلاگ‌نویسی که تحت شکنجه ماموران در زندان جان سپرد، اشاره کرد و از “تبلیغات رسانه‌های داخلی” انتقاد کرد.

لاریجانی گفت: «در عجبم که برخی از سایت‌های وابسته به دولت این را موضوع را دستاویزی قرار داده‌اند و گفته‌اند که حالا مشخص می‌شود که چرا رئیس‌جمهور قصد بازدید از زندان اوین را داشته است.» وی افزود«این تلاشی وقیحانه برای سوء‌استفاده از یک حادثه است.»

به نظر می‌رسد که انتقاد و حمله لاریجانی متوجه حامیان احمدی‌نژاد از جمله سخنان محمدرضا تقوی‌فرد، مدیر مسئول روزنامه خورشید است.

اظهارات مدیر مسئول روزنامه خورشید

محمدرضا تقوی‌فرد، مدیر مسئول روزنامه خورشید در گفت‌وگویی با شبکه ایران در ۲۳ آبان ضمن اشاره به مرگ ستار بهشتی گفته بود: «به عنوان یک نویسنده از این مسئله بسیار خجالت‌زده شدم.»

تقوی‌فرد آشکارا “بایکوت و سانسور” اخبار قتل ستار بهشتی در روزنامه‌های داخلی را مایه “شرمساری و افسوس مظاعف” دانسته بود. مدیر مسئول روزنامه خورشید افزود: «حدود یک ماه قبل رئیس‌جمهور در نامه‌ای از تصمیم خود برای بازدید از زندان اوین خبر داد و در مقابل به سیاسی کاری و تلاش برای حمایت از آقای جوانفکر متهم شد، در حالی که امروز حکمت تصمیم آقای احمدی‌نژاد برای بازدید و سرکشی به زندان‌ها روشن شده است.»

تقوی‌فرد مدعی شد: «اگر اجازه می‌دادند رئیس‌جمهوری از اوین بازدید کند، چنان جوی در جامعه و روابط فی مابین متهمان و مجرمان با مسئولان قضایی و بازجوها به وجود می‌آمد که زمینه‌های هرگونه حادثه تلخ را یک بار برای همیشه ریشه‌کن می‌کرد.»

مدیر مسئول روزنامه خورشید احمدی‌نژاد را “خادم زندانیان” ایران دانست و افزود که رئیس‌جمهور “معتقد به کابینه ۷۰ میلیونی” است.

این سخنان در حالی ابراز می‌شود که سعید مرتضوی، متهم اصلی پرونده کهریزک از سوی محمود احمدی‌نژاد نخست به ریاست ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سپس به ریاست سازمان تامین اجتماعی منصوب شد. روزنامه خورشید نیز به این سازمان وابسته است. تمامی تلاش‌های قضایی و اعتراضات نمایندگان مجلس شورا نیز برای مجازات یا عزل مرتضوی از مصادر حکومتی سرانجام بی‌نتیجه ماند.

در زندان کهریزک تعدادی از زندانیان پس از حوادث انتخابات ۸۸ شکنجه شدند و دست‌کم ۴ تن از معترضان بازداشت شده در زیر شکنجه جان باختند. برملا شدن این جنایت تنها به انفصال مرتضوی از خدمت قضایی منجر شد.

“کهریزک ۲” و آگاهان و ناآگاهان داخلی

لاریجانی دلیل سکوت یک هفتگی دستگاه قضایی را به دلیل “رسیدگی” به این ماجرا دانست. وی گفت: «سکوت ما به منزله اهمال و سستی نبود. بطور قطع اگر تخلفی از سوی نیروی انتظامی رخ داده باشد با آن برخوردی محکم و قاطع خواهیم داشت.»

لاریجانی مدعی شد که مرگ ستار بهشتی “ربطی به دستگاه قضایی و زندان اوین” ندارد. وی بی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آنکه نام مشخصی از حامیان دولت ببرد گفت: «در این مسیر تلاش بیگانگان این است که از این آب گل‌‌آلود به نفع خودشان ماهی بگیرند، بیان عناوینی مثل کهریزک ۲ و غیره تلاش‌های بیگانگان است و متاسفانه افراد آگاه و ناآگاه داخلی دارند آب به آسیاب دشمن می‌ریزند.»

رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی درباره گزارش‌های منتشرشده در برخی رسانه‌های داخلی تصریح کرد: «متاسفانه کسانی مطالبی به هم وصل می‌کنند که هیچ ربطی به یکدیگر ندارند تا از آن سوء استفاده کنند، این موارد رعایت امنیت ملی کشور و نظام اسلامی ما نیست که حرف‌های نادرستی را در میدان بریزیم و نتوانیم جمعشان کنیم.»

در هفته‌های گذشته نزاع میان محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌قوه مجریه با صادق و علی لاریجانی روسای قوه‌های قضاییه و مقننه چنان بالا گرفت که سرانجام علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی مجبور به دخالت شد و ادامه این درگیری‌ها را “خیانت” به نظام دانست. به نظر می‌رسد هشدارهای خامنه‌ای نتوانسته‌است که از نزاع درونی نظام جمهوری اسلامی جلوگیری کند، به گونه‌ای که اینک قتل یک وبلاگ‌نویس هم به مایه‌ای برای جدال سیاسی آنها تبدیل شده و هر کدام انگشت اتهام را به سوی دیگری دراز می‌کند، در حالی که تحقیق در باره خود چند و چون قتل و عاملان همچون با کندی و ابهام پیش می‌رود.

قتل ستار بهشتی در زندان و جنایات کهریزک تنها نمونه شکنجه و کشتار زندانیان در جمهوری اسلامی نیست. احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق‌بشر ایران و سازمان عفو بین‌الملل بطور مستند بارها ایران را متهم به شکنجه زندانیان برای اعتراف‌گیری و مجازات آنان کرده‌اند که در موارد متعددی این شکنجه منجر به مرگ زندانیان شده است.

دویچه وله

Print Friendly, PDF & Email