پیانیست ترک به اتهام “توهین به مقدسات” محاکمه می‌شود

فاضل سای، پیانیست نامدار ترکیه، باید در میهن خود به اتهام “خدشه‌دار کردن احساسات مذهبی” در برابر دادگاه پاسخگو باشد. طرفداران و دوستان این هنرمند ترک کارزاری برای پشتیبانی از وی سازمان‌دهی کرده‌اند.

 فاضل سای تا کنون بارها علنا از خط مشی دولت اسلام‌گرا و محافظه‌کار رجب طیب اردوغان انتقاد کرده است. اکنون او در ترکیه متهم شده که به “ارزش‌های دینی” اهانت کرده و از طریق توئیتر انتقادات یا اظهارنظرهای طنزگونه‌ای درباره‌ی اعتقادات مذهبی منتشر کرده است.

 همچنین گفته می‌شود که او یا شخصا در توئيتر پیام‌های کوتاه انتقادی خود را درباره‌ی امور دینی منتشر کرده یا به پیام‌های کوتاه دیگران در این زمینه پاسخ داده است. سای در مصاحبه‌ای این اتهام را رد کرده و گفته که شکایت از او نقض آزادی بیان است و به حیثیت ترکیه در جهان لطمه وارد می‌کند.

 قرار است دادگاه فاضل سای در تاریخ ۱۸ اکتبر در استانبول برگزار شود. به گزارش رسانه‌های ترکیه، اگر این هنرمند در دادگاه محکوم شود، تا ۱۸ ماه زندان در انتظار اوست.

 فاضل سای، هنرمندی است که آوازه‌ی او از مرزهای ترکیه فراتر می‌رود. وی در سال ۱۹۷۰ در خانواده‌ای بافرهنگ در آنکارا زاده شد. پدرش احمد سای نیز موسیقی‌دان و نویسنده است. فاضل سای تحصیلات عالی خود را در رشته‌ی موسیقی در دوسلدورف و برلین به پایان رسانید.

 وی سپس در سال ۱۹۹۴به عنوان پیانیست در مسابقه‌ی “کنسرت هنرمندان جوان” در نیویورک شرکت کرد و جایزه‌ی نخست را از آن خود ساخت. زبردستی او در نواختن پیانو باعث شد که بعدها با ارکستر سمفونی‌های معروف جهان، از جمله در نیویورک، بالتیمور، فیلادلفیا، وین، فرانسه و اسرائيل همکاری کند.

 فاضل سای تا کنون با هنرمندان نامداری در تورهای مشترک اروپایی و آمریکایی شرکت کرده است. وی با توجه به اتهاماتی که در ترکیه به او وارد شده، اعلام کرده که به موضوع ترک میهن خود می‌اندیشد.

Print Friendly, PDF & Email