تمدید ماموریت احمد شهید در امور حقوق بشر ایران؛ ایران اعتراض کرد

شورای حقوق بشر سازمان ملل ماموریت احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در حقوق بشر ایران را به مدت یک سال دیگر تمدید کرد، اقدامی که با اعتراض ایران روبه‌رو شد.در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل که روز جمعه ۲۲ مارس (دوم فروردین) در ژنو برگزار شد قطعنامه‌ای «در محکومیت نقض حقوق بشر در ایران و تمدید ماموریت احمد شهید در این کشور» با ۲۶ رای مثبت اعضای شورا تصویب شد.

درمیان اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل ۱۷ کشور به این قطعنامه رای ممتنع دادند و پاکستان و ونزوئلا با تمدید ماموریت احمد شهید در امور حقوق بشر ایران مخالفت کردند.

محمدرضا سجادی، نماینده ایران در شورای حقوق بشر سازمان ملل، این قطعنامه را محکوم کرده و آن را «مخرب» و «سیاسی کاری» نامیده است.

آقای سجادی شورای حقوق بشر سازمان ملل را به «انتخاب گزینشی و به‌کارگیری استانداردهای دوگانه در صدور قطعنامه علیه کشور خاص» متهم کرده و گفته است: این قطعنامه ماهیت واقعی و دستورکار پنهانی برخی کشورها در برخورد با موضوع حقوق بشر را نشان می‌دهد.

احمد شهید وزیر امور خارجه سابق مالدیو است که از خرداد سال ۹۰ به عنوان گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران انتخاب شده است.

او از زمان انتصاب در این مقام قصد داشته برای تهیه گزارش درمورد حقوق بشر ایران به این کشور سفر کند اما مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون این اجازه را به او نداده‌اند.

احمد شهید در گزارشی که ماه مارس درمورد وضعیت حقوق بشر ایران به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه داد، «از سرکوب مطبوعات، شکنجه، اعتراف‌های اجباری، اعدام‌های پنهانی و زندانی شدن اعضای اپوزیسیون مخالف حکومت انتقاد کرد».

آقای شهید در این گزارش هم‌چنین «به نقض حقوق زنان و اقلیت‌های دینی و نژادی در جمهوری اسلامی ایران» اشاره کرد.

او با ابراز نگرانی از افزایش بازداشت روزنامه‌نگاران در ایران در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ماه ژوئن (خرداد)، اعلام کرد که «بیش از ۵۰ روزنامه‌نگار در این کشور زندانی هستند».

احمد شهید گفته است که این گزارش را ازطریق «تماس با فعالان و قربانیان نقض حقوق بشر در داخل ایران و هم‌چنین گفت‌وگو با تبعیدشدگان و گروه‌های حقوق بشر خارج از کشور» تهیه کرده است.

در واکنش به این گزارش محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران، گزارش احمد شهید را «غیرسازنده، جهت‌دار با منابع غیرمعتبر و مشکوک» نامید و گفت که اطلاعات آن، از «سایت‌های مخالفان شناخته شده ایران که با سرویس‌های جاسوسی آمریکا، انگلیس و موساد در ارتباط هستند»، گرفته شده است.

قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل به این معناست که احمد شهید در ماه سپتامبر گزارشی از وضعیت حقوق بشر ایران را دراختیار مجمع عمومی سازمان ملل قرار می‌دهد و تا یک سال دیگر گزارشی در همین زمینه به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه خواهد داد.

مردمک     شنبه ۳ فروردین ۱۳۹۲  – ۲۳ مارس ۲۰۱۳

 

Print Friendly, PDF & Email