رييس دانشگاه تهران: دستور برکناری‌ام را جدی نگيريد

فرهاد رهبر، رييس دانشگاه تهران،که رييس جمهوری ايران خواستار برکناری وی شده است با حضور در يک برنامه تلويزيونی گفت که همچنان «رييس دانشگاه تهران» است و دستور برکناری‌اش را نبايد «جدی» گرفت.محمود احمدی‌نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران، روز ۲۸ اسفند ماه پارسال در نامه‌ای به کامران دانشجو، وزير علوم و فناوری از وی خواست تا هر چه سريعتر، فرهاد رهبر و بيژن رنجبر، روسای دانشگاه تهران و تربيت مدرس را از کار برکنار کند.

وی دليل اين درخواست را «رويکرد سياست‌زده و غيرعلمی و امنيتی» در اين دو دانشگاه عنوان کرد و گفت که اتخاذ چنين رويکردی «توسط مديران در محيط اجتماعی ناکارآمد و تخريب‌کننده، و در محيط دانشگاهی ناکارآمدتر و مخرب‌تر است».

به رغم گذشت ۱۲ روز از نامه محمود احمدی نژاد، نه تنها وزير علوم به آن واکنشی نشان نداده است بلکه فرهاد رهبر شنبه شب، دهم فروردين، در شبکه يک تلويزيون دولتی ايران حاضر شد و در پاسخ به پرسش مجری تلويزيون که از وی سوال کرد «آيا وی رييس سابق دانشگاه تهران است يا رييس فعلی اين دانشگاه»، گفت که «رييس فعلی دانشگاه است».

آقای رهبر در پاسخ به پرسشی درباره دستور محمود احمدی نژاد برای تغيير روسای دانشگاه تهران و تربيت مدرس، گفت که «اين گونه اخبار را جدی نگيريد».

به گزارش سایت تابناک، «مجری برنامه خطاب به وی گفت که به خيلی از اين خبرها توجه نکرديم اما انجام شد و حتی سازمان مديريت هم منحل شد؛ که فرهاد رهبر گفت يعنی قصد داريد دانشگاه تهران را هم منحل کنيد؟»

سايت «بازتاب امروز» نوشته که مجری تلويزيون در واکنش گفته است: «اميدوارم دانشگاه تهران منحل نشود».

بازتاب می نويسد که رييس دانشگاه تهران با «ابراز بی اعتنايی به دستور احمدی نژاد» گفته است که «اين‌گونه مسائل برای وی اهميتی ندارد».

فرهاد رهبر سال ۱۳۸۶ جايگزين عباسعلی عميد زنجانی در دانشگاه تهران شد ولی حکم سرپرستی وی هنوز تبديل به حکم قطعی رياست نشده است. بازتاب نوشته که سرپرستی پنج ساله وی بر دانشگاه تهران، «پديده ای بی‌سابقه در تاريخ نظام آموزش عالی کشور است».

آقای رهبر پيش از اين نيز در آبان سال ۱۳۸۵ از رياست سازمان مديريت و برنامه ريزی و به دستور رييس جمهوری ايران برکنار شده بود.

نامه جديد محمود احمدی نژاد واکنش‌های زيادی برانگيخته و بسياری نتيجه گرفته‌اند که برکناری آقای رهبر رنگ و بوی انتخاباتی دارد.

علی مطهری، نماينده تهران در مجلس و از منتقدان رييس جمهوری ايران، روز ۳۰ اسفند سال ۱۳۹۱ به سايت «خبرآنلاين» گفت: اقدام محمود احمدی‌نژاد در برکناری روسای دو دانشگاه بزرگ ايران «شائبه اهداف انتخاباتی» دارد.

وی گفته بود: «آن‌ چه در متن نامه (برکناری روسای دو دانشگاه) آمده، حرف‌های خوبی است… ولی چرا آقای احمدی‌نژاد پس از حوادث سال ۸۸ و در سه چهار سال گذشته به اين موضوع نپرداخته است؟»

صادق زيباکلام، از استادان دانشگاه تهران، نیز در نامه‌ای به رييس جمهوری ايران اقدام وی در برکناری رييس دانشگاه را «ديرهنگام» دانسته و گفته است: «اگر جنابعالی در طی اين دو دوره رياست جمهوریتان، بالاخص در سال‌های دوران دوم رياست تان بعد از ۲۲ خرداد ۸۸ سری به دانشگاه‌های کشور می‌زديد و فضای سياسی آنها را با سال‌های قبل از رياست جمهوریتان مقايسه می‌کرديد، باورتان نمی‌شد که اين همان دانشگاه قبل از به قدرت رسيدن اصولگرايان در سال ۸۴ است. آن‌قدر فضای دانشگاه‌ها  بعد از ۲۲ خرداد ۸۸ محدود، سنگين و بسته شد که به‌ وصف نمی‌آيد».

آقای زيباکلام با مقايسه کارنامه فرهاد رهبر با وزير علوم گفته است: «کارنامه و عملکرد وزارت علوم که وزير متبوعه آن زير نظر شخص شخيص خودتان خدمت می‌نمايند به مراتب سياه‌تر از بسياری از دانشگاه‌ها است».

رادیو فردا    یکشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۲  – ۳۱ مارس ۲۰۱۳

Print Friendly, PDF & Email