وزارت خارجه: سولانا در مراسم تحلیف روحانی شرکت می‌کند

عباس عراقچی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، به خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، گفته است خاویر سولانا، مسئول پیشین اتحادیه اروپا در امور سیاست خارجی، در مراسم تحلیف حسن روحانی، رئیس‌جمهوری منتخب ایران شرکت می‌کند.

خبرگزاری ایرنا، هفتم مرداد ماه، از قول این مقام وزارت خارجه نوشت که «۱۰ رئیس‌جمهوری» در مراسم تحلیف شرکت خواهند کرد، اما خبرگزاری فارس شمار روسای جمهوری در این مراسم را «۱۱ تن» عنوان کرده است.

این مقام ایرانی افزود  بیش از ۱۰ نخست‌وزیر، رئیس مجلس یا معاونان اول دولت‌ها نیز در این مراسم حاضر می‌شوند.

نام این مقام‌ها عنوان نشده اما سخنگوی وزارت خارجه می‌گوید «آمارهای اوليه در حال تكميل شدن است و ظرف دو تا سه روز آينده فهرست مقامات شركت كننده در مراسم تحليف رئيس جمهوری منتخب اعلام خواهد شد».

ششم مرداد ماه یک مقام مسئول در مجلس ایران از حضور ۱۰ رئیس‌جمهوری در این مراسم خبر داده بود؛ به گفته این مقام مجلس روسای جمهوری کشورهای گینه بیسائو، توگو، افغانستان، پاکستان، کره شمالی، قزاقستان، لبنان، ارمنستان، تاجیکستان، و ترکمنستان در این مراسم شرکت می‌کنند.

بنا بر برخی از گزارش‌ها، از جک استراو، وزیر خارجه پیشین بریتانیا، نیز برای شرکت در مراسم تحلیف دعوت کرده است. اما محمد یثربی، مدیر کل اداره کل تشریفات مجلس، یک‌شنبه گذشته در این مورد به خبرگزاری ایسنا گفت که «درباره حضور جک استراو در این مراسم هنوز جوابی از سوی او داده نشده است.»

خاویر سولانا و جک استراو در زمانی که حسن روحانی مسئولیت پیشبرد گفت‌وگوهای اتمی با کشورهای اروپایی را بر عهده داشت، با او دیدار و گفت‌وگو می‌کردند.

حسن روحانی پس از آنکه جای خود را به علی لاریجانی داد نیز با خاویر سولانا دیدار کرده است.

آقای سولانا پس از پیروزی حسن روحانی در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری، یادداشتی در این مورد نوشت و او را فردی «منطقی و معقول» نامید و ابراز امیدواری کرد که مذاکرات اتمی «با معنایی» با ایران از سر گرفته شود.

عباس عراقچی در نشست هفتگی روز گذشته خود با خبرنگاران گفته است «اولین بار است که از مقام‌های خارجی برای شرکت در این مراسم دعوت می‌شود».

مراسم تحلیف حسن روحانی در ساعت ۱۵:۳۰ روز یکشنبه، سیزدهم مرداد، یک روز پس از مراسم «تنفیذ»، در مجلس شورای اسلامی ایران برگزار می شود.

رادیو فردا

Print Friendly, PDF & Email