باراک اوباما: اطمینان داریم حمله شیمیایی کار حکومت سوریه بوده است

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، می‌گوید ایالات متحده به این نتیجه رسیده که حمله‌های شیمیایی به حومه دمشق، کار حکومت سوریه بوده است.

او گفت که درباره مداخله نظامی در سوریه هنوز تصمیمی نگرفته است.

آقای اوباما در مصاحبه با شبکه تلویزیونی آمریکایی پی‌بی‌اس گفت به‌کارگیری تسلیحات شیمیایی، بر منافع ملی آمریکا تاثیر دارد و “یک اخطار” در این باره می‌تواند تاثیر مثبتی بر بحران سوریه بگذارد.

این اظهارات او در ادامه یک روز کشمکش پشت‌پرده در شورای امنیت سازمان ملل منتشر می‌شود.

رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: “ما تمام شواهد را بررسی کرده‌ایم و به این نتیجه رسیده‌ایم که مخالفان سوری چنین سلاح‌هایی در اختیار نداشته‌اند. وسیله پرتاب، راکت بوده و نیروهای مخالف راکتی در اختیار ندارند. ما بر این باور هستیم که دولت سوریه آن حملات شیمیایی را انجام داده است. در این صورت باید با پیامدهای بین‌المللی آن مواجه شود.”

باراک اوباما همچنین درباره اقدام نظامی در سوریه گفت: “ما در حال مشورت با متحدان خود و جامعه بین‌المللی هستیم. من هیچ علاقه‌ای به یک جنگ نامحدود در سوریه ندارم اما باید اطمینان حاصل کنیم وقتی کشوری معیارهای بین‌المللی در مورد تسلیحاتی مانند تسلیحات شیمیایی را نقض می‌کند، باید در این باره پاسخگو باشد.”

این اظهارات آقای اوباما در ادامه یک روز کشمکش پشت‌پرده در شورای امنیت سازمان ملل منتشر می‌شود.

بریتانیا اعلام کرده که قطعنامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌برد تا این شورا مجوز “اقدامات لازم برای حفاظت از غیرنظامیان” در سوریه را صادر کند.

بریتانیا، در کنار ایالات متحده، با قاطعیت می‌گوید که تردیدی ندارد حکومت سوریه از تسلیحات شیمیایی استفاده کرده است.

ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا، روز چهارشنبه در کنفرانسی مطبوعاتی گفت بریتانیا معتقد است حتی بدون تایید شورای امنیت هم باید اقدامی علیه حکومت سوریه انجام شود.

اما اخضر ابراهیمی، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، گفته اقدام نظامی احتمالی در سوریه باید به تایید شورای امنیت سازمان ملل برسد.

چین و روسیه، از اعضای دائم شورای امنیت، نسبت به تبعات اقدام نظامی علیه سوریه هشدار داده‌اند. همچنین مقام‌های ایران، متحد اصلی سوریه در منطقه، گفته‌اند حمله به سوریه فاجعه‌بار خواهد بود.

ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه به همراه ترکیه و چند کشور عربی از احتمال اقدام نظامی علیه سوریه سخن می‌گویند.

بحث حمله نظامی به سوریه در حالی مطرح می‌شود که بازرسان سازمان ملل مشغول تحقیق درباره ماهیت حمله اخیر هستند.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، گفته است بازرسان سازمان ملل نمونه‌های ارزشمندی برای تحقیقات خود یافته‌اند و با قربانیان و شاهدان نیز گفت‌‌وگو کرده‌اند، اما آنها برای ادامه کارشان نیازمند زمان هستند.

حکومت سوریه اکیدا توسل به تسلیحات شیمیایی علیه شهروندان خود را رد می‌کند و می‌گوید شورشیان مخالف بشار اسد مسئول حمله شیمیایی هستند.

ولید معلم، وزیر خارجه سوریه، دیروز گفت ادعای استفاده از سلاح‌های شیمیایی تنها بهانه‌ای برای آغاز جنگ است.

یکی از رهبران کردهای سوریه که بخشی از مخالفان حکومت هستند، روز سه‌‌شنبه به خبرگزاری رویترز گفت که نمی‌توان بشار اسد را مسئول حمله شیمیایی تلقی کرد.

بی بی سی

Print Friendly, PDF & Email