اعتراض نيروی انتظامی به نحوه پوشش ليلا حاتمی در جشنواره کن

رادیو فردا  ۱۳۹۱/۰۳/۲۱

معاون فرمانده نيروی انتظامی جمهوری اسلامی ايران روز يکشنبه از نحوه پوشش ليلا حاتمی، هنرپيشه ايرانی، در جشنواره کن به شدت انتقاد کرد و گفت که «ما به وضع فعلی سينما معترض هستيم و اين قابل تحمل نيست».

بهمن کارگر که خبرگزاری های ايران از وی با عنوان «سردار» نام برده اند در مراسم افتتاحيه «باشگاه خبرنگاران پليس و انجمن سينمايی پليس» بدون اشاره به نام ليلا حاتمی گفت: «اينکه هنرپيشه زنی در جشنواره کن و يا ديگر جشنواره ها با يک لباس بد و مستهجن و حجاب نامناسب ظاهر شود و با مردم نامحرم دست بدهد، الگو می شود و اين رفتار کجای انقلابی است که ما انجام داده ايم».
اظهارات این فرمانده نیروی انتظامی در حالی صورت گرفته که دو هفته است جشنواره فیلم کن به کار خود پایان داده است.
ليلا حاتمی، هنرپيشه ايرانی، که به دليل موفقيت گسترده فيلم «جدايی نادر از سيمين» به يک چهره سينمايی بين المللی تبديل شده است و در عين حال به زبان فرانسه مسلط است، در شصت و پنجمين دوره جشنواره کن بر روی فرش قرمز ظاهر شد و در مراسم پايانی اين جشنواره نيز جايزه بهترين فيلم را به ماتئه گارونه به خاطر فيلم «واقعيت» اهدا کرد.
وی در اين مراسم با لباسی که کاملا پوشيده بود مقابل دوربين خبرنگاران عکس گرفت که تصاوير وی به سرعت از سوی کاربران ايرانی در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شد.
سايت «اله» که اخبار دنيای مد را دنبال می کند لباس خانم حاتمی را به عنوان يکی از ده پوشش برتر مراسم اختتاميه جشنواره کن معرفی کرده است.
بهمن کارگر در سخنان خود که خبرگزاری ايسنا آن را منتشر کرده است، از سينماگران ايرانی انتقاد کرده که چرا به پوشش ليلا حاتمی اعتراض نکرده اند.
وی اظهار داشت: «ما در سينما نقشی نداريم اما در حال حاضر اين زن با اين چهره ظاهر شده است. چرا سينماگران صدای شان بلند نمی شود؟ بعد ما می خواهيم زنان و دختران ما از چه کسی الگو بگيرند و اين افراد آزادانه بگردند».
اين فرمانده ارشد نيروی انتظامی گفت: «باعث تاسف است که يک هنرپيشه زن ايرانی برای آنکه در جشنواره های خارجی قبولش کنند چنين وضعيتی داشته اما بازيگر زن بوسنيايی که در غرب اروپاست، با حجاب ظاهر شود. ما مخالف اين وضعيت هستيم و بايد جلوگيری شود».
بهمن کارگر افزوده است: «چطور سينماگران در اين مورد اعتراضی نمی کنند اما وقتی يکی از هنرپيشگان مدتی قبل نسبت به هنرمندان زن انتقاد کرد، همه صدايشان درآمد؟»
به نظر می رسد اشاره معاونت اجتماعی نيروی انتظامی به سخنان فرج الله سلحشور، کارگردان نزديک به نهادهای سينمايی جمهوری اسلامی است که مهرماه سال ۱۳۹۰ در واکنش به حضور احتمالی آنجلينا جولی در يک فيلم ايرانی گفته بود: «سينمای ايران فاحشه خانه است، مگر صبح تا شب عکس های هنرمندان چاپ نمی شود. وقتی زن های ما افتخارشان اين است که عکس های خود را به صورت نيمه عريان در اينترنت بگذارند، يعنی خودشان يک پا آنجلينا جولی هستند».
سخنان اين فيلمساز با واکنش گسترده هنرمندان ايرانی روبرو شد و از جمله پنج زن سينماگر در نامه ای خطاب به وی نوشتند: «ای کاش لطف کنيد سينمايی را که خجالت می‌کشيم بگوييم شما را ياد کجا می‌اندازد به حال خود رها کنيد، شايد که رستگار شويد و آرامش و صلح و محبت به وجدان نگرانتان بازگردد.»
بهمن کارگر در بخشی ديگر از سخنان خود اظهار داشت، «همان قدر که با فساد در سينما مخالفيم با انحراف در سينما هم مخالفيم» و در ادامه افزود: «ما به عنوان نيروی انتظامی به وضع فعلی سينما معترضيم چرا که سينمای ما نبايد ترويج بدپوشش و بدحجابی کند».
وی گفت: «کسانی که در وزارت ارشاد ادعای مسلمانی دارند بايد با اين امر برخورد کنند. با دست کثيف که نمی شود شيشه را تميز کرد.»
معاون اجتماعی فرماندهی نيروی انتظامی از وزير ارشاد جمهوری اسلامی ايران خواسته است تا به گفته وی، «به داد سينما برسد» و تاکيد کرده است: «ما به وضع فعلی سينما معترض هستيم و اين قابل تحمل نيست».

Print Friendly, PDF & Email