نگرانی عفو بین‌الملل از ‘حمله’ به زندانیان اوین

سازمان عفو بین‌الملل درباره ”حمله” به زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین ابراز نگرانی کرده و خواستار رسیدگی فوری به وضعیت آنان شده است.

در پی انتشار کلیک گزارش‌هایی درباره “حمله نیروهای امنیتی” به بند ۳۵۰ زندان اوین و “مجروح شدن دست‌کم ۳۰ زندانی”، سازمان عفو بین‌الملل از مسئولان ایرانی کلیک خواسته به وضعیت جسمی زندانیان مصدوم رسیدگی کنند و امکانات پزشکی در اختیار مجروحان بگذارند.

گفته می‌شود چهار زندانی به دلیل وخامت حالشان به بیمارستان منتقل شده‌اند.

اما غلامحسین اسماعیلی، رییس سازمان زندان‌های ایران و همین‌طور سهراب سلیمانی، مدیر زندان‌های استان تهران هر دو این گزارش‌ها را تکذیب کرده و گفته‌اند “هیچ‌گونه درگیری و ضرب و شتم در زندان اوین نداشتیم.”

این دو مقام قضایی می‌گویند بر اساس آیین‌نامه سازمان زندان‌ها روز پنج‌شنبه تنها یک بازرسی معمول ماهانه اتفاق افتاده است.

با این حال معصومه دهقان، همسر عبدالفتاح سلطانی، وکیل زندانی به بی‌بی‌سی فارسی گفت: “ما اطلاع داریم که پنج‌شنبه نیروهای امنیتی با زندانیان بسیار خشن برخورد کردند. چرا با زندانی که راه فرار ندارد این‌طور با ضرب و شتم برخورد می‌کنند؟”

“اگر آن‌طور که مسئولان می‌گویند یک بازرسی ساده بوده، اجازه بدهند خانواده‌ها با زندانیان صحبت کنند”

او در پاسخ به اظهارات مسئولان زندان گفت “اگر آن‌طور که مسئولان زندان می‌گویند یک بازرسی ساده بوده است، اجازه دهند خانواده‌ها با زندانیان صحبت کنند تا وضعیت مشخص شوند.”

سرنوشت نامعلوم

اخبار ضد و نقیض درباره اتفاقات بند ۳۵۰ اوین باعث نگرانی خانواده زندانیان شده است.

عاطفه خلفی، همسر حسن اسدی زیدآبادی، زندانی سیاسی به بی‌بی‌سی فارسی گفت از روز پنج‌شنبه که این اخبار اعلام شده، خانواده‌های زندانیان در “عذابی وحشتناک” هستند.

به گفته خانم خلفی، در گذشته هم پیش آمده که بازرسی با خشونت انجام شده اما هیچ‌گاه “کار به ضرب و شتم شدید” نکشیده است.

خانواده این دو زندانی بند ۳۵۰ از مسئولان قضایی، مجلس و ریاست‌جمهوری خواسته‌اند در این‌باره تحقیق و تفحص کنند و به خانواده‌ها اطلاع دهند.

سازمان عفو بین‌الملل هم در اطلاعیه تازه‌اش خواستار ارائه گزارشی بی‌طرف و مستقل درباره دلیل حمله به زندانیان و زخمی کردن آنان شده و گفته باید مشخص شود که چرا نیروهای امنیتی به زور متوسل شده‌اند.

دیروز، پنج شنبه ۲۸ فروردین، سایت کلمه در گزارشی از حمله به بند ۳۵۰ زندان اوین خبر داد.

کلمه می‌گوید علاوه بر زخمی شدن ۳۰ نفر و انتقال چهار نفر به زندان، ۲۶ زندانی دیگر را به سلول‌های انفرادی برده‌اند.

Print Friendly, PDF & Email