شورای امنيت خواستار آتش بس بین اسرائيل و فلسطینی ها شد

در حالی فلسطينی ها  می‌گويند شمار تلفات  تهاجم جديد اسرائيل به غزه  به بيش از ۱۲۶ کشته رسيده، اعضای شورای امنيت سازمان ملل متحد روز شنبه به اتفاق آراء خواستار اعلام آتش بس ميان اسرائيل و گروه های فلسطينی در نوارغزه شدند.

۱۵ عضو شورای امنيت در اين بيانيه خواستار کاهش تنش ها و از سرگيری مذاکرات مستقيم  بین اسرائيل و فلسطينی ها برای رسيدن به توافق جامع صلح برپايه اصل تشکيل کشور فلسطين در کنار اسرائيل شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شورای امنیت خواستار برقراری مجدد آتش بس براساس آتش بس توافق شده با ميانجیگری مصر در ماه نوامبر سال ۲۰۱۲ شده است.

این شورا همچنین با ابراز نگرانی عميق درباره «بحران غزه» از هر دو طرف خواسته است قوانين بشردوستانه بين المللی از جمله حفافظت از غير نظاميان را محترم بشمارند.

این در حالی است که حمله هوايی اسرائيل عليه غزه روز شنبه در پنجمين روز ادامه يافت و همزمان  گروه  مسلح فلسطينی و در صدر آنها، حماس، حملات راکتی بیشتری به شهرهای مختلف اسرائيل داشته اند. این در حالی است که گزارشی در خصوص تلفات حملات راکتی فلسطینی ها به اسرائیل منتشر نشده است.

به گزارش رویترز  منابع بیمارستانی در غزه می گویند، در حملات روز شنبه اسرائیل به غزه دستکم ۱۹ نفر کشته شده اند.

یک نهاد حقوق بشری می گوید، در حملات اخیر اسرائیل دستکم ۹ مسجد و ۵۳۷ منزل مسکونی تخریب شده اند. سازمان ملل اکثر قربانيان فلسطينی را غيرنظامی اعلام کرده است.

گزارش ها حاکی است که شب جمعه تا بامداد شنبه جنگنده‌ها و پهپادهای اسرائيلی ده‌ها بار به غزه حمله کردند،  در مقابل نیز فلسطينيان در طول روز شنبه شهرهای جنوبی اسرائيل را راکت‌باران کردند.

این در حالی است که بنيامين  نتانياهو، نخست وزير اسرائيل روز جمعه گفته بود، فشار بين المللی نمی تواند باعث توقف حملات به نوار غزه بشود و تا زمانی که پرتاب راکت به خاک اسرائيل ادامه دارد، عمليات ارتش نيز ادامه خواهد داشت.

نخست وزير اسرائيل که در يک کنفرانس خبری صحبت می کرد، در پاسخ به پرسشی در خصوص احتمال برقراری آتش بس در غزه  گفته بود: زمانی حملات پايان می يابد که هدفمان تحقق يابد. هدف اصلی ما برقراری صلح و آرامش است.

ناوی پيلای، کميسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، نیز  روز جمعه گفته بود، حملات اسرائيل به مناطق مسکونی ممکن است ناقض قوانين بين المللی باشد.

کمسیر عالی حقوق بشر سازمان ملل گفته  بود: خبرهای عمیقا نگران کننده ای از تلفات غیرنظامیان به ویژه کودکان در اثر حملات به مناطق غیر نظامی دریافت کرده ایم.

وی اضافه کرده است: چنین گزارش هایی تردید در خصوص انطباق اقدامات اسرائيل با قوانین بین المللی و حقوق بشر افزایش می دهد.

به گزارش آسوشیتدپرس، بنیامین نتانیاهو در واکنش به این اظهارات گفته است: اسرائیل اهداف نظامی را مورد حمله قرار می دهد.

دور تازه درگیری ها بین اسرائیل و  فلسطینی ها با کشف اجساد سه نوجوان یهودی  و همچنین یک نوجوان فلسطینی آغاز شد.

رادیو فردا

Print Friendly, PDF & Email