مقام کردستان عراق در مورد همکاری شبه نظامیان شیعه با ارتش هشدار داد

masrur_barzaniیک مقام ارشد دولت اقلیم کردستان عراق در مورد همکاری شبه‌نظامیان شیعه تحت حمایت ایران با ارتش عراق در جنگ علیه نیروهای دولت اسلامی ابراز نگرانی کرده است.

مسرور بارزانی، پسر رئیس جمهوری دولت اقلیم کردستان عراق و رئیس سازمان امنیت منطقه‌ای این دولت، در مصاحبه با بی‌بی‌سی، دولت مرکزی عراق را مورد انتقاد قرار داده و گفته است که روی آوردن دولت به شبه‌نظامیان بسیج مردمی عراق در جنگ با دولت اسلامی “می‌تواند مشکلی به مراتب بزرگتر از داعش را در پی داشته باشد.”

اقای بارزانی در مصاحبه با جیم میور، خبرنگار بی‌بی‌سی، تاکید کرده که “همه عراقی‌ها باید در جنگ با داعش متحد شوند اما اگر انتقام‌جویی، اقدامات تلافی‌جویانه براساس فرقه و دین یا قومیت روی دهد، این وضعیت شرایط بسیاری پیچیده‌ای را ایجاد خواهد کرد.”

اشاره آقای بارزانی به گزارش‌هایی حاکی از آن است که رهبران شبه‌نظامیان شیعه تهدید کرده‌اند که به تلافی کشتار شیعیان توسط نیروهای داعش، از این گروه و قبایل عرب سنی حامی آنان انتقام سختی خواهند گرفت.

این مقام دولت اقلیم کردستان گفته است که دولت عراق بودجه عملیات شبه‌نظامیان شیعه و تشکیلات اداری در مناطق تحت تسلط داعش را تامین می‌کند اما از دادن کمک مالی به پیشمرگه‌های کرد در جنگ با دولت اسلامی خودداری می‌ورزد. وی گفت: “در حالیکه دولت عراق بودجه اداره موصل و مناطقی در استان انبار را که تحت کنترل داعش هستند تامین می‌کند، چرا از پرداخت پول به نیروهای کرد خودداری می‌ورزد؟ باید پرسید که متحدان دولت مرکزی عراق چه کسانی هستند؟ و مگر کردها و دولت مرکزی عراق در جنگ علیه دشمنی مشترک شرکت ندارند؟”

اکثر اعضای بسیج مردمی عراق را شیعیان این کشور تشکیل می‌دهند

دولت عراق به دلیل اختلاف با دولت اقلیم کردستان در مورد بهره‌برداری از منابع نفتی شمال این کشور، از پرداخت پول به دولت اقلیم کردستان خودداری کرده است.

در حال حاضر، واحدهای ارتش عراق با همراهی شبه‌نظامیان موسوم به بسیج مردمی عراق در جنگ علیه دولت اسلامی شرکت دارند. بسیج مردمی عراق عمدتا از شبه‌نظامیان شیعه تشکیل یافته که گفته می‌شود در عملیات علیه دولت اسلامی در عملیات آزادی سازی تکریت، نقشی محوری ایفا می‌کنند.

بسیج مردمی عراق در سال گذشته میلادی و در پی عقب نشینی ارتش عراق از برابر نیروهای دولت اسلامی با حمایت دولت مرکزی تشکیل شد اما برخی گزارش‌ها حاکی از اقدامات خشونت‌آمیز آنان علیه سنی‌های ساکن مناطق آزاد شده از تسلط داعش و عدم برخورد دولت مرکزی با این اقدامات بوده است.

گفته می‌شود حکومت ایران از طریق اعطای کمک‌های مالی و تسلیحاتی و اعزام مشاوران نظامی به شبه‌نظامیان شیعه کمک می‌کند و برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که نظامیان ایرانی مستقیما هدایت این نیروها را در دست دارند.

گزارش شده است که کمک ایران در پیشروی ارتش و بسیج مردمی عراق علیه نیروهای دولتی اسلامی در تکریت مهم بوده است هرچند آخرین گزارش‌ها از توقف پیشروی در تکریت حکایت دارد. مقامات دولتی علت این وضعیت را جلوگیری از افزایش تلفات نظامی و غیرنظامی عنوان کرده اما برخی دیگر از منابع، مقاومت نفرات دولت اسلامی و کمبود پوشش هوایی را دلیل توقف پیشروی دانسته‌اند.

بی بی سی

خطری بزرگتر از داعش برای عراق’

  • 18 مارس 2015 – 27 اسفند 1393

مسرور بارزانی، رئیس امور اطلاعاتی اقلیم کردستان عراق از بروز خطری بزرگتر از داعش برای عراق ابراز نگرانی کرده است؛ اینکه پس از شکست دادن داعش، شبه نظامیان شیعه عراقی سیاست‌های فرقه گرایانه در پیش بگیرند.

مسرور بارزانی، رئیس امور اطلاعاتی کردستان عراق به بی‌بی‌سی گفته استفاده از شبه نظامیان شیعه در عراق باعث نگرانی جوامع غیرشیعه در عراق می‌شود.

حدود بیست هزار شبه نظامی شیعه و سه هزار نفر از نظامیان ارتش عراق در عملیات آزادسازی تکریت از دست پیکارجویان گروه موسوم به ‘دولت اسلامی’ (داعش) حضور دارند.

بروز فرقه گرایی در عراق که از مثلث شیعیان، اعراب سنی و کردها تشکیل شده، همیشه یک نگرانی بوده و هست. وزیر دفاع آمریکا همین چند روز پیش در ملاقاتی با همتای بریتانیایی خود، این خطر را گوشزد کرد.

یک هفته پیش بود که اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا در یک کنفرانس خبری گفت:”فرقه گرایی در عراق مهمترین عاملی است که می‌تواند کل کارزار و ائتلاف ضد داعش را از هم بپاشاند. فقط هم نبرد تکریت نیست، چندین نبرد علیه داعش در جریان است که در خیلی موارد هم ایران درشان اصلا اثری ندارد. لذا خیلی مهم است که فرقه گرایی در عراق گسترش نیابد و ما به دقت اوضاع را تحت نظر داریم”.

عراق با فرقه گرایی اصلا بیگانه نیست. در طول سه دهه حکومت صدام حسین که از اقلیت اعراب سنی بود، شیعیان زیر انواع ظلم و ستمها بودند، همچنین کردها از سیاست‌های تغییر ترکیب جمعیتی شمال عراق توسط صدام حسین به شدت ناراحت بودند.

با سقوط صدام حسین، شیعیان عمده قدرت را در دست گرفتند. برخی منتقدان، پیشروی‌های برق آسای داعش در عراق را محصول سیاست‌های فرقه گرایانه نوری المالکی نخست وزیر قبلی عراق می‌دانستند. دوران نبرد فرقه‌ای میان شیعه و سنی که حدود ده سال پیش عراق را فلج کرده بود از یادها نرفته است.

کردها هم از اعمال شیوه های فرقه گرایانه مبری نیستند. همین یک ماه پیش، دیدبان حقوق بشر با انتشار گزارشی رسمی اعلام کرد نیروهای پلیس کردستان و پیشمرگ کرد عراقی ماه‌ها است که شمار زیادی از آواره‌های عرب سنی عراقی را در منطقه‌ای پشت مرزهای کردستان عراق محصور کرده و به آنها نه اجازه بازگشت به خانه‌هایشان می‌دهند و نه امکان ورود به کردستان عراق را برایشان فراهم می‌کنند.

اوایل تابستان گذشته و در پی پیشروی نیروهای گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش)، مردم این مناطق، خانه‌هایشان را به قصد مناطق امن‌تر در کردستان عراق ترک کردند، اما از زمانی که امنیت به مناطق سکونت آنها برگشته، تنها به کردها اجازه داده شده که به خانه‌هایشان برگردند و گفته می شود که از بازگشت عرب‌ها جلوگیری شده است.

کشورهای مختلف، نظر به سیاست‌ها و رقابت‌های منطقه‌ای، از حضور ایران در عراق نگرانند.

سیاست رسمی جمهوری اسلامی ایران حفظ یکپارچگی و تمامیت ارضی عراق است و اگرچه ایران برای حفظ نفوذ استراتژیک خود در عراق، که پس از سقوط صدام حسین ممکن شده، تلاش می‌کند اما نمی‌خواهد این کار را از طریق جنگ فرقه‌ای پیش ببرد.

به عنوان نمونه ایران با فشار بر نوری مالکی برای کناره‌گیری به تشکیل دولت جدید و رفع بن‌بست سیاسی در عراق کمک کرد و یا اتفاقا رهبران ارشد کرد از اولین کسانی بودند که از حمایت های ایران از عراق و کردها در جریان مقابله با داعش سخن گفتند و آن را نشانه سرعت عمل در مقایسه با سایر بازیگران مطرح در عراق معرفی کردند.

Print Friendly, PDF & Email