بیانیه در استقبال از توافق تاریخی برای حل بحران اتمی و گشایشی جدید برای کشورمان

etehade-jomhourikhahanروز سه شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۴ (۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵) توافق جامع هسته ای بین دولت ایران و گروه کشورهای پنج به علاوه یک، بعد از هیجده روز مذاکره در وین،  امضا شد و گام قاطعی برای خاتمه دادن به یکی از بحران های بزرگ در سیاست خارجی کشورمان برداشته شد. توافق جامع هسته ای آغازی بر پایان تهدید ها، تحریم ها، خطر جنگ و درگیری و محرومیت ها و زیان هایی است که از رهگذر بحران هسته ای بر مردم و کشور ما تحمیل شده است.

اتحاد جمهوریخواهان ایران از همان آغاز مناقشه اتمی معتقد بود که مناسب ترین راه رفع این بحران، مذاکره و دستیابی به یک راه حل سیاسی است. موفقیت در دستیابی به توافق جامع هسته ای نشان داد که دیپلماسی و مذاکره بهترین راه حل اختلافات و تامین منافع ملی کشور است. این موفقیت قبل از همه محصول تغییر اساسی در سیاست دولت آمریکا در مقایسه با برخورد دولت بوش با دولت خاتمی و تلاش های آن برای حل بحران از طریق مذاکره و گسست دولت روحانی از «سیاست خارجی تهاجمی» هشت سال دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد است که شاخصه آن بی توجهی به مناسبات متقابل با دیگر دولت ها و کشورها، بی اعتناپی به نهادهای بین المللی و تنها نتیجه آن احاله پرونده اتمی به شورای امنیت سازمان ملل، صدور پنج قطعنامه علیه کشورمان، میلیاردها دلار خسارت اقتصادی، انزوای سیاسی و فشار اقتصادی تحریم ها بر زندگی مردم بوده است.

ما در عین حال امیدواریم گشایش در عرصه سیاست خارجی و پایان دادن به بحران اتمی، امکانی برای گشایش در عرصه داخلی کشور و توجه به آزادی های سیاسی و مدنی، پایان دادن به جو امنیتی حاکم بر جامعه، آزادی زندانیان سیاسی، رفع حصر از رهبران جنبش سبز و پاسداشت آزادی مطبوعات و فعالیت احزاب سیاسی و تشکل های صنفی و مدنی باشد. حضور احزاب سیاسی و نهادهای مدنی، آزادی مطبوعات و اطلاع رسانی در یک کشور، علاوه بر تامین حقوق و آزادی های مردم، تضمینی برای سالم سازی جامعه و بهترین ابزار برای رشد اجتماعی، اقتصادی و سیاسی و نیز  مقابله با فساد دامنه دار در آن است.

اتحاد جمهوریخواهان ایران همراه با استقبال از این توافق تاریخی، این موفقیت را که محصول تلاش شبانه روزی دست اندرکاران مذاکرات اتمی طی ۲۳ ماه گذشته، به خصوص آقایان جان کری و محمد جواد ظریف می باشد، به مردم ایران تبریک می گوید و امیدوار است که توافق جامع هسته ای بتواند سر مشقی برای گسست کامل از سیاست خارجی تنش زا، آغازی برای ایجاد مناسبات مبتنی بر احترام متقابل و دوستی میان ملت ها و کشورها، و تاکیدی بر نقش و جایگاه شایسته کشورمان در منطقه و جهان باشد. ما خواستار گسترش دامنه تفاهم متقابل در عرصه بحران اتمی به سایر عرصه های سیاست خارجی، از جمله رابطه متقابل با غرب به ویژه ایالات متحده آمریکا و کشورهای منطقه هستیم. امنیت و منافع کشور ما در گرو گسترش رابطه با دیگر کشورها بر اساس منافع متقابل و اشتراک مساعی در جهت تامین صلح و امنیت در منطقه بحرانی خاورمیانه است.

هیات سیاسی اجراپی 

اتحاد جمهوریخواهان ایران

۲۵ تیر ۱۳۹۴ – ۱۶ ژئیه ۲۰۱۵

Print Friendly, PDF & Email