گزارش سومین همایش

                      اتحاد جمهوری خواهان ایران

سومين همايش اتحاد جمهوريخواهان در روزهای ۲۵ تا ۲۷ مه ۲۰۰۷ در شهر برلین برگزار شد.  طی این سه روز، شرکت کنندگان همایش با توجه به حجم کاری که در برابر خود داشتند با شرکت فعال در مباحث به تمامی موارد پیش بینی شده و نیز قرار هائی که در جریان همایش مطرح شدند، پرداختند. از جمله مسائلی که در این همایش مطرح شدند: بررسی و تصمیم گیری درباره اسناد پیشنهادی، بررسی و تصمیم گیری درباره قرارهای جدید، قرائت پیام های رسیده و برگزاری میزگردی حول مسئله خاور میانه و میزگردی با رسانه های حاضر در همایش بود. همایش سوم سرانجام با انتخاب هیات هماهنگی و نیز هیئت داوران به کار خویش پایان داد. در این جا گزارش کوتاهی  از روند همایش، و چگونگی تصویب اسناد، ارائه خواهد گشت. تمام اسناد و قرارهای مصوب در سایت جمهوری به چاپ خواهند رسید.

روز جمعه ۲۵ مه ۲۰۰۷

همایش کار خود را با سرود “ای ایران” آغاز کرد. پس از آن هیئت رئیسه شورای هماهنگی وقت، جلسه را افتتاح کرد و با انتخاب هیئت رئیسه دائمی همایش مرکب از هفت نفر : خانم فرزانه عظیمی و آقایان ، گودرز اقتداری، حبیب پرزین، حسن زهتاب،  مهدی فتاپور، مهران میرفخرائی و اصغر نصرتی ، رسیدگی به دستور کار همایش آغاز گشت.

بخش اول به بررسی گزارش ارگان ها، روش های کار و نیز ارائه راهکارهای ساختاری  اختصاص داشت. از آنجا که گزارشات قبلا کتبا ارائه شده بود، تنها به سوالاتی در مورد این گزارشات که از سوی آقایان مهران براتی، عباس شیرازی و رضا یزدی طرح شد، پاسخ داده شد. سپس بحث روی راهکارها آغاز شد و پیشنهادات مشخصی نیز ارائه شد. در این قسمت که تا ساعت ۴ بعد از ظهر جمعه ادامه داشت و در دو دور صورت گرفت، سخنرانان ضمن بررسی کار تاکنونی و اشاره به نقاط ضعف و قوت کار اجا، تلاش کردند تا راه حل های جدید و برون رفت از مشکلات را از نظر خویش ابراز کنند .  سخنرانان این بخش که در مورد ساختار تشکیلاتی و از جمله نقش فرانکسیونها و نیز راهکارهای بهبود کاراجا صحبت کردند،  به ترتیب آقایان و خانمها: رضا یزدی، مهران براتی، بیژن حکمت، شکوه محمودزاده، حسن زهتاب، مهرداد مشایخی، حسین خرمی، مریم سطوت، ملیحه محمدی، فرخ نگهدار، حسن شریعتمداری، حسن شمس، مهدی فتاپور، ضیا عابدی، فرهاد فرجاد، فرهاد روحی، مسعود فتحی، امیر گنج بخش، رضا چرندانی، جمشید اسدی، هادی صوفی زاده، احمد پورمندی، امیر ممبینی، محمود احمدزاده، مهرداد مشایخی، شکوه محمودزاده، امیرحسین گنج بخش، احمد اشکه وری، رضا فانی یزدی، نادر زرکاری، فرزانه عظیمی، مزدک لیماکشی، مریم سطوت، لیلا سیاح، داریوش احمدی، محمود میرزاوند، حسن شریعتمداری و ملیحه محمدی بودند.

کنفرانسصلح و راه های دستیابی به آن در خاورمیانه

پس از اتمام این قسمت و اعلام تنفس، کنفرانس” صلح و راه های دستیابی به آن در خاورمیانه” با شرکت جمعی از شخصیت های سیاسی، دانشگاهی و مطبوعاتی از کشورهای مختلف و نیز خانم «کلودیا روت» رئیس حزب سبزهای آلمان کار خود را آغاز کرد. در این کنفرانس که به ابتکار کمیسیون روابط بین الملل اجا توسط آقای مهران براتی دعوت شده بود، علاوه بر اعضايی از دو حزب دمکرات و جمهوریخواه ايالات متحده آمريکا در آلمان، نماینده ای از حزب حاکم در دولت  آلمان، از فراکسيون دمکرات مسیحی و عضو کميسيون روابط خارجی پارلمان آلمان، فعالان مدنی و مطبوعاتی از کشورهای اسراييل، عراق،مصر و فلسطين حضور داشتند. شرکت کنندگان در  کنفرانس و ميز گرد آن:

  1. دکتر حسام حداد، پزشک، نويسنده و خبرنگار فلسطينی
  2. فوآد حمدان، از گروه گفتگوی يهودی ـ فلسطينی در آلمان
  3. مگدی گوهری، فعال مصری و سنديکايی، برنده جايزه “Hans Böckler“ سنديکای سراسری آلمان
  4. امير مکی موسی، از اقليت مذهبی کرد زبان در عراق
  5. 7.      Igal Avidan خبرنگار اسرائيلی، از روزنامه  Jerusalem Report
  6. Holger Haibach از حزب دموکرات مسيحی آلمان
  7. Bernd Asbach رئيس بخش خاور ميانه در بنياد هاينريش بل
  8. Andreas Zumach خبرنگار روزنامه taz در ارگان های سازمان ملل، ژنو
  9. Eva Adams  از حزب دمکرات آمريکا در آلمان ـ برلين
  10. David Macbryde از American Voices Abroad
  11.  پرفسور هايو فونکه، استاد علم سياسی دانشگاه آزاد برلين، گرداننده ميز گرد
  12. مهران براتی، از کميسيون روابط بين المللی اتحاد جمهوريخواهان

قبل از شروع میزگرد خانم کلودیا روت، رئيس حزب سبزهای آلمان، در سخنانی ضمن تشکر از دعوتی که از وی بعمل آمده بود، تاکید کرد که باید از تلاش هائی که برای آزادی، صلح و دمکراسی صورت می گیرد، پشتیبانی کرده و در حمایت  از آزادی بیان، آزادی دین و جدائی دین از دولت از هیچ تلاشی فروگذار نکرد. خانم روت تاکید کرد که نباید بر نقض حقوق کودکان، زنان، دانشجويان، کارگران و معلمان و بخش های مختلف جامعه ايران چشم فروبست و اضافه کرد که  در جريان بحث بر سر پرونده هسته ای ايران، موضوع حقوق بشر به فراموشی سپرده شده است و اين امر غیر قابل قبول است. خانم روت به این امر توجه داد که «دولت کنونی ايران هيچ راهکار و راه حلی برای حل مشکلات جامعه ندارد و فقط تلاش می کند که در حرکتی عوامفريبانه از برنامه هسته ای سوء استفاده کند.» خانم روت با تاکید بر نگرانی جامعه بين المللی و کشورهای منطقه نسبت به فعاليت های هسته ای ايران خواستار آن شد که برای باز ماندن درهای مذاکره، رهبری ايران با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند تا ایران در جامعه بين المللی دچار انزوا نشود. اما سیاست رهبران ایران در عمل درست عکس این خواست عمل می کند. خانم روت هم چنین ناخرسندی خود و حزب متبوعش را از همکاری اعلام شده آمريکا و هند در زمینه تکنولوژی هسته ای اعلام داشت (متن کامل سخنرانی خانم روت و آقای زوماخ جداگانه منتشر خواهند شد). سخنران بعدی آقای آندره آس زوماخ، روزنامه نگار فعال در دفاتر سازمان ملل در ژنو، بود که به نقش آمریکا و کشورهای بزرگ در بحران خاورمیانه و همچنین برقراری صلح در این منطقه اشاره کرد. آقای آندره آس زوماخ با اشاره به سه بحران مهم منطقه، بحران اتمی ایران، وضعیت عراق و مساله اسرائیل و فلسطین به مهم ترين بحران های خاورميانه پرداخت. در همان حال تاکید کرد که  با توجه به وضعیت کنونی نه در عراق و نه در فلسطین شانسی برای صلح وجود ندارد. آقای زوماخ با توجه به نقش آمریکا و اروپا  در خاورمیانه اعلام کرد ، اگر این دو خواهان تغییرات جدی نباشند، امکان صلح و بازگشت از خشونت در منطقه وجود نخواهد داشت.

به نظر آقای زوماخ سیاست اشغال عراق این شانس را بیش از پیش از بین برده است و ادامه حضور آمریکا در عراق این کشور را به مرکزی برای رشد و جذب تروریسم تبدیل خواهد کرد. هم چنین وی در مورد مناقشه فلسطین و اسرائیل نیز معتقد بود که نقشه موسوم به نقشه راه مدت ها ست که مرده است. در عین حال او به یکی از مهم ترین مسائل مورد مناقشه در این منطقه، مساله بازگشت آوارگان به زادگاه خود، انگشت گذاشت و گفت، تا زمانی که راه حل قابل قبولی برای این مشکل پیدا نشود، امکان رسیدن به توافق و صلح وجود نخواهد داشت. او معتقد بود که از چهار ميليون فلسطينی که اکنون در سراسر جهان زندگی می کنند به احتمال تقريبی بيش از ۶۰۰ هزار نفر به خاک اسرائيل کنونی باز نخواهند گشت و به همين دليل از ميان رفتن چهره يهودی اسرائيل تنها بهانه ای است برای جلوگيری از بازگشت فلسطينيان به سرزمين خود. در هر دو مورد عراق و فلسطين آقای زوماخ معتقد بود که باید به سياست اشغال در اين مناطق پایان داد و نیروهای اشغالگر را با نیروهای صلح سازمان ملل جایگزین نمود.

آقای زوماخ در رابطه با ایران نخست بر اهمیت ایران در منطقه تاکید نمود و گفت که ايران يکی از مهم ترين کشورهای منطقه و در عین حال سومين کشور جهان از نظر ذخاير نفتی، و دومين کشور بزرگ صاحب منابع گاز طبیعی در جهان است. وی جمعيت جوان و تاريخ و فرهنگی کهن ایران را از ديگر دلايل اهميت اين کشور دانست. آقای زوماخ معتقد بود که سوال استراتژيک در مورد ايران اين است که آيا اين کشور مجددا به سوی غرب باز خواهد گشت یا نه؟ وی تاکید کرد که قطعا دستیابی ایران به بمب اتمی بسیار خطرناک است و می تواند به رقابت های تسلیحاتی در منطقه شدت بیشتری بخشد، ولی در عین حال نمی توان ایران را از غنی سازی اورانیوم منع نمود. چنین درخواستی در عمل استقلال این کشور را نادیده می گیرد و هیچ دولتی در ایران قادر به پذیرش چنین درخواستی نخواهد بود. وی در این مورد معتقد بود که تنها راه جلوگیری از تشدید رقابت تسلیحاتی در منطقه،  تشکيل کنفرانسی فراگير برای داشتن خاورميانه ای عاری از تسليحات هسته ای با شرکت همه کشورهای منطقه از جمله ايران و اسراييل است و تاکید کرد که در این مورد نمی توان گزینشی برخورد کرد. تزوماخ پیش شرط هائی برای  تشکیل چنین کنفرانسی قائل شد و گفت  چنین کنفرانسی تنها زمانی می تواند شکل بگيرد که از یک سو آمريکا و غرب سياست های خود را تغيير دهند و از سوی دیگر، ايران هم اسراييل را به رسميت بشناسد.

بعد از سخنان آقای تزوماخ آقای هولگر هايباخ نماینده پارلمان آلمان از حزب دمکرات مسیحی ، با اشاره به نکات مورد بحث در سخنان خانم روت و آقای زوماخ به سیاست های دولت آلمان اشاره کرد و در موارد مختلفی که به امر سیاستگذاری به دولت آلمان مربوط می شد، اشاره نمود، از جمله این که تلاش دولت آلمان برای کمک به پایان دادن به درگیری ها و خشونت در منطقه و پیدا کردن راه حلی قابل قبول برای طرفین درگيری و این که راه حل مسائل قبل از همه می بايد در خود منطقه پيدا شود و در اراده طرفین برای رسیدن به راه حل شکل گيرد و اينکه اين راه حل می تواند به طور اولی در در غرب یا جای دیگری پيدا شود. او هم معتقد بود که متاسفانه شرائط امید بخش نیست.

در ادامه این بحث علاوه بر نمایندگان دو حزب ایالات متحده در آلمان، هم چنین آقای مگدی گوهری از فعالین مدنی از مصر، و نیز آقایان دکتر حسام حداد و فوآد حمدان از فعالین فلسطینی، آقای ايگال آويدان روزنامه نگاراسرائيلی و نیز خانم اوا آدمس از حزب دموکرات، آقای ديويد مک برايد از صدای آمريکايی ها در خارج اظهار نظر کردند. خانم آدمس و آقای مک برايد اميدوار بودند که حضور آمريکا در عراق هر چه زودتر پايان يابد و مردم عراق سرنوشت خويش را خود به دست گيرند. آقای موسی از عراق نيز همين اميد را داشت، ولی نسبت به امکان فوری آن بد بين بود. آقای آويدان روزنامه نگار اسرائيلی با اشاره به کتابی که در دست داشت به مستند بودن برنامه های اتمی ايران و خواست دستيابی به سلاح اتمی اشاره کرد و همزمان معتقد بود که اسرائيل هيچگاه رسما به داشتن سلاح اتمی اقرار نداشته است، گر چه در مواردی داشتن آن را نيز رد نکرده است.

اداره ميز گرد به عهده آقای پروفسور فونکه بود، ايشان به ويژه حضور نماينده حزب حاکم آلمان در ميز گرد را مثبت ارزيابی کرده و آن را گامی در جهت شفافيت بخشیدن به سياست خارجی دانست. در پایان آقای مهران براتی عضو کميسيون روابط بين المللی اتحاد جمهوريخواهان، با تشکر از شرکت کنندگان هدف از برگزاری این میز گرد را آغاز گفت و گوی مستقیم بین فعالین مدنی و سیاسی منطقه و جست و جوی راه حلی مدنی برای بحران های منطقه در تبادل نظر رو در رو دانست. وی تاکید کرد که بحران خاورميانه موضوعی است که همواره در سراسر جهان به بحث گذاشته می شود، اما درباره اين بحران، ساکنين اصلی خاورميانه با يکديگر گفت و گويی نمی کنند. ما تلاش می کنیم تا با دعوت از نيروهای مدنی و اجتماعی و شخصيت های مترقی منطقه، به محل گفت و گويی در ابن باره تبديل شويم. آقای براتی همچنين با اشاره به اينکه «سياستمدارن اروپايی و آمريکايی» نيز «در بخشی از مناقشات خاورميانه تاثير دارند» افزود: «به همين دليل ما از سياستمداران آمريکايی از دو حزب جمهوريخواه و دموکرات و اروپائيان نيز دعوت کرديم تا در کنفرانس حاضر شوند.»

روز شنبه ۲۶ مه ۲۰۰۷

جلسه روز شنبه با قرائت پیام رسیده از جانب آقای امیرانتظام افتتاح شد. پس از آن پیام هیئت سیاسی اجرائی سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت) به همایش خوانده شد.

سپس بحث سند تشکیلاتی آغاز شد. در این سند پیشنهادات اصلاحی از طرف کمیسیون مربوطه پیشنهاد شده بود، که این پیشنهادات بند به بند به تصمیم گیری گذاشته شد. در مواردی که مخالفی وجود نداشت، بدون بحث رای گیری شد. نتایج رای گیری درباره بندهای پیشنهادی به ترتیب زیر است

1.3- هر شهروند ايرانی که اصول مندرج در« بیانیه اتحاد جمهوری خواهان ایران» را بپذيرد و مایل به همکاری با اتحاد جمهوری خواهان ایران باشد و حداقل ماهانه ده یورو به عنوان حق عضویت بپردازد، عضو اجا است.

تبصره ـ میزان حق عضویت می تواند برحسب نیاز با تصمیم شورای هماهنگی تغییر نماید.

این بند با ۹۴ درصد آرای موافق ،۶ درصد ممتنع و بدون مخالف تصویب شد. (از آنجا که تعداد رای دهندگان در رای گیریها متفاوت بود، در همه این گزارش، درصد آرا با توجه به تعداد شرکت کنندگان در رای گیری و نه صاحبان آرا محسوب شده است)

4.7 – جلسات شورای هماهنگی حداقل هر دو ماه یک بار به صورت حضوری یا اینترنتی و یا امتزاج این دو تشکیل می شود. جلسات فوق العاده شورا می تواند به درخواست هیئت سیاسی- اجرائی و یا هیئت رئیسه شورا و یا یک سوم اعضا شورای هماهنگی فراخوانده شود.

این بند با ۹۸ درصد آرای موافق حاضرین، ۲ درصد ممتنع و بدون مخالف تصویب شد.

6.7 ـ شورای هماهنگی مشتمل بر ۳۵ نفر است که ازسوی همایش ازمیان نامزدها، بارای مستقیم ومخفی اکثریت مطلق (نصف بعلاوه یک) دارندگان حق رای، انتخاب می شوند. آرای اعضای غایب درهمایش که قبلا از عدم حضور خود درهمایش، هیات سیاسی ـ اجرائی را  باخبرکرده باشند، ازطریق انترنت وبه شکل غیرعلنی، اخذ می گردد.

در صورت نیاز، حداکثر تا ۵ نفر ازسوی واحد های محلی و با انتخاب آن ها، از مناطقی که نماینده در شو ر ا ی هماهنگی ندارند، با حقوق برابر به شورای هماهنگی ا ضافه  می گردد.

این بند پس از بحث روی آن، در دو بخش رای گیری شد. در آغاز پیشنهاد حذف پاراگراف دوم مطرح بود. از آنجا که پس از رای گیری، حذف این بخش آرای کافی نیاورد، این بند در دو بخش آن جداگانه به رای گذاشته شد. پاراگراف اول با ۹۱ درصد رای مثبت، ۲ درصد رای مخالف و ۷ درصد رای ممتنع به تصویب رسید. پاراگراف دوم با ۷۹ درصد رای موافق و ۲۱ درصد رای مخالف به تصویب رسید. به این ترتیب کل این بند به تصویب رسید.

این دو بند و تبصره با توافق کل آرا (بدون مخالف) به تصویب رسید:

1.6.7 ـ شورای هماهنگی موظف است حد اکثر تا دوماه پس ازهمایش، هیات سیاسی ـ اجرائی جدید را انتخاب کند. تا انتخاب «هیئت سیاسی – اجرایی» جدید، اداره امور جاری برعهده « هیئت سیاسی – اجرایی» قبلی است.

1.6.8 – وظائف عضوشورای هماهنگی:

الف) شرکت مرتب و مستمر در نشست های شورای هماهنگی

ب) شرکت مرتب ومستمر در ارگانهای اجا که در آنها مسولیت پذیرفته اند

10.4 > تبصره 1- عضویت اعضای گروه های کاری در شورای هماهنگی و حتی اتحاد جمهوری خواهان الزامی نیست.

پس از اتمام رای گیری روی بندهای پیشنهادی اساسنامه، توضیحی در مورد سند استراتژی سیاسی از طرف مسئول کمیسیون مربوطه آقای بهروز خلیق درباره روند کار این کمیسیون و تغییرات مربوطه داده شد، بحث در باره این سند به روز بعد موکول شد.

سپس سند اوضاع سیاسی در دستور کار قرار گرفت. از آنجا که این سند هیچ مخالفی نداشت، کلیت آن بدون بحث دوباره به رای گذاشته شد و با ۸۳ درصد رای موافق و ۱۷ درصد رای ممتنع و بدون مخالف به تصویب رسید.

سند بعدی که در دستور کار همایش قرار گرفت، طرح پيشنهادی “گروه کار اقوام ومبحث ملی” بود. در آغاز آقای بابک امیرخسروی مسئول کمیسیون مربوطه توضیحاتی در رابطه با این سند و نیز پیشنهاد فراکسیون داده و ضمن پیشنهاد تلفیق این دو ، پیشنهاد حذف مقدمه سند پیشنهادی کمیسیون را نیز ارائه دادند. قرار شد به جای مقدمه متن کوتاهی به این سند اضافه شود. متن پیشنهادی در همایش قرائت شد، که پس از تصحیحات انشائی نهائی توسط کمیسیون، تکمیل خواهد شد. پس از پیشنهادات، آقای امیرخسروی به سوالات در این باره پاسخ گفتند. پس از آن، آقای حسن شریعتمداری به عنوان یکی از سخنگویان کمیسیون نکاتی را درباره سند یادآور شدند.

پس از تنفس ناهار، همایش با قرائت پیام جنبش جمهوریخواهان دمکرات و لائیک ایران، جبهه ملی ایران در اروپا و همچنین پیام جمعیت دفاع از جبهه دفاع از جمهوری و دمکراسی در بلژیک به همایش، کار خود را پی گرفت.

پس از آن بحث درباره سند ملی ادامه یافت. از آنجا که با توجه به وقت محدود امکان سخنرانی همه داوطلبان موافق و مخالف موجود نبود، ۲ نفر موافق  (حسن شریعتمداری، بابک امیرخسروی) و ۲ نفر مخالف (وهاب انصاری و هادی صوفی زاده) درباره این سند صحبت کردند. همچنین پیشنهادی از طرف آقای نگهدار درباره این سند ارائه شد. متن پیشنهاد:

در سطر اول ماده یک بجای “زمینه تشکیل دولت دموکراتیک”، آورده شود “زمینه شکل گیری دولت دموکراتیک”

در رابطه با این پیشنهاد هم دو موافق (مهدی فتاپور و رضا فانی یزدی) و دو مخالف (ملیحه محمدی، امیرحسین گنج بخش) صحبت کردند. پس از صحبت های موافقین و مخالفین در باره این پیشنهاد، اول خود سند و بعد پیشنهاد تکمیلی به رای گذاشته شد. سند “گروه کار اقوام و مبحث ملی” با ۶۹ درصد آرای موافق، ۵ درصد آرای مخالف و ۲۶ درصد رای ممتنع به تصویب رسید. پیشنهاد تکمیلی از آن جا که آرای موافق لازم را نیاورد، تصویب نشد.

در ادامه کار، طرح پیشنهادی سند اقتصادی در دستور قرار گرفت. آقای جمشید اسدی که یکی از اسناد اقتصادی را به همایش پیشنهاد داده است، پیشنهاد خود را به نفع قرار آقای رضا چرندابی پس گرفت. سپس آقای چرندابی توضیحاتی در مورد قرار پیشنهادی خود به همایش ارائه داد و به سوالات حاضرین پاسخ گفت. پس از آن نوبت به صحبت مخالف (آقایان بیژن حکمت و امیرممبینی) و موافق (آقایان احمد اشکه وری و مجیدی) درباره قرار آقای چرندابی رسید.

پس از اتمام بحث، درباره قرار اقتصادی آقای چرندابی رای گیری شد، که با ۷۰ درصد آرای موافق، ۱۴ درصد آرای مخالف و ۱۶ درصد رای ممتنع، به تصویب رسید.

قرار

برای حفظ ویژه گی هائی که ضرورت اتحاد ما هستند و با تاکید بر؛

اقتصاد بازار، احترام به مالکیت خصوصی، توجه به نقش عدالت اجتماعی و توزیع برابر فرصت ها در رشد و توسعه همه جانبه اقتصادی، اجتماعی و انسانی و نیز اهمییت نگاهی مبتنی بر منافع ملی به فرایند جهانی شدن؛

از تبدیل هر گونه مدل اقتصادی لیبرال دموکراتیک، سوسیال دموکراتیک، سوسیالیستی و … به موضع عمومی اتحاد جمهوریحواهان خودداری می کنیم و؛

از افراد، گرایش ها، قراکسیون ها و محقل های نظری که رویکردی خاص به مدل های اقتصادی لیبرال دموکراتیک، سوسیال دموکراتیک، سوسیالیستی و … دارند می خواهیم که ؛

طرح ها، پروژه ها و برنامه های خود را که خصوصیت اجرائی دارند به رهبری اتحاد حمهوریخواهان ( همایش، شورای هماهنگی و هئیت سیاسی و اجرائی ) ارائه کنند و در تصویب و پیگیری آن بکوشند

سند اقتصادی آقای پورمندی نیز به رای گذاشته شد، ولی از آرای کافی برای تصویب برخوردار نگشت.

پس از تنفس کوتاه، جلسه کار خود را با ادامه بررسی سند استراتژی آغاز کرد. آقای خلیق به سوالات حضار در رابطه با این سند پاسخ داد. قرار شد کلیه دوستانی که پیشنهادات تکمیلی و یا اصلاحی دارند، مستقیما به مسئول کمیسیون مراجعه کنند تا در صورت توافق در سند گنجانده شود و درغیر اینصورت، مستقیما به جلسه عمومی آورده شده و پس از صحبت موافقین و مخالفین روی آن رای گیری شود. از آنجا که بعضی سئوالات متوجه پیشنهادهای جدید بود، ادامه بحث در این مورد موکول به جمع آوری پیشنهادها از جانب آقای خلیق شد.

بحث بعدی بررسی قرارهای رسیده بود. در بخش قرارهای اساسنامه ای همه قرارها پس گرفته شد و تنها قرار آقای نادر زرکاری به همایش ارجاع شد.

قرار آقای زرکاری:

“علاوه بر حق عضویت اجا، پرداخت مبلغ مشخصی ، برای اعضای شورای هماهنگی به بحث گذاشته و در صورت اتفاق نظر تصویب شود. مبلغ پیشنهادی من معدل ۴۰۰ یورو در سال است. این مبلغ برای تامین مخارج سالیانه اجا استفاده می شود.”

پس از صحبت موافق و مخالف در این مورد و تبادل نظر، به هنگام تصمیم گیری، این پیشنهاد پس گرفته شد.

آقای شاهرخ زرگریان از واحد اجا در استکهلم، پیرامون پیشنهاد این واحد مبنی بر “شرکت در انتخابات و همه پرسی” توضیحاتی در جلسه ارائه داد. همچنین آقای پورمندی پیشنهادی در این مورد به جلسه ارائه داد. پس از صحبت های موافقین و مخالفین، این پیشنهاد به شکل قراری به همایش ارائه شد. متن این قرار به شرح زیر است:

“همایش سوم “اجا” هیئت سیاسی ( شورای هماهنگی) منتخب را موظف می سازد که تدارک ائتلاف بزرگ جمهوریخواهان ایران به منظور شرکت مستقل در انتخابات همزمان ریاست جمهوری و مجلس هشتم را بلافاصله آغاز نماید.

هیئت سیاسی حداکثر تا سه ماه شعارهای انتخاباتی و کاندیداهای پیشنهادی “اجا” و سیاست های انتخاباتی را مشخص ساخته، جهت تصویب به همایش دائر یا شورای هماهنگی ارائه می دهد.”

این قرار به رأی گذاشته شده و تصویب شد.

پس از آن، قرار دیگری از جانب آقای پورمندی ناظر به تشکیل یک گروه کار برای ادامه بحث پیرامون “اهداف برنامه ها و ساختار” به بحث و تصمیم گیری گذاشته شد.

متن قرار:

همایش سوم اتحاد جمهوریخواهان ایران ادامه بحث پیرامون “اهداف برنامه ها و ساختار” اتحاد جمهوریخواهان را ضرورتی مبرم دانسته ، گروه کاری را از میان داوطلبان برمی گزیند تا بحث فراگیر پیرامون آنرا سازماندهی کرده، شرایط را برای اتخاذ تصمیم فراهم سازد.

این قرار به رأی گذاشته و تصویب شد.

پس از آن از دوستانی که در تدارک و برگزاری این همایش تلاش کرده بودند قدردانی شد و از طرف هیئت رئیسه دسته گلی به خانم مریم سطوت به نمایندگی از تمامی دست اندرکاران برگزاری همایش تقدیم شد. پس از پایان جلسه رسمی همایش، شب دوم با جشنی در محل همایش ادامه یافت.

روز یکشنبه ۲۷ مه ۲۰۰۷

برنامه روز یکشنبه با قرائت متنی از سوی آقای تورج اسدی در مورد جوانان و جنبش دانشجوئی آغاز گشت که با استقبال حضار مواجه شد.

پس از آن آقای مزدک لیماکشی پیشنهاد دهنده قطعنامه صلح، (متن اولیه در سایت هماهنگی موجود است) در رابطه با پیشنهاد خود توضیحاتی به جلسه ارائه داد. قرار شد کسانی که پیشنهاد تکمیلی دارند، با ایشان درمیان بگذارند. تصمیم گیری در مورد این قرار به همراه قرارهای دیگر بدلیل کمبود وقت، به شورای هماهنگی منتخب سپرده شد. سایر قرارها و پیشنهاداتی که تصویب آنها به شورای هماهنگی سپرده شد عبارتند از:

  • پیشنهاد در باره تشکیل گروه کاری سیاسی مقطعی یا دراز مدت و نیز تشکیل فراکسیون علنی (امیر گنج بخش، مهرداد مشایخی، رضا چرندانی، حسن شریعتمداری)
  • قرار پیشنهادی به همایش سوم درباره خطر جنگ (احمد پورمندی، گودرز اقتداری)
  • ایجاد اتاق فکر الکترونیکی (احمد پورمندی، شاهرخ زرگریان)
  • پیشنهاد در رابطه با اضافه کردن قرار همایش فرانکفورت در رابطه با انتقال فعالیت به ایران، به سند استراتژی (مهران براتی)

جلسه با طرح پیشنهادی محیط زیست به امضا امیر ممبینی، ایرج یوسفی، حسن صمدیان و عذرا طبری ادامه یافت. آقای ممبینی توضیح کوتاهی در باره قرار دادند. این قرار  پس از تکمیل و اصلاحاتی روی آن، به تصویب رسید. متن قرار :

درباره هماهنگ سازی برنامه های اتحاد جمهوریخواهان ایران با کوشش های جهانی برای حفاظت محیط زیست

همایش سوم اتحاد جمهوریخواهان ایران با توجه به بحران خطرناک زیست بومی در مقیاس کشوری و جهانی و با توجه به آغاز دوره نوینی در تلاش برای رهیابی و اقدام جهت حفاظت محیط زیست اعلام می کند:

۱- اتحاد جمهوریخواهان ایران خود را موظف و مسئول می داند که همه امکانات خود را در راهیابی  و برنامه ریزی و اقدام برای مقابله با بحران زیست بومی که در راس آن کاهش موثر گازهای گلخانه ای، تصفیه جو و رفع خطرات ناشی از نیروگاههای هسته ای قرار دارد، بکار بندد.

۲- اتحاد جمهوریخواهان ایران می پذیرد که برنامه های این اتحاد در هر زمینه ای که به امر زیست بوم مربوط شود، با تدابیر و تصمیمات نهادهای مسئول بین المللی همچون سازمان ملل و توافق های مشترک کشورها برای حفاظت از محیط زیست هماهنگ گردد.

۳- همایش سوم اتحاد جمهوریخواهان ایران شورای هماهنگی را موظف می کند برای نظارت بر اجرای تصمیمات فوق کمیسیون ویژه ای را تشکیل دهد.

سپس خانم سهیلا بنا از طرف کمیسیون زنان اجا، گزارشی درباره کار این کمیسیون ارائه داد. در این گزارش به مشکلات کمیسیون زنان اشاره شد. سپس سوالاتی درباره کار کمیسیون زنان مطرح شد. پس از آن خانمها ملیحه محمدی، پروین اشتهارد و فرزانه عظیمی در رابطه با کار کمیسیون زنان و نقش و رابطه این کمیسیون با اجا صحبت کردند. در پایان خانم بنا از طرف کمیسیون زنان به سوالات مطروحه پاسخ گفت و در ادامه متن پیام پیشنهادی کمیسیون زنان در حمایت از مبارزات زنان در ایران قرائت شد. این پیام با پیشنهادات اصلاحی، بعنوان پیام همایش سوم بدین قرار تصویب شد:

پیام همایش سوم اتحاد جمهوری خواهان ایران در حمایت از مبارزات زنان

جلسه همایش با گزارش آقای بهروز خلیق درباره نتیجه کار کمیسیون استراتژی سیاسی ادامه یافت و ارزیابی کمیسیون از پیشنهادات دریافتی ارائه شد.  پس از آن سوالاتی در رابطه با پیشنهادات از طرف حضار طرح شد که آقای خلیق به آن ها پاسخ گفت. در ادامه آقای بابک امیرخسروی پیشنهاد حذف طرح پیشنهادی درباره استراتژی از دستور کار همایش را طرح کرد. پیشنهاد کمیسیون اما تصویب کلیت طرح پیشنهادی و رای گیری درباره پیشنهادات ارائه شده بود. پس از بحث مفصلی درباره سند استراتژی و اهمیت حذف یا عدم حذف آن، با توجه به اینکه پیشنهاد حذف رای کافی نیاورد، کلیت سند به رای گذاشته شد و  علیرغم برخورداری از بیش از ۵۰ درصد آرا از آنجا که طبق آئین نامه اسناد پایه برای تصویب باید ۶۰ درصد آرا را کسب نمایند، دوباره مشورتی درباره این سند صورت گرفت و بحث حول آن ادامه یافت. آقای بهروز خلیق با توجه به بحثهای مطرح، پیشنهاد کمیسیون را پس گرفت و بدین ترتیب بر سند استراتژی مصوب در همایش فرانکفورت به عنوان آخرین سند مصوب تاکید شد.

پس از آن هیئت رئیسه نام نویسی کاندیداها برای شورای هماهنگی جدید را اعلام کرد.

میز گرد با رسانه ها

 آخرین بخش برنامه قبل از انتخابات کاندیداها،  میزگردی با شرکت نمایندگان رادیو بی بی سی (آقای رئیسی) ، رادیو فردا (آقای جمشید برزگر)، رادیو زمانه ( آقای مهدی جامی) و نیز آقایان حسن شریعتمداری، مسعود فتحی و فرخ نگهدار از مسئولین اجا برگزار شد که توسط خانم مریم سطوت اداره شد. در این بخش درباره رابطه اجا با رسانه ها صحبت شده و سوالاتی درباره انتظارات متقابل طرح گشت و به تجارب تاکنونی و امکانات بهبود این روابط اشاره شد.

به پیشنهاد یکی از خبرگزاری ها این میزگرد با مضمون رابطه رسانه ها با احزاب و تجمع های سیاسی تشکیل گردید. هر دو طرف از امکان این گفتگو خشنود بوده و بر همکاری هر چه بیشتر تاکید کردند. از انجا که . این میزگرد از قبل پیش بینی نشده بود، برای آن تدارک کافی دیده نشده بود و امکان پرسش و پاسخ میان شرکت کنندگان و حضار سالن نیز وجود نداشت.

 پس از پایان میز گرد، انتخابات هیئت داوران انجام شد. اعضای هیئت داوران آقایان بیژن حکمت، گودرز اقتداری و مهران براتی با توافق جمع انتخاب شدند.

همایش با تبریک به آقای بابک امیرخسروی به مناسبت ۸۰ سالگی ایشان ادامه یافت. آقای حسن شریعتمداری دسته گلی را از طرف همایش به ایشان اهدا نموده و طی سخنانی از  آقای امیرخسروی برای فعالیت هایشان تشکر و قدردانی کرد. بابک امیرخسروی به خاطر سال های طولانی مبارزه با کف زدن های ممتد حاضرین در جلسه مورد سپاسگزاری قرار گرفت.

همایش با برگزاری انتخابات شورای هماهنگی به کار خود پایان داد. درمجموع ۴۳نفر کاندیداتوری خود را برای این شورا اعلام کردند که از بین آنان می بایست طبق اساسنامه مصوب، ۳۵ نفر انتخاب می شدند. هر عضو می توانست حداکثر به ۲۳ نفر از کاندیداها رای دهد. اعضائی که از طریق پالتاک نیز در جلسات همایش حضور داشتند، در رای گیری نیز شرکت یافتند. پس از شمارش آرا، و اعلام اسامی اعضای منتخب شورای هماهنگی، همایش به کار خود پایان داد.

ليست اسامی انتحاب شدگان شورای هماهنگی اتحاد جمهوری خواهان ايران در همايش سوم برلين:

مهدی فتاپور – مریم سطوت – بیژن حکمت – فرزانه عظیمی – سهیلا بنا – فرخ نگهدار – بهروز خلیق – حسن زهتاب – حسن شریعتمداری – رضا فانی – مسعود فتحی – مهرداد مشایخی – ملیحه محمدی – نادر زرکاری – جمشید اسدی – مهران براتی – امیر ممبینی – نوشین ناهیدپور – فرهاد فرجاد – رضا چرندابی – پروین اشتهارد – محمد برقعی – علی پورنقوی – مرتضی ملک محمدی – امیرحسین گنج بخش – حبیب پرزین – ضیا عابدی – فرهاد روحی – بهروز بیات – فیروزه فولادی – تورج ساعدی – احمد پورمندی – محمد برزنجه – یدی قربانی – مهران میرفخرائی

هیئت رئیسه همایش سوم اتحاد جمهوریخواهان ایران 

۱۱ ژوئن ۲۰۰۷

Print Friendly, PDF & Email