پارک جنگلی محمودآباد به بخش خصوصی فروخته شد

 

پارک جنگلی محمودآباد در استان مازندران را به بخش خصوصی واگذار کردند. درختان را می‌خشکانند که به جای این پارک، مجتمع مسکونی در نزدیکی دریای خزر احداث کنند. اهالی سرخردو در یک نامه سرگشاده به رییس جمهوری اسلامی شکایت برده‌اند.

park_mahmoudabad01

خبرگزاری‌های داخلی گزارش داده‌اند که به تازگی ۱۲ هکتار از جنگل‌های منطقه سرخرود به مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان برای ساخت یک مجتمع مسکونی به فروش رسیده است. جنگل‌های منطقه سرخرود در مجموع ۱۹ هکتار وسعت دارند.

تصاویری در برخی خبرگزاری‌های داخلی منتشر شده که نشان می‌دهد درختان را می‌خشکانند که سپس زمین را مسطح و برای ساختمان‌سازی آماده کنند.

ابتدا دولت مدعی شد که ۱۲ هکتار جنگل را در اختیار تعاونی مسکن کارمندان وزارت اطلاعات قرار داده است. اما ظاهراً وزارت اطلاعات این موضوع را تکذیب کرده است.

سینا زروان، یکی از فعالان محیط زیست می‌گوید: «اهالی منطقه بارها اعتراض خود را نسبت به قطع درختان پارک جنگلی محمودآباد که به منظور ایجاد بستر لازم برای فروش این اراضی از بین برده شده‌اند اعلام کردند و بارها مورد تهدید قرار گرفته‌اند اما همچنان در برابر تصرف این پارک جنگلی قدیمی مقاومت می‌کنند.»

خشکاندن درختان برای مسطح کردن زمین و خانه‌سازی

اهالی منطقه در نامه سرگشاده‌‌شان به حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی می‌گویند مقامات محلی ادعا کرده‌اند که ابتدا ۱۲ هکتار از ۱۹ هکتار زمین جنگل محمودآباد با سندی با یک پلاک فرعی به بنیاد مسکن انتقال پیدا کرده و سپس در اردیبهشت ۹۴ سند جنگل را به نام فردی کرده‌اند که حسین رحمان‌زاده نام دارد.

اهالی منطقه از رییس جمهوری خواسته‌اند که جنگل محمودآباد را «به منابع طبیعی استان» بازگرداند و در جهت حفظ «این سرمایه ملی» کوشش کند.

در سال‌های پس از انقلاب، به تدریج ۳۳ درصد از جنگل‌های ایران از بین رفته است. ایران در بین ۵۶ کشور جهان که از مناطق جنگلی برخوردارند، در جایگاه چهل و پنجم قرار دارد. سهم عوامل انسانی در تخریب جنگل‌های ایران ۷۰ درصد ارزیابی شده است.

رادیو زمانه

Print Friendly, PDF & Email