نامه ۱۱۰۰نفر به رئیس قوه قضائیه: بازداشتی‌ها محیط‌زیستی‌ از طبیعت کشور حفاظت می‌کردند

بیش از هزار تن از متخصصان و فعالان حامی محیط زیست در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه، شهادت داده‌اند که فعالان بازداشت‌شده محیط زیست در ایران، «هیچ‌گونه فعالیت شبهه‌انگیزی» نداشته‌اند و در چارچوب «قانون، بی‌مزد و منت» از طبیعت کشور حفاظت کرده‌اند.

هشت تن از کارشناسان حیات وحش و فعالان محیط زیست ایران که در بین آنها افرادی همچون هومن جوکار، مدیر ملی پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی و طاهر قدیریان، از برگزیدگان سازمان یونسکو نیز دیده می‌شود، در بهمن ماه سال گذشته به اتهام «جاسوسی» بازداشت شدند.

این در حالی است که وزارت اطلاعات به عنوان مرجع تشخیص جاسوسی بارها اعلام کرده که این افراد «جاسوس» نیستند.

با این حال برای چهار نفر از این فعالان محیط زیست که ۹ ماه است در بازداشت موقت سازمان اطلاعات سپاه پاسداران قرار دارند، به اتهام «فساد فی الارض» کیفرخواست صادر شده است.

بدنبال ادامه بازداشت آنها و سنگین‌تر شدن اتهامات وارده به آنها، بیش از هزار نفر از متخصصان محیط زیست، هنرمندان و فعالان مدنی حامی محیط زیست ایران در نامه‌ای به صادق لاریجانی نوشته‌اند که «بازداشت‌شدگان مورد نظر از خوش‌سابقه‌ترین فعالان و کارشناسان محیط زیست بوده که همواره در چارچوب قانون، بی‌مزد و منت جوانی خود را نثار حفاظت از تنوع زیستی ایران کرده‌اند.»

امضاکنندگان این نامه با ابراز نگرانی از گذشت بیش از ۹ ماه از بازداشت موقت این افراد، افزوده‌اند: «ما شهادت می‌‌دهیم طی سال‌ها فعالیت حرفه‌ای بازداشت‌شدگان جز تلاش برای خدمت به میهن و حفاظت از طبیعت این مرز و بوم شاهد هیچ‌گونه فعالیت شبهه‌انگیزی از سوی آنها نبوده‌ایم.»

آنها به همین دلیل از رئیس قوه قضائیه خواستار برگزاری رویه دادرسی آنها با «حفظ کرامت انسانی و با شفافیت کامل تا رفع تمامی ابهامات موجود و با مراعات حق دفاع و دادرسی منصفانه و تحقق اقناع وجدانی» شده‌اند.

غلامحسین اسماعیلی، رئیس دادگستری استان تهران ۱۸ آبان‌ماه خبر داد که پرونده فعالان محیط زیستی زندانی به دادگاه انقلاب ارسال شده و شعبه رسیدگی به آن نیز تعیین شده است.

محمدحسین آقاسی، وکیل چند تن از این زندانیان، در مصاحبه با رادیوفردا گفته بود که دادستان تهران عنوان اتهامی پنج نفر از این فعالان را از «جاسوسی» به «افساد فی‌الارض» تغییر داده است.

پس از آن عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران، علت تغییر در اتهام این پنچ نفر از «جاسوسی» به «افساد فی‌الارض» را رفع «نواقص» پرونده و «تکمیل تحقیقات» عنوان کرد.

وکیل سام رجبی، یکی از این پنج نفر به رادیو فردا گفته که موکل وی از اتهام «جاسوسی» تبرئه شده است.

کاووس سیدامامی، استاد دانشگاه و فعال محیط زیست که همراه با این هشت نفر بازداشت شده بود، در زندان جان باخت و خانواده او ادعای قوه قضائیه مبنی بر «خودکشی» او در زندان را رد کرده‌ است.

پس از بازداشت این فعالان محیط زیستی، صدا و سیمای جمهوری اسلامی در گزارشی مدعی شد آقای سیدامامی و همکارانش با استفاده از دوربین‌های عکس‌برداری از یوزپلنگ، اقدام به تصویربرداری از سایت‌های موشکی سپاه کرده و اطلاعات این سایت‌ها را در اختیار سازمان‌های اطلاعاتی خارجی قرار داده‌اند.

این در حالی است که وب‌سایت کلمه در گزارشی ضمن رد این اتهام مطرح شده از سوی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران به فعالان محیط زیستی نوشته بود که «بیشتر افراد شبکه جاسوسی» برای اسرائیل و آمریکا «وابسته به نهادهای امنیتی چون سپاه و وزارت اطلاعات هستند، و یا در نهادهای انتصابی و بالادستی نفوذ دارند».

پیش‌تر نیز خانواده‌های این هشت نفر در نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی، خواستار فراهم‌ شدن دسترسی آنها به «وکیل و شرایط دادرسی عادلانه» شده بودند.

رادیو فردا

Print Friendly, PDF & Email