اقدام تنش‌زا و جنگ‌طلبانه دولت آمریکا را محکوم می کنیم!

اعلام سپاه پاسداران به‌عنوان سازمان تروریستی توسط آمریکا گامی دیگر در جهت تشدید تشنج در منطقه است!

اقدام بی سابقه‌ی دولت آمریکا در اعلام سپاه پاسدران به عنوان سازمان تروریستی، به دنبال آن، واکنش متقابل جمهوری اسلامی در مورد تروریست دانستن فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا موسوم به سنتکام و نیروهای وابسته به آن، مناسبات بین دو کشور را متشنج تر نموده است. وزیر خارجه‌ی دولت ترامپ جمهوری اسلامی را حامی القاعده و گروه‌های تروریستی دیگر اعلام کرده است، و سرداران سپاه دست به تهدید نیروهای آمریکا در منطقه زده‌اند. دولت دست راستی اسرائیل از اقدام دولت آمریکا اظهار خوشحالی کرده‌است.

دولت ترامپ پس از خروج از برجام و احیای تحریم‌های اقتصادی علیه کشور ما، اکنون گامی فراتر نهاده، با اعلام یکی از نیروهای نظامی کشور به عنوان گروه تروریستی راه اقدام جنگی علیه ایران را حتی بدون توافق کنگره‌ی آمریکا، باز کرده است. اعلام سپاه پاسداران به عنوان یک گروه تروریستی، که هم اکنون نیز جزو لیست تحریم های وزارت خزانه داری آمریکاست، به دولت آمریکا این امکان را خواهد داد که به هر بهانه‌ای، تحت عنوان مبارزه با تروریسم، دست به اقدام نظامی علیه کشور ما بزند.

دولت آمریکا که با تشدید تحریم‌های اقتصادی زندگی روزمره را بر بخش مهمی از مردم کشور ما دشوارتر ساخته است، با اقدام اخیر، آسایش و امنیت مردم را نیز به خطر انداخته است. اگر اقدام نظامی تاکنون یک تهدید بود، امروز به یک خطر جدی تبدیل شده است و شبح درگیری نظامی بر فضای مناسبات دو کشور سایه گسترده است.

تردیدی نیست که سپاه پاسداران از آغاز استقرار جمهوری اسلامی تا کنون نیروی اصلی سرکوب در داخل و اهرم صدور انقلاب و دخالت‌های حکومت جمهوری اسلامی در منطقه بوده ‌است. همین نیرو هم طی سال‌های اخیر نقش مرکزی را در ایجاد مانع در برابر توسعه‌ی سیاسی و اقتصادی کشور و نیز تشنج زدائی از مناسبات خارجی داشته است. در سال های اخیر نیز، اقدامات تحریک آمیز سپاه پاسداران عامل مهمی در تخریب مناسبات با دیگر کشورها بوده است. بر هر کسی که اوضاع کشور را بشناسد، روشن است که لازمه‌ی هر نوع گشایشی در عرصه‌ی سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، تعیین تکلیف با نقش مخرب سپاه به عنوان یک مانع بزرگ است. اتحاد جمهوریخواهان ایران همواره بر این باور بوده‌است که ادغام سپاه در ارتش تنها راه حلی است که می تواند به دخالت‌های سپاه در اقتصاد، سیاست، مناسبات خارجی کشور و حضور آن در مناطق بحرانی پایان دهد.

تصمیم اخیر دولت آمریکا، فضای تشنج در منطقه را تشدید نموده، فرصت عرض اندام بیشتری به فرماندهان سپاه خواهد داد و در عمل، به نفع سپاه پاسدارن تمام خواهد شد و بر خلاف تصور اپوزیسیون مورد حمایت ترامپ و دولت او، دست سپاه را در امنیتی‌تر کردن فضای جامعه، سرکوب خشن‌تر اعتراضات مردم و فشار بیشتر به جامعه‌ی مدنی بازتر خواهد نمود. سپاه به جای بازگشت به پادگان‌ها، سیطره‌ی خود را بر ارکان زندگی مردم گسترده‌تر و تعرض به مخالفان را هر جه بیشتر تشدید خواهد کرد.

اتحاد جمهوریخواهان ایران قرار دادن سپاه پاسداران در زمره‌ی گروه‌های تروریستی را، مداخله در امور داخلی کشور ما، اقدامی تشنج‌زا، جنگ افروزانه و محکوم می داند. ما بر این باوریم که باید به مناسبات پر تنش بین دو کشور پایان داده شود و دولت آمریکا دست از زورگوئی و اقدامات خصمانه علیه کشور ما بردارد و هر دو دولت بپذیرند که اختلافات خود را، از طریق مذاکره و در چارچوب موازین و قوانین بین المللی حل و فصل کنند. عادی سازی مناسبات دو کشور تنها راه پایان دادن به خصومت، تهدید و تحریم است.

هیات سیاسی اجرائی

اتحاد جمهوریخواهان ایران
۲۴ فروردين ۱۳۹۸ – ۱۳ آوريل ۲۰۱۹

Print Friendly, PDF & Email