دیکتاتور سابق سودان در دادگاه بین‌المللی لاهه محاکمه می‌شود

دولت سودان  قصد دارد دیکتاتور سابق، عمرالبشیر را که به اتهام جنایت جنگی تحت تعقیب است به دادگاه لاهه تحویل دهد. از حدود یک دهه پیش دیوان کیفری بین‌المللی مستقر در لاهه البشیر را از جمله به نسل‌کشی متهم کرده است.

دولت انتقالی سودان می‌گوید در مذاکره با شورشیان منطقه دافور بر سر تحویل عمر البشیر به دیوان کیفری بین‌المللی مستقر در شهر لاهه هلند به توافق رسیده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه یکی از سخنگویان دولت انتقالی روز سه‌شنبه ۲۲ بهمن (۱۱ فوریه) گفت تمام کسانی که تحت تعقیب دادگاه بین‌المللی قرار دارند تحویل داده می‌شوند.

البشیر از حدود سه دهه پیش تا فروردین امسال بر سودان حکومت می‌کرد. پس از ماه‌ها اعتراض‌های سراسری سرانجام ارتش سودان حکومت البشیر را کنار زد و او و شماری از نزدیکانش در قدرت بازداشت شدند.

در حال حاضر دولتی متشکل از نظامیان و غیرنظامیان مورد حمایت معترضان برای یک دوره گذار کنترل امور در سودان را بر عهده دارد.

دیوان کیفری بین‌المللی تا کنون دو حکم جلب علیه عمر البشیر صادر کرده است. دیکتاتور سابق سودان متهم است که در مناقشه‌های منطقه دافور از سال ۲۰۰۳ مرتکب جنایت جنگی، نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت شده است.

در جریان سرکوب‌ها و کشتارهای خونین در استان دافور در غرب سودان نظامیان دولتی و شبه‌نظامیان هم‌پیمان حکومت البشیر علیه اقلیت‌های قومی در این منطقه وارد کارزار شدند.

۳۰۰ هزار نفر قربانی جنایت در سودان

برآورد می‌شود حدود ۳۰۰ هزار نفر قربانی نسل‌کشی و جنایت جنگی نیروهای وفادار به دیکتاتور سابق سودان در منطقه دارفور شده‌اند.

توافق بر سر تحویل دادن البشیر به دیوان کیفری بین‌المللی در جریان مذاکرات صلح میان نمایندگان دولت انتقالی و گروه‌های شورشی دارفور حاصل شد که در پایتخت کشور همسایه، سودان جنوبی انجام می‌شود.

عمر البشیر در سودان نیز محاکمه و به اتهام فساد مالی به دو سال بازداشت خانگی محکوم شده است. او در پرونده دیگری به تحریک خشونت‌ورزی علیه معترضان و همدستی در کشتار تظاهرکنندگان متهم است.

دو حکم دیوان لاهه علیه البشیر

دو حکم دیوان کیفری بین‌المللی علیه عمر البشیر مربوط به سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ است که او هنوز در اوج قدرت بود. تظاهرات اعتراضی در سودان از دسامبر ۲۰۱۸ در واکنش به فساد گسترده، وضعیت نابسامان اقتصادی و گرانی روزافزون مایحتاج عمومی آغاز شد.

در پی گسترش حرکت‌های اعتراضی، نظامیان سودان ۱۱ آوریل ۲۰۱۹ ساختمان‌ها و مراکز مهم دولتی را محاصره و بیش از صد مقام حکومتی و عضو ارشد حزب حاکم کنگره ملی، از جمله البشیر را بازداشت کردند.

دولت انتقالی سودان تابستان امسال پس از مذاکره نمایندگان شورای نظامی و ائتلاف موسوم به “اتحاد برای آزادی و تغییر” که مهم‌ترین گروه‌های اپوزیسیون، اتحادیه‌های صنفی و جامعه مدنی سودان را در بر می‌گیرد، شکل گرفت.

دوران گذار سودان برای برگزاری انتخابات آزاد و هموار کردن راه دموکراسی برای سه سال تعیین شده است. یکی از مراحل مهم این دوران رسیدگی به خلاف‌کاری‌های حاکمان قبلی و در راس آنها دیکتاتور ۷۶ ساله سودان است. دیوان کیفری بین‌المللی تا کنون درباره به جریان افتادن تحویل عمر البشیر و تاریخ آن خبری منتشر نکرده است.

دویچه وله

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *