تحریم انتخابات؟ گفتگوی حمیدرضا جلایی پور و حاتم قادری

تحریم انتخابات؟ گفتگوی حمیدرضا جلایی پور و حاتم قادری

حمیدرضا جلایی‌پور
 روزنامه‌نگار و فعال اجتماعی ایرانی است. او عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت بوده و در دانشگاه تهران به عنوان استادیار گروه جامعه‌شناسی فعالیت دارد. جلایی‌پور همچنین از اعضای اصلی انجمن جامعه‌شناسی ایران است. وی  مدیرمسئول روزنامه‌های جامعه و نوسازی بوده و ریاست شورای سیاستگذاری روزنامهٔ نشاط را بر عهده داشته است.
حمیدرضا جلایی‌پور در سال ۱۳۳۶ در تهران متولد شد. او تحصیلات خود را در دبیرستان علوی آغاز کرد و سپس در سال ۱۳۵۴ وارد دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی شد تا در رشته مهندسی مکانیک تحصیل کند. در دوران انقلاب اسلامی، او عضو فعال انجمن اسلامی دانشگاه‌ها بود.
وی تحصیلات خود را در دانشگاه تهران در رشته جامعه‌شناسی در مقاطع کارشناسی و ارشد با رتبه ممتاز گذراند و سپس دکتری خود را از دانشگاه لندن در سال ۱۳۷۶ در حوزه تاریخ با موضوع «انقلاب ایران، حرکت جمعیتی و پیوستگی آن» اخذ کرد.
در حوزه مسئولیت‌های دولتی، جلایی‌پور در آغاز انقلاب به عنوان فرماندار نقده منصوب شد و سپس به عنوان فرماندار مهاباد خدمت کرد. وی همچنین به عنوان معاون سیاسی امنیتی استانداری کردستان فعالیت داشت و پس از پایان جنگ ایران و عراق، وارد وزارت امور خارجه شد. سپس با دریافت بورس تحصیلی به انگلستان رفت و در دوره دکترا در دانشگاه لندن به مطالعه جامعه‌شناسی پرداخت و در انجمن اسلامی دانشجویان خارج از کشور فعالیت داشت.

حاتم قادری
 پژوهشگر و استاد علوم سیاسی اهل ایران است. او عضو بازنشسته هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس و مدرسان مؤسسه رخداد تازه بوده و به دلیل آثارش در زمینه اندیشه سیاسی شناخته می‌شود. آثار وی، به عنوان منابع شناخته شده در رشته اندیشه سیاسی و تاریخ اندیشه به زبان فارسی، به شمار می‌رود.
قادری در تهران در سال ۱۳۳۵ به دنیا آمد و تحصیلات خود را در رشته علوم سیاسی در دانشگاه ملی ایران شروع کرد. او دوره کارشناسی ارشد و دکتری خود را نیز در دانشگاه تربیت مدرس به اتمام رساند. او از سال ۱۳۷۳ تا ۱۳۹۸ عضو هیئت علمی گروه اندیشه سیاسی دانشگاه تربیت مدرس بوده است.
هرچند قادری به صورت مستقیم وارد فعالیت‌های سیاسی نشده، اما به عنوان یک تحلیل‌گر مسائل سیاسی شناخته می‌شود. نقدهای قادری به سیاست‌های جمهوری اسلامی، به ویژه در واکنش به خیزش ۱۴۰۱ ایران، مورد توجه قرار گرفت.  این نقدها با واکنش‌های مختلف از سوی رسانه‌ها و حامیان حکومت همراه بود.
تاکنون، قادری ۱۹ کتاب و ۴۷ مقاله در زمینه‌های علوم سیاسی و اندیشه سیاسی در اسلام و ایران به زبان فارسی منتشر کرده است و به عنوان یکی از افراد اثرگذار بر ادبیات علوم سیاسی در ایران به شمار می‌رود.

سایت آزاد

Print Friendly, PDF & Email

One comment

  • maliehe mohammadi

    شرم بر انسانی که چشم و گوش دارد می بیند و می شنود و می خواند و در عین حال می گوید وضع جوانان ایرانی از جوانان فلسطینی بدتر است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *