تنها ساختمان استوار روستاي گوره‌درق در برابر زلزله

به گزارش روابط عمومي سازمان نظام مهندسي ساختمان كشور، حادثه غم‌بار زلزله در ايران كه كشوري زلزله‌خيز است، حادثه غريبي نيست، هر چند وقت يكبار زمين مي‌لرزد و دل‌ها را مي‌لرزاند و دوباره آرام مي‌شود.

خرابی زلزله در آذربايجان

هنوز خاطره تلخ زلزله رودبار و منجيل و بم فراموش نشده است كه دوباره رخت سياه براي از دست دادن تعدادي از هموطنان در زلزله آذربايجان شرقي تن مي‌كنيم.

در روستاي زلزله زده گوره درق كه از توابع شهرستان اهر است، همه منازل خراب شده‌اند، حتي مسجد روستا نيز كاملاً ويران شده است.

هلال‌احمر براي مردم چادر برپا كرده و كمك‌هايي نيز مي‌رسد؛ اجساد بيرون كشيده ‌شدند و مجروحان به شهر منتقل شدند اما هنوز لاشه حيوانات زير آوار ‌مانده است.

روستاييان تنها متعجب به آوارها مي‌نگرند، انگار هنوز باور ندارند كه دار و ندارشان زير اين آوارهاست.

تنها مدرسه سالم
اما درست در كنار تمام اين ويراني‌ها، ساختماني پابرجاست و تنها ساختمان اين روستاست كه از گزند زلزله جان سالم به در برده است.

در كنار اين ويراني، محل تحصيل دانش‌آموزان سالم مانده است و چون نگيني در روستاي زلزله‌زده مي‌درخشد.

تنها ساختمان نوسازی شده
اين مدرسه كه در سال 1338 احداث شد و دوباره در طرح تخريب و بازسازي مدارس، بناي مجدد شده است، اكنون اميد مردم روستاست.

يكي از روستاييان مي‌گويد: همه چيز ويران شده است اما ساختمان مدرسه سالم است؛ كاش منزل مردم نيز مثل ساختمان مدرسه بود و خراب نمي‌شد.

رضا صديقي فرماندار اهر مي‌گويد: در برخي روستاهايي كه 100 درصد تخريب شده اند، مدارس سالم هستند و حتي از مدارس براي خدمات‌رساني به مردم استفاده شده است.

وي اضافه مي‌كند: وقتي در روستاها به بازديد مي‌پرداختيم، سالم ماندن مدارس جديد، بازسازي و مقاوم‌سازي شده بسيار خوشحال كننده بود و باعث شد تا مردم روستا نيز از فضاي مدرسه بتوانند استفاده كنند.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان

Print Friendly, PDF & Email