عراق: همچنان بازرسی هواپیماهای ایران را ادامه می دهیم

دولت عراق به رغم مخالفت ها و نارضایتی های تهران اعلام کرد به بازرسی هواپیماهای ایرانی در مسیر سوریه ادامه می دهد.
به گزارش عصر ایران، مشاور اطلاع رسانی نخست وزیر عراق به روزنامه الحیات چاپ لندن گفت: بازرسی هواپیماهای ایرانی به مقصد سوریه که از آسمان عراق عبور می کنند همچنان ادامه می یابد. این اقدام بر روابط با تهران تاثیری نخواهد داشت.  مقامات عراقی روز شنبه گذشته یک فروند هواپیمای باری ایران به بهانه مشکوک بودن به حمل سلاح برای دولت سوریه، مجبور به فرود و بازرسی کردند اما تسلیحات یا کالای ممنوعیه در آن پیدا نکردند و هواپیما به پرواز خود به سمت دمشق ادامه داد.

این برای دومین مرتبه در چند ماه اخیر بود که عراق یک فروند هواپیمای ایرانی را مجبور به فرود و بازرسی می کند.
ایران بارها به این اقدام دولت عراق اعتراض و تهدید کرده بود دست به مقابله به مثل علیه هواپیماهای عراق خواهد زد.

علی موسوی افزود: عراق به بازرسی هر هواپیمای مشکوک به حمل سلاح برای سوریه از ایران یا هر کشور دیگری ادامه می دهد.

وی ادامه داد: این بازرسی ها به روابط با ایران آسیب نخواهد زد. طرف عراقی قبل از این به دولت ایران اطلاع داد که هواپیماهای این کشور به سمت سوریه را به صورت تصادفی، بازرسی خواهد کرد.

مشاور رسانه ای نخست وزیر عراق تاکید کرد: بغداد تلاش می کند به سیاست اعلامی خود در برابر بحران سوریه یعنی مخالفت با حمایت تسلیحاتی از دو طرف نزاع (دولت سوریه و مخالفانش) پایبند باشد. عراق برای جلوگیری از قاچاق سلاح به سوریه، مرزهای خود را به شدت کنترل می کند.

هوشیار زیباری وزیر امور خارجه عراق هم قبل از این گفته بود دولتش به طور جدی قصد دارد هواپیماهای  ایرانی در مسیر سوریه را تحت بازرسی قرار دهد.

این اقدام عراق با اعمال فشارهای آمریکا صورت می گیرد. آمریکا ایران را متهم می کند که با استفاده از هواپیما و آسمان عراق، برای حمایت از حکومت سوریه، تسلیحات به این کشور منتقل می کند. با این حال مقامات واشنگتن تاکنون از ارائه هرگونه نشانه ای برای این اتهام خود ، خودداری کرده اند.

عصر ایران      سه شنبه ۹ آبان ۱۳۹۱  – ۳۰ اکتبر ۲۰۱۲

Print Friendly, PDF & Email