نیویورک منطقه فاجعه زده اعلام شد

توفان سندی که بزرگترین توفان سال‌های اخیردر آمریکاست به سوی شمال شرق آن کشور در حرکت است و تاکنون به کشته شدن ۱۶ نفر منجر شده و خسارات گسترده ای برجای گذاشته است.باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، شهر نیویورک را “فاجعه زده ” اعلام کرده است.تخمین زده شده که توفان سندی زندگی ۵۰ میلیون نفر را مختل کرده و حدود ۱ میلیون نفر را مجبور به تخلیه خانه هایشان کرده است.براساس گزارش های دریافتی این توفان در مسیر خود باعث ریزش باران های شدید، جاری شدن سیل، اختلال و قطع شبکه برق رسانی ودر برخی نواحی ریزش برف شده است.نیویورک، از مراکز مهم تجاری ایالات متحده، از شهرهایی است که در مسیر حرکت توفان سندی قرار دارد و خسارات گسترده ای دیده است.

از حدود ۳۷۵ هزار سکنه نیویورک خواسته شده بود که به خاطر بالا آمدن سطح آب رودخانه ها، خانه هایشان را تخلیه کنند.

مقامات شهر نیویورک می گویند شبکه قطارهای زیرزمینی نیویورک که قدمتی ۱۰۸ ساله دارد، تاکنون با چنین خرابی گسترده ای مواجه نشده بود.

این نگرانی وجود دارد که راه اندازی مجدد این شبکه چندین روز طول بکشد.

شهردار نیویورک گفته است که این توفان بزرگتر از پیش بینی های قبلی بود.

در حال حاضر بیش از ۶ میلیون نفر از مردم در سواحل شرقی آمریکا بدون برق هستند و پرواز هواپیماها به شدت مختل شده است.

گزارش ها از متوقف شدن فعالیت تعدادی از پالایشگاههای نفت و کارخانه های شیمیایی در مسیر این توفان حکایت دارد و بازار بورس نیویورک برای یک روز دیگر تعطیل شده است.

مرکز سازمان ملل متحد در نیویورک هم همچنان بسته است.

هم اکنون در نه ایالت آمریکا وضعیت اضطراری اعلام شده و بخش هایی از ایالت نیوجرسی گرفتار آب گرفتگی شده است.

توفان سندی که ابتدا یک توفان استوایی بود و بعدا به یک ابر توفان تبدیل شد، ساعت هشت شب گذشته به وقت محلی (چهار و نیم صبح به وقت تهران) به خاک آمریکا و ایالت نیوجرسی رسید.

براساس پیش بینی کارشناسان، توفان سندی ظرف ۲۴ تا ۳۶ ساعت آینده ، به دوازده ایالت دیگر آمریکا خواهد رسید.

در واشنگتن دی سی، پایتخت آمریکا، ادارات دولتی تا روز چهارشنبه تعطیل شده و سیستم حمل و نقل عمومی در واشنگتن، نیویورک، بالتیمور، فیلادلفیا و بوستون به حال تعلیق درآمده است.

میزان خسارت اقتصادی ناشی از توفان سندی بین ۱۰ تا ۲۰ میلیارد دلار برآورده شده است.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا و میت رامنی رقیب او در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری آمریکا هر دو سفرهای انتخاباتی خود را متوقف کرده اند.

انتخابات سه شنبه هفته دیگر برگزار می شود و هر دو رقیب روزهای باقی مانده را برای آخرین تلاش های تبلیغاتی خود کنار گذاشته بودند.

آقای اوباما که در فلوریدا شهر به شهر می رفت و برای مردم سخنرانی می کرد، روز یکشنبه سفر خود را نیمه کاره گذاشت و به واشنگتن بازگشت تا از نزدیک بحران را مدیریت کند.

تحلیلگران سیاسی در آمریکا می گویند مدیریت مناسب بحران ناشی از توفان سندی به اعتبار آقای اوباما خواهد افزود و موقعیت انتخاباتی او را بهبود خواهد بخشید. در مقابل، هر گونه انتقادی از واکنش دولت به این بحران می تواند موقعیت او را تضعیف کند.

رادیو فردا       سه شنبه ۹ آبان ۱۳۹۱  – ۳۰ اکتبر ۲۰۱۲
Print Friendly, PDF & Email