گزارشگران حقوق بشر سازمان ملل خواستار آزادی زندانیان سیاسی ایران شدند

گروهی از گزارشگران سازمان ملل متحد امروز (پنجشنبه) از دولت ایران خواستند که فعالان حقوق بشر زندانی شده در آن کشور را آزاد کند.از جمله این زندانیان، نسرین ستوده است که امسال به همراه جعفر پناهی، برنده جایزه حقوق بشر پارلمان اروپا (جایزه ساخاروف) شد.احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در خصوص وضعیت حقوق بشر در ایران، در بیانیه ای از وضعیت نسرین ستوده اظهار نگرانی کرده است.خانم ستوده، وکیل دادگستری که در زندان به سر می برد، در اعتراض به شرایط نگهداری خود و فشارهای وارد شده بر خانواده اش، در زندان اعتصاب غذا کرده است.

پیشتر گزارش شده بود که نسرین ستوده از زمان بازداشت در سال ۱۳۸۹ بارها در حبس انفرادی نگه داشته شده و از ملاقات منظم و صحبت با خانواده‌ خود محروم بوده است.

نسرین ستوده، فعال حقوق بشر از دو سال پیش در ایران زندانی است. خانم ستوده به اتهام “اقدام علیه امنیت ملی” به شش سال زندان محکوم شده است.

جعفر پناهی، کارگردان ایرانی نیز در حال حاضر به قید وثیقه آزاد است. آقای پناهی در اسفندماه سال ۸۸ در پی نا‌آرامی های مربوط به انتخابات ریاست جمهوری در ایران دستگیر شد و بعد در خردادماه سال ۸۹ به قید وثیقه دویست میلیون تومانی آزاد شد.

بر اساس حکم دادگاه جعفر پناهی به اتهام “اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی” به ۶ سال حبس تعزیری، ۲۰ سال محرومیت کاری، ۲۰ سال محرومیت از سفر به خارج از ایران جز برای سفر حج یا درمان ضروری و ۲۰ سال ممنوعیت از هر نوع مصاحبه با رسانه‌ها و مطبوعات داخلی و خارجی محکوم شده است.

گابرییلا نول، گزارشگر ویژه سازمان ملل در خصوص استقلال قضات و وکلا نیز در خصوص تعقیب وکلای حقوق بشر در ایران اظهار نگرانی کرد و گفت که این اقدامات دولت ایران پیامدهای سنگینی در زمینه عملکرد و استقلال سیستم قضایی کشور دارد.

مارگارت سکاگیا، گزارشگر ویژه سازمان ملل در بخش مدافعان حقوق بشر هم در بیانیه ای خواستار تضمین آزادیهای اساسی مدافعان حقوق بشر در ایران شده است.

هم اکنون حداقل ۳۲ وکیل تحت تعقیب و تعدادی از فعالان حقوق بشر در ایران زندانی هستند.

بی بی سی     جمعه ۱۲ آبان ۱۳۹۱  – ۲ نوامبر ۲۰۱۲

Print Friendly, PDF & Email