سالگرد ١٣ آبان؛ دفاع جلیلی از شعار مرگ بر آمریکا

سعید جلیلی، نماینده آیت‌الله علی خامنه‌ای در شورای عالی امنیت ملی ایران، امروز در مراسم سالگرد حمله به سفارت آمریکا در تهران گفت: “ادعا می‌کنند عرصه سیاست و سیاست‌ خارجی عرصه‌ واقعیت‌ها است و نه آرمان‌ها. آن‌ها با شعار واقع‌بینی می‌خواهند اندیشه و آرمان امام را نفی کنند.”

آقای جلیلی در عین حال گفته است: “ملت ایران یکپارچه پشتیبان نظام، دولت و تیم مذاکره کننده هسته‌ای است.” دیروز هم آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران گفته بود باید از مذاکره‌کنندگان خارجی ایران پشتیبانی شود.

وی با دفاع از شعار مرگ بر آمریکا گفت: “این شعار مرگ بر آمریکا، شعار متفکرترین و صادق‌ترین انسان‌های ما است.” و افزود: “این شعار علیه ملت آمریکا نیست، بلکه علیه آن یک درصدی است که مدافع مناسبات ظالمانه حاکم بر جهان حتی حاکم بر خود آمریکا است.”

سعید جلیلی، که پیش از این مذاکرات هسته‌ای ایران را هدایت می‌کرد، سخنران اصلی مراسم حکومتی امروز در سالگرد حمله به سفارت آمریکا در تهران بود. در هفته‌های اخیر بحث بر سر حذف یا ادامه استفاده از شعار مرگ بر آمریکا در ادبیات رسمی جمهوری اسلامی بالا گرفته است.

‘تهدید هسته‌ای ایران توسط آمریکا’

شرکت‌کنندگان در مراسم امروز که در تهران مقابل سفارت سابق آمریکا برگزار شد، شعار مرگ بر آمریکا سر دادند و پرچم آمریکا را سوزاندند.

سعید جلیلی گفته اسناد استراتژیک مختلف دولت آمریکا نشان می‌دهد که این کشور ایران را به چشم یک تهدید نگاه می‌کند. او گفته است: “اسناد راهبردی دولت آمریکا مساله محوری را تهدید ایران معرفی می‌کند و در یک گناه نابخشودنی، حتی رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، ایران را تهدید به حمله هسته‌ای می‌کند.”

او گفته آیت‌الله روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، معتقد بوده که “بحث ما بحث رویارویی است که آمریکا با ما دارد و این یک جنگ حق و باطل، فقیر و غنی و جنگ پابرهنه‌ها و مرفهان بی‌درد است.”

با روی کار آمدن دولت حسن روحانی تلاش‌هایی برای بهبود روابطه ایران و ایالات متحده صورت گرفته است، با این حال بخشی از محافظه‌کاران ایران با انتقاد از سیاست خارجی دولت همچنان بر ضرورت مقابله با آمریکا تکیه می‌کنند.

۳۴ سال پیش در روز ١٣ آبان به سفارت آمریکا در تهران حمله شد و شماری از کارمندان و دیپلمات‌های سفارت گروگان گرفته شدند.

Print Friendly, PDF & Email