آنگلا مرکل: بیش از حد روی ما حساب نکنید

۱۳۹۱/۰۳/۲۵

بی بی سی / آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان هشدار داده که رهبران کشورها نباید بیش از حد روی توانایی‌های آلمان برای یافتن راه حلی برای خروج از بحران یورو حساب کنند.

خانم مرکل در سخنانش در پارلمان آلمان که در آستانه نشست رهبران گروه بیست در مکزیک انجام شد، گفت آلمان موتور رشد اقتصادی است اما گزینه‌های این کشور برای حل بحران اقتصادی اروپا، محدود هستند.

صدراعظم آلمان افزود که کشورش می تواند تنها پس از تحقق یک اتحادیه سیاسی قوی‌تر با هماهنگی اقتصادی بیشتر در چارچوب اتحادیه اروپا، مشکل بدهی های اعضای منطقه اقتصادی یورو را حل کند.

خانم مرکل گفت رهبران کشورهای اروپایی باید در مقابل وسوسه رشد اقتصادی به بهای بدهی های جدید مقاومت کنند.

صدراعظم آلمان همچنین خواهان اختیارات بیشتری برای بانک مرکزی اروپا شده است.

او پیش از این گفته بود که اتحادیه اروپا باید هر چه سریعتر به یک سیاست واحد برای حل مشکلات اقتصادی خود برسد و شکل‌گیری وحدت سیاسی را مهم ترین نیاز اروپا دانسته بود.

تاکید خانم مرکل بر سیاست‌های ریاضت اقتصادی و انضباط مالی با ناخرسندی برخی کشورها رو به رو شده که می گویند این سیاست ها از رشد اقتصادی جلوگیری می کند و بدهی “اقتصادهای حاشیه‌ای حوزه یورو” مانند یونان و اسپانیا را افزایش می‌دهد.

سخنان خانم مرکل در حالی بیان شده که هزینه استقراض اسپانیا از بازارهای مالی به بالاترین میزان از زمان پیوستن این کشور به یورو در سال ۱۹۹۹ رسیده است.

با افزایش چشمگیر هزینه استقراض برای اسپانیا و سایر کشورهای حوزه یورو، نگرانی‌ها در باره توانایی این کشورها در بازپرداخت بدهی‌هایشان افزایش یافته است.

اوراق قرضه دولت اسپانیا در حال حاضر با بهره‌ای بالاتر از هفت درصد عرضه می‌شود که تقریبا معادل همان بهره‌ای است که باعث شد تا دولت های یونان و ایرلند مجبور به دریافت کمک‌های مالی شوند.

هزینه استقراض دولت اسپانیا نیز به نحو چشمگیری افزایش یافته اما این کشور موفق شد ۴.۵ میلیارد یورو اوراق قرضه خود را به فروش برساند.

اخیرا کشورهای حوزه یورو با اعطای بسته‌ مالی به اسپانیا به ارزش بیش از ۱۰۰ میلیارد یورو موافقت کردند. این بسته مالی به صورت وام و برای کمک به شبکه بانکی اسپانیا ارائه خواهد شد.

Print Friendly, PDF & Email