ظریف از ‘گشایش فصلی تازه’ در روابط ایران و عربستان خبر داد

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران از آغاز دوره‌ای تازه در روابط کشورش با عربستان خبر داده است.

ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی می‌گوید آقای ظریف پس از مذاکرات خود با سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان سعودی، این دیدار را “گشایش فصل تازه‌ای در روابط دو کشور و در راستای استقرار صلح و امنیت بین‌المللی و منافع امت مسلمان” توصیف کرد.

تبریک روحانی به پادشاه عربستان

دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان روز یکشنبه سی‌ام شهریور (۲۱ سپتامبر) در نیویورک در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل انجام شده و به گزارش ایرنا، یک ساعت به طول انجامیده است. آقای ظریف گفته از نظر من و وزیر خارجه عربستان سعودی، این دیدار سرفصل تازه‌ای در روابط دو کشور خواهد بود.

بر اساس گزارش‌ها سعود الفیصل هم پس از پایان این دیدار گفته ایران و عربستان در منطقه کشورهای بانفوذی هستند و همکاری میان آنها اثرات غیرقابل انکاری در استقرار صلح و امنیت منطقه ای و جهانی خواهد داشت.

دیدار دوجانبه وزرای خارجه ایران و عربستان برای اولین بار در دوره ریاست جمهوری حسن روحانی انجام می‌شود.

یک روز پس از این دیدار هم آقای روحانی در پیامی به پادشاه عربستان سعودی، فرا رسیدن روز ملی پادشاهی این کشور را به او، دولت و ملت عربستان سعودی تبریک گفته برای “گسترش روزافزون همکاری های برادرانه میان دو کشور” ابراز امیدواری کرده است.

روز یکشنبه سی‌ام شهریور (۲۱ سپتامبر) حسین امیرعبداللهیان، معاون امور عربی وزارت خارجه ایران، که اخیرا به عربستان سفر کرده بود در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران حاضر شد و به سئوالات نمایندگان عضو کمیسیون درباره بهبوبد روابط دو کشور پاسخ داد. آقای امیرعبداللهیان گفت که سفر محمدجواد ظریف به عربستان در حال بررسی است.

از زمان روی کار آمدن حسن روحانی در تابستان سال گذشته، روابط ایران و همسایگان از جمله کشورهای خلیج فارس رو به بهبود گذاشته و سفر مقام‌های دو طرف به پایتخت‌های یکدیگر از سر گرفته شده اما این وضعیت تا به حال شامل روابط ایران و عربستان سعودی نشده است.

روابط دو کشور در سال های اخیر بر سر مسائل مربوط به سوریه، عراق، بحرین و یمن تیره بوده اما در هفته های اخیر با مطرح شدن احتمال همکاری دو طرف از جمله بر سر مقابله با پیکارجویان گروه “دولت اسلامی” (داعش سابق) خوشبینی‌هایی نسبت به به بهبود روابط به وجود آمده است.

بی بی سی

 

Print Friendly, PDF & Email