شورای امنیت ماموریت ناظران سازمان ملل را تمدید کرد

بی بی سی   ۱۳۹۱/۰۴/۳۰

شورای امنیت سازمان ملل در جلسه امروز خود به اتفاق آرا به تمدید سی روزه ناظران این سازمان در سوریه رای داد.پیش‌نویس این قطعنامه توسط فرانسه، آلمان، پرتغال و بریتانیا ارائه شده بود.پیشتر بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل، توصیه کرده بود که کشورهای عضو شورای امنیت با در نظر گرفتن عواقب عملی رایشان بر وضعیت مخاطره‌آمیز سوریه در این زمینه تصمیم بگیرند.دیروز روسیه و چین قطعنامه‌ای را که برای اعمال تحریم‌های گسترده علیه سوریه تصویب شده بود وتو کردند.

ادامه درگیری‌ها و بحران آوارگان

هم زمان درگیری بین نیروهای دولتی و مخالفان مسلح حکومت سوریه با شدت ادامه دارد و سازمان ملل از افزایش شمار آوارگان خبر داده است.

روز جمعه، ٣٠ تیر (٢٠ ژوئیه)، کمیساریای عالی آوارگان سازمان ملل متحد اعلام کرد که طی دو روز گذشته تا سی هزار تن از شهروندان سوریه به دلیل ناآرامی در آن کشور از مرز عبور کرده و وارد خاک لبنان شده اند.

ملیسا فلمینگ، سخنگوی کمیساریای عالی آوارگان گفته است که گذرگاه های مرزی سوریه همچنان باز بوده و پناهجویان علاوه بر لبنان، به عراق، ترکیه و اردن هم وارد شده اند اما وی قادر به تایید این خبر نبوده است که مخالفان حکومت سوریه بر دو گذرگاه در مرز این کشور با ترکیه و گذرگاه مرزی ابوکمال در مرز با عراق مسلط شده اند.

در عین حال، خبرگزاری رویترز به نقل از ساکنان نواحی مرزی عراق با سوریه گزارش کرده است که به نظر می رسد نظامیان سوری، با قرار دادن دیوارهای بتونی، می کوشند گذرگاه ابوکریم را مسدود کنند. این گذرگاه روز گذشته برای مدتی به اشغال مخالفان مسلح حکومت سوریه در آمده بود.

سخنگوی کمیساریای عالی آوارگان همچنین گفته است که چند فروند هواپیمای عراقی به منظور خارج کردن شهروندان آن کشور در فرودگاه دمشق به زمین نشسته و دولت عراق حدود هشتاد دستگاه اتوبوس را هم به همین منظور طی روزهای گذشته به سوریه فرستاده است.

به گزارش کمیساریای آوارگان سازمان ملل متحد، طی شانزده ماه که از آغاز حرکت اعتراضی علیه حکومت بشار اسد در سوریه می گذرد، نمایندگان این کمیساریا در اردن، عراق، لبنان و ترکیه از حدود یکصد و بیست هزار پناهجوی سوری ثبت نام کرده اند و تعداد دیگری نیز بدون ثبت نام، وارد کشورهای همسایه شده اند.

گزارشگران کمیساریای آوارگان گفته اند که طی این مدت، به طور متوسط هر روز هفتصد نفر از مرزهای زمینی سوریه به کشورهای همسایه پناهنده شده اند و تا هفته گذشته، شمار بیجاشدگان داخلی نیز دست کم به یک میلیون نفر می رسید.

منطقه میداننبرد روزهای اخیر خسارات گسترده ای را به مناطق شهری پایتخت سوریه وارد کرده است

سازمان ملل نسبت به وضعیت آوارگان و بیجاشدگان ابراز نگرانی کرده و گفته است که برخی از آنان در درگیری بین نیروهای دولتی و مخالفان گرفتار می شوند، برخی هدف حمله نیروهای دولتی قرار می گیرند یا از سوی مخالفان به حمایت از حکومت متهم می شوند.

موارد حمله به شهروندان خارجی مقیم سوریه، از جمله شهروندان عراقی، سومالیایی و افغان، هم گزارش شده است.

با شدت گرفتن درگیری در نقاط مختلف سوریه از جمله دمشق، پایتخت، نه تنها آوارگان و بیجاشدگان، بلکه ساکنان این شهرها هم با مشکلات جدیدی مواجه شده اند. کمبود پول نقد در بانک ها، افزایش سرسام آور اجاره مسکن در نقاط نسبتا امن تر و کمبود مواد غذایی از جمله این مشکلات است.

ادامه درگیری و درگذشت یک مقام امنیتی

روز جمعه، تلویزیون دولتی سوریه اعلام کرد که سرلشکر هشام بختیار (اختیار)، رئیس اداره امنیت ملی سوریه که در جریان انفجار روز چهارشنبه در مرکز سازمان امنیت ملی زخمی شده بود، در بیمارستان درگذشته است.

نفرات ارتش نیروهای دولتی توانسته اند بار دیگر بر محله میدان دمشق مسلط شوند

در جریان بمب‌گذاری روز چهارشنبه، وزیر دفاع سوریه، که همچنین سمت معاونت نخست وزیر و معاونت فرماندهی کل ارتش را برعهده داشت، معاون وزارت دفاع که شوهر خواهر رئیس جمهوری بود، و همچنین دستیار معاون رئیس جمهوری کشته و چند تن دیگر، از جمله ژنرال بختیار و ژنرال محمد الشعار، وزیر کشور، زخمی شدند. روز چهارشنبه، خبرگزاری دولتی سوریه وضعیت این دو نفر را “با ثبات” گزارش کرده بود.

همزمان، گزارش های رسیده حاکی از آن است که برای ششمین روز متوالی، نبرد سنگین بین نیروهای دولتی و مخالفان مسلح در پایتخت ادامه داشته و منابع مخالفان از موشک‌باری و حملات هلی کوپترهای توپدار ارتش به محله سیده زینب، واقع در جنوب شرق دمشق، خبر داده اند.

طی شب گذشته نبرد سنگین از محله مزه هم گزارش شده و ساکنان محلی گفته اند که نیروهای مخالف برای چندین ساعت مراکز نظامی و امنیتی این محله را هدف حمله قرار دادند.

روز جمعه، تلویزیون دولتی سوریه گفت که واحدهای ارتش توانسته اند محله میدان، در مرکز دمشق را “از وجود مزدوران و تروریست ها” پاکسازی کنند و نیروهای مخالف نیز تایید کرده اند که به دلیل آتشباری سنگین ارتش، مواضع خود در این محل را تخلیه کرده اند.

خبرگزاری رویترز به نقل از ساکنان محله های دیگر دمشق نوشته است که خیابان های پایتخت خلوت و بسیاری از فروشگاه ها و اماکن عمومی تعطیل است و از نقاط مختلف، صدای تبادل آتش و شلیک اسلحه سنگین به گوش می رسد.

اسد و وزیر دفاع جدیدتغییر رژیم همراه با فروپاشی احتمالی ارتش می تواند تبعات ناگواری برای سوریه و منطقه داشته باشد

برخی منابع گفته اند که نیروهای مخالف از نقاط دیگر سوریه به سوی پایتخت حرکت کرده اند تا، به گفته خود، ضربات نهایی را به رژیم وارد کنند.

در حالی که تلاش جامعه بین المللی برای یافتن راه حلی سیاسی برای بحران شانزده ماهه سوریه هنوز نتیجه ای نداده است، تشدید خشونت باعث نگرانی در مورد بروز درگیری قومی و فرقه ای در این کشور و سرایت آن به سایر کشورهای منطقه شده است. به گفته ناظران، چنین وضعیتی می تواند نه تنها به درگیری‌های فرقه ای در داخل برخی از کشورها منجر شود، بلکه می تواند پای قدرت های رقیب منطقه را هم به این درگیری ها بکشاند.

این خطر نیز وجود دارد که در صورتی که تغییر حکومت سوریه با انهدام ساختار ارتش و نهادهای امنیتی امکانپذیر باشد، این کشور با وضعیتی مشابه عراق پس از سقوط رژیم صدام حسین مواجه شود که شرایط را برای بروز ناامنی و فعالیت گروه های تروریستی فراهم آورد. به همین دلیل، این امیدواری وجود دارد که بحران کنونی هرچه زودتر و با مصالحه ملی یا انتقال مسالمت آمیز قدرت به پایان برسد.

در خبری دیگر در مورد سوریه، احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران، در خطبه های نماز، ضمن محکوم کردن انفجار روز چهارشنبه در دمشق، ادامه مخالفت با حکومت سوریه را به “آمریکا و انگلیس، اتحادیه اروپا، ارتجاع عرب و برخی همسایگان سوریه که خواب و خیال امپراتوری های گذشته را در سر دارند” نسبت داد.

امام جمعه موقت تهران در مورد دلیل بروز ناآرامی در سوریه هم گفت: “جمهوری اسلامی بارها گفته است و باز هم می گوید که سوریه امروز در حال پس دادن تاوان حمایت از مظلومین، حمایت از حزب الله لبنان و حمایت از ایران اسلامی به خصوص در زمان جنگ تحمیلی است.”

Print Friendly, PDF & Email