آمریکا: بنادر جهان نسبت به فرار کشتی‌های ایران از تحریم هشیار باشند

مردمک   ۱۳۹۱/۰۴/۳۰

وزارت خزانه‌داری آمریکا با صدور بیانیه‌ای به مقام‌های مسئول در بنادر جهان هشدار داده که شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران همچنان با استفاده از پرچم‌های کشورهای دیگر، تلاش می‌کند از تحریم‌ها فرار کند.براساس بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا  که روز پنج‌شنبه ۱۹ جولای (۲۹ تیر) منتشر شد دولت آمریکا از مقام‌های مسئول در بنادر جهان خواسته است که «نسبت به فعالیت‌های کشتیرانی ایران که با پرچم‌های کشورهای دیگر یا کشتی‌هایی که به‌صورت جعلی به ثبت رسیده، هشیار باشند».

وزارت خزانه‌داری آمریکا به صاحبان خطوط کشتیرانی در جهان هشدار داده که درصورت کمک به ایران برای فرار از تحریم‌ها، قوانین بین‌المللی دریایی را نقض کرده و مشمول مجازات‌های آمریکا خواهند شد.

طبق این گزارش سیرالئون، آخرین کشوری است که قراردادن پرچم خود بر کشتی‌های متعلق به کشتیرانی ایران را لغو کرده است.

آمریکا خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را به دست داشتن در برنامه هسته‌ای ایران متهم کرده و آن را در فهرست نهادهای ایرانی تحت تحریم قرار داده است.

آمریکا و اتحادیه اروپا درراستای تشدید تحریم‌ها علیه ایران، به‌تازگی خرید نفت خام این کشور را تحریم کرده‌اند تا به گفته خودشان ایران را به توقف برنامه هسته‌ای وادار کنند.

غرب به اهداف برنامه هسته‌ای ایران تردید دارد و می‌گوید که ایران در پوشش این برنامه قصد دارد سلاح اتمی بسازد اما ایران اهداف برنامه هسته‌ای خود را صلح‌‌آمیز ازجمله تأمین برق اعلام کرده است.

تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا از یک سو مشتریان نفتی ایران را به کاهش خرید نفت از ایران مجبور کرده و ازسوی دیگر تانکرهای حامل نفت خام ایران را از پوشش بیمه منع کرده است.

درپی تحریم خرید نفت ایران احمد قلعه‌بانی، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، اعلام کرد که صادرات نفت به اتحادیه اروپا از ۵۰۰ هزار بشکه در سال ۲۰۱۱ میلادی به ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

این در شرایطی است که یک ماه پیش از اجرایی شدن تحریم نفت ایران، آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرده که صادرات نفت خام جمهوری اسلامی در سال جاری میلادی، ۴۰ درصد کاهش یافته است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده که مقام‌های بنادر جهان باید نسبت به «ثبت جعلی و پرچم‌های دروغین روی کشتی‌های حامل نفت خام ایران در باراندازها» هشیار باشند.

چند رو پیش از تحریم نفت ایران بلومبرگ گزارش داده بود که «شرکت ملی نفتکش ایران»، ان.آی.تی.سی، دست‌کم نام ۱۰ کشتی خود را به نام‌های انگلیسی تغییر داده و پرچم تانزانیا را روی آن‌ها قرار داده تا بتواند تحریم‌ها را دور بزند.

 

Print Friendly, PDF & Email