مراسم ویژه سالگرد کشتار اسلو در نروژ آغاز شد

 مراسم ویژه نخستین سالگرد حمله‌های مرگباری که به قتل ۷۷ نفر و زخمی شدن ۲۴۲ نفر دیگر در نروژ منجر شد، آغاز شده است.علاوه بر مراسم ویژه‌ای که به یادبود قربانیان این حمله‌ها در کلیساهای سراسر نروژ برگزار می‌شود برای برگزاری یک کنسرت به این مناسبت نیز برنامه‌ریزی شده است.محاکمه آندرس برویک، مردی که به ارتکاب دو حمله مرگبار در نروژ اعتراف کرده است، هنوز ادامه دارد.

سال گذشته در چنین روزی، او بعد از آن که به یک بمبگذاری در اسلو دست زد، راهی جزیره اوتوئیا در خارج از پایتخت نروژ شد و نوجوانانی را که در آنجا حضور داشتند، به گلوله بست.

بیشتر قربانیان این حمله برای شرکت در اردوی نوجوانان طرفدار حزب حاکم کارگر به اوتوئیا رفته بودند.

مراسم ویژه‌ای در هر دو محل حمله‌ها در حال برگزاری است.

پادشاه نروژ و ینس استولتنبرگ، نخست‌وزیر این کشور با حضور در این مراسم، به رسم یادبود قربانیان، دسته‌های گل اهدا کرده‌اند.

نخست‌وزیر نروژ در این مراسم گفت که ملت نروژ حول ارزش‌های خود متحد مانده است.

بریویک در دادگاهبریویک تلاش کرده تا از حملات خود تحت عنوان اقدامی برای جلوگیری از اشغال نروژ توسط مسلمانان دفاع کند.

بحث ملی

طبق برنامه‌ای که اعلام شده، آقای استولتنبرگ پس از اهدای گل در محل بمبگذاری اسلو برای سخنرانی در جمع شاخه جوانان حزب کارگر، به جزیره اوتوئیا می‌رود و در ساعت ۶ و ۴۵ دقیقه عصر، دقیقا همزمان با زمان دستگیری برویک دست گل یادبودی را در محل قرار می‌دهد.

در عصر روز سالگرد نیز کنسرت یادبودی با شرکت هنرمندان عمدتا نروژی برگزار خواهد شد.

بسیاری از ساختمانهایی که سال قبل در اثر بمب‌گذاری آسیب دیدند، هنوز کاملا ترمیم نشده‌اند و عملیات مرمت دفتر نخست‌وزیر و ساختمان وزارت بهداشت هنوز در جریان است.

این حملات که خونبارترین جنایت در نروژ پس از جنگ جهانی دوم محسوب می‌شوند، به سوژه بحثی ملی درباره ماهیت تساهل و دموکراسی در نروژ تبدیل شده است.

ظرف سه ماه محاکمه خود، برویک تلاش کرده است تا از حملات خود تحت عنوان اقدامی برای جلوگیری از اشغال نروژ توسط مسلمانان دفاع کند.

اما دولت و بخش اعظم مردم نروژ تلاش کرده‌اند تا با دفاع از تساهل و جامعه باز، دیدگاه برویک را نفی کنند.

قرار است قضات رسیدگی‌کننده به پرونده برویک تا ماه آینده اعلام کنند که او از سلامت روانی برخوردار است یا خیر. اگر او به لحاظ حقوقی واجد سلامت عقل تشخص داده شود، به حبس طولانی محکوم خواهد شد اما اگر به خاطر اختلال روانی فاقد مسئولیت کیفری تشخیص داده شود، در یک مرکز روانپزشکی بستری خواهد شد.

بی بی سی   ۱۳۹۱/۰۵/۰۱

 

Print Friendly, PDF & Email