یمن، سفیرش را از تهران فراخواند؛ ایران تکذیب کرد

وزارت امورخارجه یمن تعدادی از دیپلمات‌های ایران در صنعا را فراخواند و از آن‌‌ها خواست تا ۷۲ ساعت آینده خاک این کشور را ترک کنند.یک روزنامه کویتی روز یکشنبه، اول مردادماه به نقل از مقامات سیاسی یمن با اشاره به این خبر نوشت که یمن می‌خواهد سفیرش را برای مشورت درباره موضوع شبکه جاسوسی ایران که در هفت سال گذشته در یمن فعالیت می‌کرده، از تهران فرابخواند.در واکنش به این خبر، امروز سفارت ایران در یمن اعلام کرد که این کشور عربی در تهران سفیری ندارد که برای مشورت او را فرابخواند.

سخنگوی سفارت ایران «شایعات» منتشر شده اخیر درباره ایران و فعالیت دیپلمات‌های ایرانی در یمن را «افترا و کاملاً بی‌اساس» خواند.

به گفته او از زمان شروع «انقلاب» در یمن در سال گذشته جمال سلال، سفیر این کشور در تهران، ایران را به مقصد نیویورک ترک کرد تا به عنوان نماینده کشورش در سازمان ملل مشغول فعالیت شود و بعد از او نیز کسی به عنوان سفیر جدید یمن در تهران معرفی نشده است.

او درباره خبر دستگیری یک شبکه جاسوسی ایران در یمن گفت که از دولت یمن خواسته شده مدارک و مستنداتی درباره این اتهام ارائه کند.

به گزارش منابع خبری، عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری یمن از مقامات این کشور خواسته که گام‌های دیپلماتیک شدیدتری پیرامون ماموریت جاسوسان ایرانی در صنعا داشته باشند.

سه روز پیش نیز در پی اعلام کشف شبکه جاسوسی مرتبط با ایران‌، رئیس‌جمهوری یمن به ایران هشدار داد «اگر به جاسوسی و دخالت در امور یمن ادامه دهد باید بهای سنگینی بپردازد.»

پیش‌تر نیز یک مقام امنیتی صنعا از دستگیری یک افسر سپاه پاسداران ایران خبرداده بود که طبق ادعای او، رهبری یک شبکه جاسوسی در یمن را برعهده داشته است.

به گفته این مقام امنیتی یمن، چندین عضو این شبکه جاسوسی نیز بازداشت شده‌اند.

این مقام امنیتی یمن افزود که رهبر این شبکه جاسوسی با مدارک هویت جعلی وارد خاک یمن شده بود اما تحقیقات، هویت واقعی او را به عنوان افسر سپاه پاسداران ایران فاش کرد.

در واکنش به این خبر، سخنگوی وزارت خارجه ایران، اتهام دخالت ایران در امور داخلی یمن را «غیرقابل قبول» دانست و گفت این «ادعاها و اتهام‌ها» مردود است.

در عین حال روزنامه یمن پست به نقل از «منابع موثق» نوشته که سرویس‌های امنیتی یمن، مدارک خطرناکی درباره ارتباط ایران با القاعده و همچنین حمایت مالی یک شهروند سوری از این شبکه یافته‌اند.

در چندسال گذشته و در جریان شورش‌های فرقه‌ای و دینی و ناآرامی‌های داخلی در یمن که به واگذاری قدرت در این کشور منجر شد، ایران به دخالت در امور داخلی یمن متهم شده است.

مردمک   ۱۳۹۱/۰۵/۰۲

Print Friendly, PDF & Email