ایران و روسیه همچنان از اسد پشتیبانی می‌کنند

روسیه همچنان از بقای اسد در قدرت حمایت می‌کند. ایران گفته است که بیش از پیش از رژیم بشار اسد حمایت خواهد کرد. در سوریه شدیدترین نبردها برای تسلط بر شهر پراهمیت حلب ادامه دارد.سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه سوریه، روز پنجشنبه (۲۶ ژوئيه) گفت که تقاضای کناره‌گیری بشار اسد، به حل بحران سوریه کمکی نمی‌کند. لاوروف که در کنفرانسی خبری با همتای صرب خود سخن می‌گفت، تصریح کرد: «چنین درخواستی که از سوی آمریکا، شماری از کشورهای اروپایی و عربی و ترکیه مطرح می‌شود، به قهر و خشونت در سوریه دامن می‌زند.»

لاوروف ادامه داد: «ما پیشنهادهایی داریم که می‌تواند فوری به آتش‌بس بینجامد، اما مخالفان نمی‌پذیرند و می‌گویند تا وقتی نظام تمام خواسته‌هایشان را قبول نکرده است، آنها به عملیات مسلحانه ادامه می‌دهند.» وزیر خارجه روسیه غرب را به حمایت از “عملیات تروریستی در سوریه” متهم کرد و گفت “تا وقتی این حمایت ادامه دارد، هیچ اقدام انسانی امکان‌پذیر نخواهد بود.»

حمایت ایران

جمهوری اسلامی گفته است که به‌رغم تمام فشارهای بین‌المللی همچنان به حمایت از رژیم سوریه ادامه خواهد داد. سعید جلیلی، دبیر شورای امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، در دیدار با عمر غلاونجی، قائم‌مقام نخست وزیر سوریه، بر عزم ایران مبنی بر “پشتیبانی بیش از پیش” از رژیم بشار اسد تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، سعید جلیلی روز پنجشنبه در تهران گفت: «فشارهایی که به سوریه وارد شده اگر به دیکتاتورهای منطقه که با آمریکا همراهی می‌کنند وارد می‌شد، ظرف یک هفته ساقط می‌شدند.»

دبیر شورای امنیت ملی ایران افزود: «مردم منطقه باور نمی‌کنند که آمریکا و کشورهایی که در تاریخ خود حتی یک انتخابات نداشته‌اند امروز مدافع دموکراسی و حقوق ملت‌های منطقه باشند.» در این دیدار معاون نخست وزیر سوریه از “حمایت‌های بی‌شائبه ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران” تشکر و قدردانی کرد.

هیئتی مرکب از ۱۵ وزیر و مقام مسئول سوریه سه‌شنبه برای سفری سه روزه، وارد تهران شدند. سفر این هیئت سوری به ایران در حالی صورت می‌گیرد که دولت دمشق بیش از پیش در معرض فشارهای بین‌الملی قرار گرفته است.

پیش از این یک مقام دیگر ایرانی بر ادامه حمایت ایران از رژیم اسد تأکید کرده بود. محمد رضا رحيمی معاون اول رئیس جمهور ایران گفته است: «ملت ایران هرگز مردم سوریه را تنها نخواهد گذاشت و همواره در کنار ملت سوریه خواهد بود.»

به گزارش خبرگزاری ایرنا، محمد رضا رحیمی در دیدار با قائم‌مقام نخست وزیر سوریه گفت: «اگر چه هجمه سنگینی از سوی قدرت‌های غربی علیه کشور و مردم سوریه شکل گرفته است اما ملت سوریه در مقابل توطئه دشمنان محکم و استوار خواهد ایستاد.»

با وجود حمایت همه جانبه‌ی ایران از رژیم سوریه، جمهوری اسلامی گفته که آماده است میان این رژیم و گروه‌های مخالف میانجیگری کند. به گفته برخی از رسانه‌های ایران، جمهوری اسلامی با بعضی از گروه‌های مخالف رژیم اسد تماس‌هایی برقرار کرده است.

ترکیه در برابر کردها

رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه هشدار داد که جنگ داخلی سوریه می‌تواند به تجزیه این کشور منجر شود که حاصل آن جنگ مذهبی میان فرقه‌های گوناگون خواهد بود که وضع را دشوارتر خواهد کرد. او که در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، اظهار داشت که بشار اسد در حال از دست دادن کنترل بر سوریه است و مخالفان به کسب قدرت نزدیک می‌شوند.

اردوغان گفت که دولت او نگران فعالیت گروه‌های مسلح کرد در ۵ استان شمال سوریه است. او دولت سوریه را متهم کرد که به کردهای جدایی‌خواه مجال داده است تا علیه حکومت ترکیه فعالیت کنند. او گفت که ترکیه چنین وضعی را تحمل نخواهد کرد و تصریح نمود: “ما اقدام نظامی را ساده‌ترین حق طبیعی خود می‌دانیم.»

ترکیه آشکارا از مخالفان رژیم سوریه پشتیبانی می‌کند. روز پنجشنبه احمد داوداوغلو، وزیر خارجه ترکیه، در آنکارا مناف طلاس،از فرماندهان فراری ارتش سوریه، را به حضور پذیرفت و با او افطار میل کرد.

فعالیت اپوزیسیون سوریه

روز پنجشنبه “شورای ملی سوریه” یکی از نیروهای اصلی مخالف رژیم، در دوحه پایتخت قطر تشکیل جلسه داد. در این نشست دو روزه که به ریاست عبدالباسط سیدا برگزار شده است، بیش از ۴۰ نفر از فعالان و کادرهای این نیروی سیاسی شرکت دارند.

بشار اسد در کنار دوست پیشینش ژنرال مناف طلاسبشار اسد در کنار دوست پیشینش ژنرال مناف طلاس

موضوع محوری مذاکرات این نشست، تشکیل دولت انتقالی در سوریه و جذب نیروهایی است که هنوز به “شورای ملی” نپیوسته‌اند. در رابطه با اوضاع داخلی سوریه، مهمترین مسئله یاری به مجروحان و فراریان از کشور است.

محمد طيفور، معاون رئيس شورا، گفت: «ما باید برای هرگونه تحول ناگهانی آماده باشیم. هدف ما تشکیل یک دولت موقت است که بتواند در موقع نیاز وارد عمل شود و نقش خود را ایفا کند.»

او به خبرنگاران گفت که تمام نیروهای اپوزیسیون سوریه هفته آینده در نشستی بزرگ در قاهره گرد می‌آیند. هدف این گردهمایی هماهنگ کردن تمام تلاش‌ها به قصد براندازی رژیم اسد است.

ادامه کشتار و خونریزی در سوریه

در نقاط گوناگون سوریه درگیری‌های شدید میان نیروهای دولتی و مخالفان رژیم بشار اسد ادامه دارد. شدیدترین درگیری‌ها از شهرهای حلب، دمشق و درعا گزارش شده است. به گفته جمعیت سوری مدافعان حقوق بشر، که در موضعی معارض با رژیم سوریه قرار دارد، در برخوردهای روز پنجشنبه (۲۶ ژوئیه) ۱۶۵ نفر به ضرب گلوله نیروهای ارتشی از پای در آمدند.

نبرد در شهر حلب برای هفتمین روز پیاپی ادامه دارد. گفته می‌شود که شورشیان مسلح وابسته به “ارتش آزاد سوریه” نیمی از حلب را در دست دارند، اما این خبر از سوی منابع مستقل تائید نشده است. این شهر از اهمیت اقتصادی و سیاسی خاصی برخوردار است و رژیم تلاش می‌کند به هر قیمت آن را از چنگ مخالفان بیرون آورد.

در روزهای گذشته خبرگزاری‌ها از لشکرکشی تمام عیار به حلب گزارش داده‌اند. شبکه خبری شام نیز گزارش داده است که بیش از ۱۷۰ تانک و خوروی زرهی از فرودگاه نظامی حماه خارج شده و راهی حلب شده‌اند. پیش از این نیز خبرهایی در خصوص انتقال نیروهای ارتش سوریه از منطقه جبل‌الزاویه در استان ادلب به حلب منتشر شده بود.

گفته می‌شود که نیروهای دولتی، از بامداد پنجشنبه دو منطقه المشهد و شیخ بکر را در شهر حلب گلوله باران کردند. نیروهای مخالف گفته‌اند که با وجود بمباران هوایی با هلی‌کوپتر و فشار شدید توپخانه‌ی ارتش، در برابر نیروهای دولتی عقب‌نشینی نخواهند کرد.

در دمشق نیز درگیری‌های پراکنده همچنان ادامه دارد. نیروهای دولتی موفق شده‌اند برخی از نواحی پایتخت را از دست شورشیان مسلح بیرون آورند. بنا به گزارش خبرگزاری‌ها، نیروهای دولتی با توپخانه و هلی‌کوپتر، منطقه حجرالاسد را گلوله‌باران کرده‌اند.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد اظهار تأسف کرده است که جامعه بین‌المللی تا کنون موفق نشده است اقدامی مؤثر در جهت حمایت از مردم عادی سوریه انجام دهد. در همین راستا برخی از دولتمردان به ضرورت اقداماتی عملی “خارج از چارچوب شورای امنیت” اشاره می‌کنند.

دویچه وله   ۱۳۹۱/۰۵/۰۶

Print Friendly, PDF & Email