باراک اوباما لایحه‌ همکاری امنیتی آمریکا و اسرائیل را امضا کرد

باراک اوباما، رييس جمهوری آمریکا روز جمعه لايحه ای را برای افزايش همکاریهای  نظامی و امنیتی با اسرائيل امضا کرد.این در حالی است که قرار است روز شنبه ميت رامنی، نامزد حزب جمهوريخواه  در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، به اسرائيل سفر کند.
به گزارش رویترز، آقای اوباما  در حال امضای اين قرارداد که بر اساس آن همکاری های نظامی و غير نظامی ميان اين دو کشورِ همپيمان گسترش می يابد، تأکيد کرد که از زمانی که او سکان رهبری آمريکا را در دست داشته است، برای «عميق کردن همکاری ها با اسرائيل بويژه در امور امنيتی و اطلاعاتی و نظامی، اولويت زيادی قايل بوده است».

براساس موافقت باراک اوباما آمريکا برای توسعه سيستم تدافعی اسرائيلی «گنبد آهنين» که ويژه مقابله با راکت های کوتاه برد است، هفتاد ميليون دلار ديگر اعطا می کند.

اسرائيل اين سيستم را از هفت سال پيش که در پی تخليه نوار غزه مورد اصابت هزاران راکت از اين باريکه فلسطينی نشين قرار گرفت، ابداع کرد. آمريکا در سالهای گذشته نيز کمک مالی زيادی به توليد اين سيستم کرده بود.

کنگره آمريکا در روندی در دو ماه اخير با اعطای اين کمک جديد به اسرائيل موافقت کرده و اکثريت جمهوريخواهان و دموکراتهای هر دومجلس نمايندگان و سنای آمريکا آن را مورد حمايت قرار دادند و برای عملی کردن آن، تنها توشيح باراک اوباما باقی مانده بود؛ تنها دو نفر در مجلس نمايندگان با آن مخالفت کرده بودند.

برگزاری مراسم ويژه از سوی کاخ سفيد به هنگام توشيح چنين قوانينی کم سابقه است اما بنظر می رسد که دستگاه سياسی آقای اوباما اصرار بر تبليغ گسترده بر اين امر داشت تا آقای رامنی در سفرش به اسرائيل در بيان انتقاد از اوباما در ارتباط  با اسرائيل، درتنگنا قرار گيرد.

آقای اوباما به هنگام امضای قانون در کاخ سفيد گفت «حال همگان تعهد آمريکا را به امنيت اسرائيل دوباره درک خواهند کرد» و نيز افزود که «اين سيستم ساخت اسرائيل برای دفاع از امنيت خانواده های اسرائيلی ثابت شده است».

شماری از نمايندگان يهودی کنگره آمريکا از جمله باربارا بوکسر و هاوارد برمن و ديگر نمايندگان کنگره که مبتکر ارائه اين کمک به اسرائيل بودند، به هنگام امضای اين لايحه در کنار اقای اوباما ايستاده بودند.

باراک اوباما همچنين به هنگام امضای اين تعهد جديد آمريکا در قبال اسرائيل، به تعرض تروريستی ده روز پيش در بورگاس بلغارستان به جان گردشگران اسرائيلی اشاره کرد و آنرا در رديف «حوادثی غمبار» ناميد که «يک چالش برای تمامی دنياست».

در آن حادثه پنج گردشگر اسرائيلی و از جمله يک يهودی ايرانی الاصل همراه با راننده بلغار اتوبوسی که قرار بود گردشگران را از فرودگاه بورگاس به هتل منتقل کند، کشته شدند.

ناظران می گويند که تلاش باراک اوباما برای تأکيد بر تعهد دوباره آمريکا در قبال امنيت اسرائيل در حالی صورت گرفته است که ميت رامنی رقيب او هر چه بيشتر رويکردهای آقای اوباما را در ارتباط با اسرائيل به باد انتقاد گرفته است.

آقای رامنی که روز جمعه نيز يک ديدار غير رسمی در لندن با بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل داشت و شنبه شب نيز از بريتانيا برای گفت و گو با نتانياهو و ديگر مقامات اسرائيلی به اورشليم (بيت المقدس) خواهد رسيد، در تازه ترين گفت و گوهای رسانه ای خود دوباره گفته است که سياست های اوباما موجب تضعيف اسرائيل و گستاخ شدن جمهوری اسلامی ايران و ساير مخالفان اسرائيل شده است.

آقای رامنی در مصاحبه ای نيز با روزنامه اسرائيلی هاآرتص که  جمعه منتشر شد، با حمايتی چشمگير از رويه دولت اسرائيل در زمينه مقابله با برنامه هسته ای ايران، از لزوم تأکيد بر وجود گزينه نظامی در برابر ايران با اين هدف که سران تهران مسير و هدف برنامه هسته ای خود را تغيير دهند، سخن گفت.

آقای رامنی در سخنرانی روزهای اخير در نوادای آمريکا در همآيش کهنه سربازان کشورش گفته بود که اوباما حتی با نطق خود در سازمان ملل موجب «تحقير» رهبران اسرائيل می شود و مسايل را به گونه ای جلوه می دهد که انگار معضل اصلی منطقه، اسرائيل است، در حالی که اسرائيل نزديک ترين همپيمان آمريکا بوده و هست.

این در حالی است که آقای اوباما اخيراً در اجلاس ايپک، کميته روابط عمومی آمريکا و اسرائيل، گفت که او بيشتر از هر رييس جمهوری ديگری در تاريخ آمريکا در کنار اسرائيل ايستاده است و همکاری های اطلاعاتی، نظامی و امنيتی آمريکا با اسرائيل در سال های رياست جمهوری او به بالاترين سطح رسيده است.

طبق قانون جديدی که اوباما جمعه آن را امضا کرد، ارتش آمريکا همچنين موظف خواهد شد که انبار تسليحاتی خود را که در خاک اسرائيل برای موارد اضطراری نگاهداری می کند، تا ميزان ۴۰۰ ميليون دلار در دو سال آينده افزايش دهد؛ اسرائيل از حق استفاده از اين انبار سلاحهای آمريکا برخوردار است؛ آخرين بار که اسرائيل از اين سلاحهای انبار آمريکايی بهره گرفته بود در ژوئيه ۲۰۰۶ در زمان عمليات نظامی عليه حزب الله لبنان بود.

مايکل اورن سفير اسرائيل در آمريکا روز جمعه با انتشار بيانيه ای «قدردانی ملت و دولت اسرائيل» را از کمک های آمريکا و حمايت باراک اوباما ابراز داشت و قانون جديد را «تاريخی» توصيف کرد.

اعطای کمک نظامی جديد آمريکا به اسرائيل در آستانه ورود لئون پانه تا، وزير دفاع آمريکا به اسرائيل صورت می گيرد.

آقای پانه تا از جمله برای گفت و گو با نخست وزير و وزير دفاع اسرائيل درباره ايران و سوريه به اورشليم می آيد.

باراک اوباما خود در اين زمينه گفت که وزير دفاع ما در روزهای آينده به اسرائيل می رود تا در زمينه راهايی ديگری برای دفاع از اسرائيل و همکاری های بيشتر رايزنی کند.

کمک های نظامی جديد آمريکا به اسرائيل و سفر قريب الوقوع وزير دفاع آمريکا به اسرائيل در مقطعی صورت می گيرد که مذاکرات هسته ای ميان ايران و جامعه جهانی پيشرفتی نکرده است و اهود باراک وزير دفاع اسرائيل چهارشنبه گذشته گفت «عواقب يک ايران هسته ای، خطرناک تر از حمله است و اگر اين امر به آينده محول شود، بايد هزينه غير قابل تصوری برای مقابله با ايران هسته ای پرداخت شود».

ايران با رد ماهيت نظامی برنامه اتمی خود، بارديگر تأکيد کرده است که رويکردهای اين کشور تغييری نخواهد کرد؛ آيت الله خامنه ای سه شنبه شب بر عدم تغيير سياست های ايران تأکيد نهاده بود.

رادیو فردا   ۱۳۹۱/۰۵/۰۷

Print Friendly, PDF & Email