جنگ حلب، احتمال دخالت ترکیه و تهدید ایران به اقدام متقابل

سه روز از حمله سنگین ارتش سوریه به حلب که به دست مخالفان افتاده می‌گذرد و هنوز جنگ در این منطقه به‌شدت ادامه دارد. در همین حال ترکیه در خصوص مداخله نظامی به سوریه هشدار داد، هشداری که با واکنش ایران روبرو شد. سردار جزایری هم در همین رابطه گفته است سومین شکست بزرگ آمریکا و اذناب آن در منطقه در حال رقم خوردن است.در حالی که وزیر خارجه ایران امروز گفت که شرایط سوریه رو به استقرار است، منابع خبری از اوضاع متشنج در این کشور و به خصوص شهر حلب خبر می‌دهند. حلب که به دست مخالفان افتاده از سه روز پیش مورد هجوم سنگین ارتش سوریه قرار گرفته و جنگ در این منطقه به‌شدت ادامه دارد.
ترکیه: برای جلوگیری از تکرار کشتار حلبچه در سوریه مداخله می‌کنیم

منابع خبری ترکیه گزارش کردند که احمد داود اوغلو، وزیر خارجه آن کشور، گفته است که اگر نیروهای دولتی سوریه شهروندان سوری را که به مرزهای ترکیه می‌گریزند هدف حمله قرار دهد، ترکیه نسبت به چنین اقدامی واکنش نشان خواهد داد.

به گزارش بی بی سی، آقای داود اوغلو در مصاحبه با روزنامه حریت، گفته است «ترکیه مصمم است اجازه ندهد کشتاری مشابه حلبچه در یکی دیگر از کشورهای همسایه روی دهد.»

هشدار ایران درباره اجرای پیمان دفاعی مشترک

در همین حال ایران به ترکیه در خصوص مداخله نظامی در سوریه هشدار داده است.

به گزارش بازتاب روزنامه دولتی «الوطن» سوریه در این خصوص نوشت که ایران به ترکیه هشدار داده در صورت هرگونه دخالت نظامی در سوریه، پیمان دفاع مشترک خود با دمشق را به اجرا خواهد گذاشت.

سردار جزایری: هنوز ضرورت ایجاب نکرده است که دوستان سوریه به‌طور تمام قد وارد این معرکه شوند

در رویدادی دیگر مرتبط با سوریه، سردار جزایری، معاون ستادکل نیروهای مسلح که از ابتدای ناآرامی‌های سوریه در خصوص تحولات این کشور اظهار نظر می‌کند با اشاره به جنگ حلب گفت: «به زودی دولت سوریه بر این بحران بزرگ فائق خواهد آمد.»

به گزارش ایسنا آقای جزایری با بیان اینکه اتفاقات سوریه مسأله کوچکی نیست، اوضاع سوریه را برخلاف تبلیغات رسانه‌ای غرب ارزیابی کرد و گفت: «سومین شکست بزرگ آمریکا و اذناب آن در منطقه در حال رقم خوردن است.»

این مقام نظامی ایران با بیان اینکه اراده جدی در حاکمیت سوریه وجود دارد که بایستی با این دشمن درگیری تمام عیاری داشته باشد، گفت: «هنوز ضرورت ایجاب نکرده است که دوستان سوریه به‌طور تمام قد وارد این معرکه شوند.»

واکنش دبیرکل سازمان ملل

دبیر کل سازمان ملل نیز در خصوص اوضاع سوریه ادامه جنگ در این کشور را راه‌حلی برای پایان بحران در این کشور ندانسته و گفته است این وضعیت تداوم خرابی‌ها و رنج مردم است.

به گزارش انتخاب بان کی‌مون گفته است: «هر روزی که خشونت‌ در سوریه رخ دهد، مردم بیشتری کشته، زخمی، شکنجه و یا آواره خواهند شد.»

خودنویس   سه شنبه, ۱۰ مرداد ۱۳۹۱

Print Friendly, PDF & Email