دادستانی تهران: شانزده اخلالگر بازار ارز دستگیر شدند

در پی افزایش شدید ارزهای خارجی در ایران و اعتراض بازاریان، دادستانی تهران از دستگیری ۱۶ نفر که از آنها به عنوان “عوامل عمده اختلال ارزی” نام برده، خبر داده است.دادستانی تهران این افراد را متهم کرده که “با استفاده از فضای ناشی از جنگ روانی دشمن، با کمک جریانات شایعه پراکن داخلی و خارجی و تبانی با یکدیگر موجبات تشدید شرایط پیش آمده را فراهم و از فضای موجود به طریق غیر قانونی در راستای منافع شخصی و مطامع خارجی با هدف اخلال در امور اقتصادی کشور بهره‌برداری کرده بودند.”این افراد همچنین از سوی دادستانی تهران به “خرید و فروش ارز خارج از شبکه بانکی به صورت گسترده، خرید و فروش و قاچاق ارز، تشکیل باندهای سازمان یافته و انجام معاملات ارز به صورت صوری و غیر واقعی با هدف افزایش قیمت ارز به منظور تشویش اذهان عمومی و ایجاد اختلال در کسب و کار و بازار و تحصیل مال نامشروع” متهم شده اند.

بنابر گزارشی که دادستانی تهران ارائه کرده این افراد با این اقدامات باعث بالا بردن غیر منطقی نرخ ارز شده اند و فضای ارزی کشور را “متشنج” کرده اند و باعث “تضییع حقوق مردم” شده اند.

اعلام دستگیری این افراد از سوی دادستانی با اعلام توافق بازار تهران برای بازگشایی در روز شنبه آینده همزمان شده است.

بعد از تعطیلی بازار تهران در روز گذشته (چهارشنبه ۱۲ مهر) و بروز اعتراضاتی در حوالی این بازار ، روسای اتحادیه های صنفی برای بازگشایی بازار در روز شنبه آینده موافقت کردند و “خواستار تامین امنیت واحدهای صنفی مستقر در بازار بزرگ شدند.”

روسای اتحادیه های صنفی گفتند که “دولت و وزرای اقتصادی با تصمیم گیری های اشتباه، آثار مخربی را بر اقتصاد برجای گذاشته اند، ضمن اینکه به اعتقاد آنها، دولت معتقد است که اصناف هیچگونه جایگاه اقتصادی ندارند.”

بعد از اعتراض بازار تهران نسبت به وضعیت بازار ارز، گزارش شده که امروز پنج شنبه ۱۳ مهر، برخی صرافی ها مغازهای خود را باز کرده اند اما هیچ معامله‌ای انجام نمی شود. با این حال گزارش‌ها نشان می دهد که در حوالی میدان فردوسی و چهارراه استانبول برخی فروشندگان ارز حضور دارند.

دادستانی تهران می گوید که “گردش مالی و موجودی حساب بانکی یکی از متهمان” دستگیر شده در یک سال گذشته بیش از یک هزار میلیارد تومان بوده است.

دادستانی تاکید کرده که متهمان دیگری نیز در پرونده اخلال در بازار ارز وجود دارند که “تحت تعقیب قضایی قرار گرفته اند” و اطلاعات آن بعدا منتشر خواهد شد.

با افزایش شدید قیمت ارزهای خارجی، از ارزش ریال پول ملی ایران به شدت کاسته شده است.

برخی از کارشناسان سقوط ارزش پول ملی ایران در ماه های اخیر را ناشی از تشدید تحریم های خارجی علیه برنامه های هسته ای ایران دانسته و از همبستگی بین گسترش تحریم ها و افزایش بهای ارز و طلا سخن گفته اند.

به گفته آنان، دلیل دیگری بر وجود این همبستگی این است که کاهش نسبی فشار بر بازار ارز و طلا با برگزاری مذاکرات هسته ای و نوعی امیدواری نسبت به حل و فصل بحران هسته ای همزمان بوده است.

تحریم های جدید علیه ایران شامل مصوبات دولت آمریکا در مورد تحریم نظام بانکی ایران و تصمیم اتحادیه اروپا به قطع واردات نفت خام بوده است. این تحریم ها نه تنها باعث کاهش صادرات نفت شده، بلکه دریافت ارز حاصله از صادرات را نیز با دشواری مواجه کرده و به گفته برخی منابع، باعث کاهش چشمگیر عرضه ارز در بازار داخلی شده است.

افزایش بهای ارز با افزایش شدید نرخ تورم و کاهش قدرت خرید مردم همراه بوده و به نگرانی در مورد تبعات اجتماعی و سیاسی این روند دامن زده است.

بی بی سی        پنج شنبه 04 اکتبر 2012 – 13 مهر 1391

Print Friendly, PDF & Email