دیوان لاهه: اسرائیل بایدعملیات در رفح متوقف کند

دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه که عالی‌ترین مرجع قضایی سازمان ملل است امروز رای داد که اسرائیل باید «فورا» حمله نظامی خود به رفح را متوقف کند. این پرونده توسط آفریقای جنوبی به این نهاد بین المللی ارجاع شد که پیش‌تر اسرائیل را به نقض کنوانسیون «نسل کشی» سازمان ملل متهم کرد.

دیوان بین‌المللی دادگستری استدلال کرد که حکم این دادگاه برای تضمین بقای مردم فلسطینی حیاتی است.

هرچند این نهاد می تواند در مورد اختلافات بین کشورها احکام الزام‌آور قانونی صادر کند، اما برای اجرایی کردن آنها، محدودیت دارد. با این حال، تصمیم علیه اسرائیل بر فشارهای دیپلماتیک به این کشور می‌افزاید.

دقایقی پس از این حکم، یکی از اردوگاه‌های رفح هدف حملات اسرائیل قرار گرفت.

در دسامبر سال گذشته، آفریقای جنوبی پرونده شکایتی را در دیوان بین‌المللی دادگستری طرح کرد تا ثابت کند که از نظر دولت آن کشور، اسرائیل در جنگ علیه حماس در نوار غزه، مرتکب نسل‌کشی شده است.

دولت آفریقای جنوبی ادعا کرد روشی که اسرائیل برای پیشبرد جنگ علیه حماس در پیش گرفته است «ماهیت نسل‌کشی» دارد، زیرا براساس شکایت آفریقای جنوبی، اسرائیل «قصد نابودی فلسطینیان در غزه» را دنبال می‌کند.

اسرائیل این اتهامات را قاطعانه رد کرد و گفت که آنچه در این شکایت‌نامه در مورد شرایط میدان جنگ مطرح شده کلا خلاف واقع است.

واکنش اسرائیل

دیوید منسر، سخنگوی دولت اسرائیل به بی‌بی‌سی گفت: «هیچ دولتی در جهان وجود ندارد که ما را مجبور به خودکشی جمعی کند، به این دلیل که این همان چیزی است که جنگ ما را علیه حماس متوقف می‌کند.»

قرار است وزرای کابینه اسرائیل بعداً در مورد تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری بحث و گفتگو کنند. اما مقامات دولتی اسرائیل گفته‌اند که هیچ قدرتی بر روی زمین نمی‌تواند اسرائیل را از حفاظت از شهروندانش و تعقیب حماس در غزه بازدارد.

یائیر لاپید، رهبر مخالفان در اسرائیل هم گفته است: «این واقعیت که دیوان بین‌المللی دادگستری حتی پایان عملیات نظامی در رفح را مستقیما به آزادی گروگان‌ها و به حق اسرائیل برای دفاع از خود در برابر ترور ربط نداد، یک شکست اخلاقی فاحش است.»

او گفت که اسرائیل از سوی غزه «به طرز وحشیانه‌ای مورد حمله قرار گرفت» و مجبور به دفاع از خود در برابر حماس شد.

آقای لاپید همچنین افزود: «هیچ کس در جهان نیست که در برابر چنین حمله‌ای از خود دفاع نکند.»

بنی گانتس، وزیر کابینه جنگ اسرائیل هم گفته است که این کشور به جنگ «عادلانه و ضروری» خود علیه حماس ادامه خواهد داد تا گروگان‌ها را بازگرداند و امنیت خود را تضمین کند.

او گفت که ارتش اسرائیل «مطابق با قوانین بین‌المللی» عمل خواهد کرد و سعی می‌کند از آسیب رساندن به غیرنظامیان جلوگیری کند.

او در بیانیه‌ای گفت: «دولت اسرائیل متعهد به ادامه نبرد، برای بازگرداندن گروگان‌های اسرائیلی است و به شهروندان خود وعده امنیت در هر کجا و هر زمان که لازم باشد می‌دهد، از جمله در رفح.»

واکنش حماس و تشکیلات خودگردان فلسطینی

یکی از سخنگویان حماس به بی‌بی‌سی گفت: «ما از تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری استقبال می کنیم که خواسته است حملات بی‌رحمانه صهیونیست‌ها به مردم ما در شهر رفح متوقف شود.»

حماس همچنین گفته است که درخواست برای پایان دادن به حمله باید تمام غزه و نه فقط رفح را شامل شود.

تشکیلات خودگردان فلسطینی که بخش‌هایی از کرانه باختری اشغالی را اداره می‌کند هم از این حکم استقبال کرده است.

واکنش آفریقای جنوبی

آفریقای جنوبی از حکم امروز دیوان بین‌المللی دادگستری استقبال کرده است.

لازم به یادآوری است که آفریقای جنوبی از دیوان بین‌المللی دادگستری خواسته بود که به عنوان یک اقدام اضطراری به اسرائیل دستور دهد تا حمله به رفح را متوقف کند و گفته بود که اقدامات اسرائیل در جنوب غزه یک عملیات «نسل کشی» است و بقای مردم فلسطینی را تهدید می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نالدی پاندور، وزیر خارجه آفریقای جنوبی گفته است: «من معتقدم که از نظر کلمات، حکم امروز بسیار محکم‌تر است و یک درخواست بسیار واضح برای توقف است.»

سیریل رامافوسا، رئیس‌ جمهور آفریقای جنوبی هم در یک گردهمایی در نزدیک خانه نلسون ماندلا در سووتو از او نقل قول کرد که گفته بود: «ما کاملاً آزاد نخواهیم بود، تا زمانی که مردم فلسطین آزاد نشوند.»

نلسون ماندلا، رئیس جمهور سابق این کشور از طرفداران سرسخت حق فلسطینی‌ها برای داشتن یک کشور بود. رامافوسا گفت که او به مردم آفریقای جنوبی داشتن پیوند با فلسطینی‌ها را آموخت.

آقای رامافوسا گفت: «نبود عدالت برای فلسطین، فقدان عدالت برای آفریقای جنوبی نیز هست.»

زین دانگور، مسئول وزارت امور خارجه آفریقای جنوبی هم با اشاره به این که اولین بار است دادگاهی چنین دستوری صریح به اسرائیل برای توقف اقداماتش در بخشی از غزه می‌دهد، رای دیوان بین‌المللی دادگستری را «پیشگامانه»‌ توصیف کرد.

او گفت: «امیدواریم شورای امنیت سازمان ملل به این موضوع توجه کند.»

او افزود که آفریقای جنوبی با اتکا به این دستور به شورای امنیت سازمان ملل مراجعه خواهد کرد.

بی‌بی‌سی فارسی

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *