شورای امنیت قطعنامه آتش‌بس فوری غزه را تصویب کرد؛ پاسخ حماس؛ آماده توافق هستیم با تعهد به توقف کامل حملات

پاسخ حماس به طرح آتش‌بس؛ آماده توافق هستیم با تعهد به توقف کامل حملات

حماس می‌گوید که پاسخ خود به طرح سه مرحله‌ای آتش‌بس در غزه را به میانجی‌گران ارائه کرده است . قطر و مصر که به همراه آمریکا در مذاکرات بین اسرائیل و حماس میانجی‌گری کرده‌اند، تایید کردند که حماس پاسخ خود را داده است. حماس و جهاد اسلامی فلسطین گفتند: «این پاسخ منافع مردم ما، فلسطینی‌ها، را در اولویت قرار می‌دهد و بر ضرورت توقف کامل حملات جاری به غزه تأکید می‌کند».

در عین حال یکی از مقامات ارشد حماس به بی‌بی‌سی گفت که همچنان نیازمند تعهد اسرائیل به آتش‌بس دائم است.

طرح پیشنهادی آتش‌بس که دوشنبه شب توسط شورای امنیت سازمان ملل تأیید شد، خواستار یک آتش‌بس‌ شش هفته‌ای است که در نهایت دائم می‌شود.

حماس در بیانیه خود در شامگاه سه‌شنبه خواستار «توقف کامل» درگیری‌ها در غزه شد.

دقایقی بعد از اعلام پاسخ حماس، کاخ‌سفید آن را نشانه‌ای مثبت قلمداد کرد. جان کربی، سخن‌گوی کمیته امنیت ملی کاخ‌سفید عصر سه شنبه به خبرنگاران گفت که آمریکا به پاسخ حماس با «امیدواری» نگاه می‌کند و سرگرم «بررسی» جزییات آن است.

پیش از این هم آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا گفته بود اگر تازه‌ترین طرح آتش‌بس در غزه به نتیجه نرسد، مسئولیت آن با رهبر حماس در غزه است.

آنتونی بلینکن که برای هشتمین بار طی ۸ ماه گذشته و از زمان آغاز جنگ در غزه به خاورمیانه سفر کرده امروز در اردن گفته بود که تنها مانع اجرای قطعنامه آتش‌بس «کسی است که ۱۰ طبقه زیر زمین مخفی شده است» که به نظر می‌رسد منظور او یحیی سنوار رهبر حماس در غزه است.

آقای بلینکن در همین حال بیانیه اولیه جنبش حماس را که از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد استقبال کرده بود «یک علامت امیدوارکننده» توصیف کرده بود.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، هم از همه طرف‌ها خواست تا برای آتش‌بس به توافق برسند. او در افتتاحیه کنفرانس بشردوستانه اضطراری غزه در امان پایتخت اردن صحبت می‌کرد.

ساعاتی پس از تصویب قطعنامه آتش‌بس در شورای امنیت سازمان ملل، حماس از آن استقبال کرد اما رسما قطعنامه آتش‌بس را نپذیرفته است.

سامی ابوزهری، از رهبران ارشد حماس، به خبرگزاری رویترز گفت که جنبش آماده مذاکره است.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین گفت در دیدار دیروز با بنیامین نتانیاهو، او حمایتش از طرح آتش‌بس آمریکا را تایید کرد. پس از آن دیدار، این پیشنهاد در شورای امنیت سازمان ملل با اکثریت قریب به اتفاق آرا به تصویب رسید.

آنتونی بلینکن در ادامه سفر تازه خود به خاورمیانه، سه‌شنبه در اردن در کنفرانس کمک‌رسانی به غزه شرکت کرده است.

دوشنبه شب (۱۰ ژوئن)، شورای امنیت قطعنامه آتش‌بسی را تصویب کرد که پیش‌نویس آن را آمریکا تهیه کرده بود. قطعنامه شورای امنیت با موافقت ۱۴ کشور و رای ممتنع روسیه به تصویب رسید.

آمریکا اعلام کرده بود اسرائیل قبلا این طرح را که جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در ماه گذشته مطرح کرده بود، پذیرفته است.

اکنون حماس می‌گوید آمادگی دارد تا در «همکاری با میانجی‌‌گرها»، در راستای «خواسته‌های مردم و جناح‌های فلسطینی» در مذاکرات غیرمستقیم شرکت کند.

حماس در بیانیه اولیه خود در واکنش به تصویت این طرح در شورای امنیت سازمان ملل تصویب مواردی از جمله «آتش‌بس دائمی، خروج کامل اسرائیل از نوار غزه، تبادل اسرا، بازسازی، بازگشت آوارگان به محل سکونت‌شان» را مثبت خواند.

کمتر از یک هفته پیش، قطر و مصر و آمریکا به عنوان میانجی مذاکرات دو طرف جنگ برای احیای مذاکرات آتش‌بس در دوحه جمع شدند.


شورای امنیت قطعنامه آتش‌بس فوری غزه را تصویب کرد

بی‌بی‌سی: شورای امنیت سازمان ملل متحد با ۱۴ رای موافق و بدون هیچ رای مخالفی، قطعنامه آتش‌بس فوری در غزه را تصویب کرد.

روسیه که یکی از اعضای دارای حق وتو در شورای امنیت است به این قطعنامه که توسط آمریکا پیشنهاد شده بود، رای ممتنع داد تا مانع از تصویب آن نشود.

این قطعنامه که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا نخستین بار مفاد آن را پیشنهاد کرد از دو طرف مخاصمه در غزه می‌خواهد که فورا به جنگ ۸ ماهه در این نواره باریک ساحلی پایان دهند و مراحل گام به گام آن را برای رسیدن به یک آتش‌بس دائمی اجرا کنند.

این قطعنامه که سه فاز گام به گام را از آغاز تا تثبیت آتش‌بس در نظر گرفته است در مرحله نخست خواستار مبادله گروگان‌ها و زندانیان فلسطینی همزمان با برقراری آتش‌بس موقت شده است.

بنابر متن این قطعنامه که آمریکا تهیه کرده و نخستین بار ۱۰ روز پیش جو بایدن از آن خبر داد، فاز دوم این قطعنامه شامل «پایان دائمی خصومت و درگیری‌ها» است که قرار است همزمان با عقب‌نشینی کامل ارتش اسرائیل از غزه عملی شود.

فاز سوم هم متمرکز بر برنامه بلندمدت برای آینده منطقه است از جمله آغاز طرح چندین ساله بازسازی غزه.

در حالی که حماس هنوز پاسخ رسمی خود را به پیشنهاد آمریکا نداده است، سامی ابوزهری، از رهبران برجسته حماس، روز دوشنبه از آمریکا خواست به اسرائیل برای پایان دادن به جنگ در غزه فشار بیاورد.

او ضمن تصریح این خواسته از آمریکا به خبرگزاری رویترز گفت: «جنبش حماس آماده است با هر ابتکاری که به پایان جنگ بینجامد، برخوردی مثبت داشته باشد.»

پس از ارائه طرح بایدن برای پایان دادن به جنگ فشارهای دیپلماتیک آمریکا افزایش یافت.

آمریکا از اسرائیل و حماس خواسته بود که این طرح را بپذیرند.

آنتونی بلینکن، وزیرخارجه آمریکا هم همزمان با به رای گذاشتن این قطعنامه در شورای امنیت، در اسرائیل با بنیامین نتانیاهو دیدار کرد.

حدود پنج روز پیش، آمریکا و مصر و قطر به عنوان میانجی مذاکراتی برای آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها در دوحه آغاز کردند اما هنوز دستاورد مشخصی درباره این مذاکرات منتشر نشده است.

در ماه مارس گذشته هم شورای امنیت سازمان ملل متحد یک قطعنامه دیگر با هدف برقراری آتش‌بس فوری در غزه تصویب کرده بود.

درگیری میان ارتش اسرائیل و حماس پس از آن آغاز شد که در روز هفتم اکتبر سال گذشته هزاران شبه‌نظامی حماس در حمله ای گسترده وارد خاک اسرائیل شدند و طی یک روز علاوه بر کشتن ۱۲۰۰ نفر، ۲۵۱ نفر را هم گروگان گرفتند.

پس از آن ارتش اسرائیل در حمله‌ای بی‌سابقه، با تمام قوا وارد نوار غزه شد و هدف خود را نابودی کامل حماس خواند. این حملات که ابتدا از شمال و بعد به مرکز و جنوب نوار غزه تسری یافت، طی ۸ ماه گذشته ادامه داشته و بنابر گزارش تشکیلات بهداشتی در غزه (که توسط حماس اداره می‌شود) تا کنون ۳۷ هزار کشته برجای گذاشته است.

تصویب قطعنامه پیشنهادی آمریکا در نیویورک همزمان با حضور بلینکن در تل آویو

عصر دوشنبه، شورای امنیت سازمان ملل متحد در حالی با ۱۴ رای موافق و یک رای ممتنع (روسیه) قطعنامه پیشنهادی آمریکا را تصویب کرد که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در جریان هشتمین سفر خود به خاورمیانه از زمان شروع جنگ غزه در بیت‌المقدس با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل دیدار کرد.

سفر آقای بلینکن در یک زمان پر فراز و نشیب سیاسی برای نتانیاهو و تنها ساعاتی پس از آن روی داد که بنی گانتس، یکی از اعضای میانه‌رو کابینه جنگ اسرائیل، یکشنبه این دولت را ترک کرد.

آنتونی بلینکن، در دیدار با نتانیاهو بر اهمیت طرح پس از جنگ برای غزه تاکید کرد. وزارت امور خارجه ایالات متحده گفت که آقای بلینکن همچنین بر لزوم جلوگیری از گسترش درگیری تاکید کرده است.

به گزارش وزارت خارجه آمریکا آقای بلینکن همچنین قرار است با بنی گانتس دیدار کند.

پیش از این آقای بلینکن در قاهره با رئیس جمهور مصر دیدار کرد و از سران کشورهای منطقه خواست حماس را برای پذیرش پیشنهاد آتش‌بس با اسرائیل تحت فشار قرار دهند.

تمرکز آقای بلینکن در این سفر بر اجرایی کردن طرح آتش‌بس جو بایدن است.

خبرنگار بی‌بی‌سی که آقای بلینکن را در این سفر سه روزه همراهی می‌کند، گفت که «واشنگتن به طور فزاینده‌ای از بنیامین نتانیاهو خشمگین است.»

بازگشایی گذرگاه رفح بین مصر و نوار غزه که از یک ماه پیش بسته است از محورهای گفتگوی آقای آنتونی بلینکن در تازه‎‌ترین سفرش به خاورمیانه است.

ارتش اسرائیل پس از آغاز عملیاتش در رفح، کنترل سمت فلسطینی گذرگاه را به دست گرفته است. اسرائیل مصر را مسئول بسته ماندن گذرگاه معرفی می‌کند.

مصر اما می‌گوید رانندگان کامیون‌هایی که حامل کمک‌های بشردوستانه هستند هنگام عبور از پست‌های بازرسی اسرائیل احساس امنیت نمی‌کنند.

آقای بلینکن در ادامه سفرش به قطر و اردن خواهد رفت.

فشارهای جهانی پس از عملیات اسرائیل برای آزادی ۴ گروگان که به کشته‌شدن شمار زیادی از فلسطینیان غیرنظامی در اردوگاه پناهندگان نصیرات انجامید، بار دیگر افزایش یافت.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا، با وجود استقبال از آزادی گروگان‌ها در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «گزارش‌ها در مورد کشتار دوباره غیرنظامیان وحشتناک است» و تاکید کرد «حمام خون باید فورا پایان یابد».

مقام‌های درمانی حماس می‌گویند در عملیات آزادی ۴ گروگان اسرائیلی، «۲۷۴ فلسطینی» کشته شدند. ارتش اسرائیل می‌گوید این رقم کمتر از ۱۰۰ نفر است.

استقبال حماس از قطعنامه آتش‌بس شورای امنیت

ساعاتی پس از تصویب قطعنامه آتش‌بس در شورای امنیت سازمان ملل، حماس دربیانیه‌ای از آن استقبال کرد. حماس در بیانیه خود تصویب مواردی از جمله «آتش‌بس دائمی، خروج کامل اسرائیل از نوار غزه، تبادل اسرا، بازسازی، بازگشت آوارگان به محل سکونت‌شان» را مثبت خواند. در همین حال، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در ادامه سفر تازه خود به خاورمیانه، سه‌شنبه در اردن در کنفرانس کمک‌رسانی به غزه شرکت خواهد کرد.

حماس با وجود استقبال از رای سازمان ملل هنوز پاسخی رسمی به این پیشنهاد نداده است.

دوشنبه‌شب (۱۰ ژوئن)، شورای امنیت قطعنامه آتش‌بسی را تصویب کرد که پیش‌نویس آن را آمریکا تهیه کرده بود. قطعنامه شورای امنیت با موافقت ۱۴ کشور و رای ممتنع روسیه به تصویب رسید.

آمریکا اعلام کرده بود اسرائیل قبلا این طرح را، که جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در ماه گذشته مطرح کرده بود، پذیرفته است.

اکنون حماس می‌گوید آمادگی دارد تا در «همکاری با میانجی‌‌گرها»، در راستای «خواسته‌های مردم و جناح‌های فلسطینی» در مذاکرات غیرمستقیم شرکت کند.

کمتر از یک هفته پیش، قطر و مصر و آمریکا به عنوان میانجی مذاکرات دو طرف جنگ برای احیای مذاکرات آتش‌بس در دوحه جمع شدند.

در همین حال، گزارش‌ها حاکی است که یک دیپلمات اسرائیل گفته است که کشورش به اهداف خود از جمله «آزادی همه گروگان‌ها و نابودی حماس» متعهد است.

این در حالی است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، بر ادامه «جنگ تا نابودی حماس» تاکید کرده است.

در ادامه حملات به غزه، ارتش اسرائیل اعلام کرد چهار سربازش در رفح در جنوب این باریکه کشته شدند.

بر اساس بیانیه ارتش اسرائیل، آنها بر اثر ریزش یک ساختمان مملو از مواد منفجره کشته شدند.

ارتش اسرائیل می‌گوید چند تن دیگر به شدت زخمی شدند.

از آغاز جنگ، حدود ۳۰۰ سرباز اسرائیلی کشته شده‌اند.

در همین مدت، بنابر اعلام مقام‌های درمانی حماس در غزه، بیش از ۳۷ هزار فلسطینی که اغلب آنها کودک و زن بوده‌اند در حملات اسرائیل کشته شده‌اند.

گمان می‌رود اختلافات سیاسی داخلی در اسرائیل تلاش‌های دیپلماتیک آمریکا را پیچیده کند.

سفیر آمریکا در سازمان ملل می‌گوید شورای امنیت با حمایت از طرح آتش‌بس برای غزه به صلح رای داده است.

لیندا توماس گرینفیلد گفت جامعه بین‌المللی در خصوص توافق برای آتش‌بس متحد است.

او گفت «این کار جان انسان‌ها را نجات می‌دهد، گروگان‌های اسرائیلی را به خانه می‌آورد و به غیرنظامیان فلسطینی کمک می‌کند.»

در ماه‌های گذشته، آمریکا برای وتوی پیشنهادهای آتش‌بس در غزه مورد انتقاد قرار گرفته بود.

نکات متهم قطعنامه آتش‌بس سازمان ملل چیست؟

این قطعنامه که پیشنویس آن بر اساس طرح جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا تهیه شده است از دو طرف مخاصمه در غزه می‌خواهد که فورا به جنگ ۸ ماهه در این نواره باریک ساحلی پایان دهند.

در این توافق از طرفین خواسته شده است مراحل گام به گامی را برای رسیدن به یک آتش‌بس دائمی اجرا کنند:

این قطعنامه که سه فاز گام به گام را از آغاز تا تثبیت آتش‌بس در نظر گرفته است:

* در مرحله نخست، همزمان با برقراری آتش‌بس موقت، گروگان‌ها و زندانیان فلسطینی مبادله می‌شوند.

* فاز دوم این قطعنامه شامل «پایان دائمی خصومت و درگیری‌ها» است که قرار است همزمان با عقب‌نشینی کامل ارتش اسرائیل از غزه عملی شود.

* فاز سوم هم بر برنامه بلندمدت برای آینده منطقه متمرکز است، از جمله آغاز طرح چندین ساله بازسازی غزه.

بی بی سی

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *