صفحه دو آخر هفته بی بی سی: تاسیس حزب اتحاد ملت ایران و اختلاف بر سر نظارت استصوابی


هفته گذشته در ایران حزبی متولد شد که تقریبا همه‌ی اعضای شورای مرکزی اش را اعضای جبهه مشارکت و فعالان ستاد میرحسین موسوی تشکیل داده اند. در مراسم افتتاحیه حزب اتحاد ملت ایران اسلامی، پیامی ویدیویی از محمد خاتمی پخش شد و ورود محسن میردامادی، دبیرکل جبهه مشارکت به سالن با تشویق‌ گرم و طولانی حاضران روبرو شد. بعد از برگزاری این مراسم، صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه گفت «آن هایی که اصل ولایت فقیه و قانون اساسی را قبول ندارند و در جریان فتنه ۸۸ خود را نشان داده اند، حالا می خواهند با تغییر رنگ و لعاب در انتخابات شرکت کنند».آقای لاریجانی همچنین هشدار داد که «شورای نگهبان تاکنون محکم و استوار در مقابل چنین افرادی ایستاده و از این پس هم خواهد ایستاد»؛ اشاره ای آشکار به قدرت شورای نگهبان در رد صلاحیت نامزدهای انتخاباتی بر اساس نظارت استصوابی.
در سوی دیگر ماجرا، دولت حسن روحانی، جبهه تازه ای در منازعات داخلی گشوده و تفسیر شورای نگهبان از نظارت استصوابی را غیر قانونی و نادرست خوانده است؛ دعوایی قدیمی که در صورت پافشاری آقای روحانی بر موضع خود، می تواند به رویارویی تمام عیار بین شورای نگهبان و دولت تبدیل شود.
مهمانان برنامه: علی مزروعی، عضو جبهه مشارکت ایران اسلامی، مرتضی کاظمیان، روزنامه نگار و فعال ملی مذهبی، علی افشاری، تحلیلگر مسائل سیاسی ایران و سعید برزین، تحلیلگر مسائل سیاسی ایران.

Print Friendly, PDF & Email