حکومت اسلامی ایران باید به سرکوب ظالمانه شهروندان بهایی خاتمه دهد.

سرکوب هموطنان بهایی ما از سوی اسلام گرایان پیش از انقلاب بهمن ۱۳۵۷ آغاز شد و با استقرار حکومت اسلامی تا امروز با شدت تمام ادامه دارد. اگرچه در این ۴۵ سال به غیر از مذهب شیعه اثنی‌عشری، پیروان دیگر ادیان و مذاهب مورد تبعیض و آزار و اذیت قرار گرفته‌اند، اما  رنج  بیکرانی که شهروندان بهایی صرفاً به دلیل اعتقادات دینی خود میباید تحمل کنند، غیر قابل توصیف است؛ از حبس‌های طولانی مدت گرفته تا محرومیت از ساده‌ترین حقوق شهروندی همچون تحصیل در دانشگاه، استخدام در دوائر دولتی و حتی مصادره اموال و پلمب مغازه ها؛ از قتل و ترور در کوچه و خیابان بدست نیروهای شبه نظامی و «خودسر» وابسته به حکومت اسلامی گرفته تا صدور احکام غیرانسانی و ظالمانه اعدام  از سوی قوه قضاییه.

پایه دینی-ایدئولوژیک این سرکوب سیستماتیک بهاییان، فتوا های اکثریت قریب به اتفاق آیت‌الله های ریز و درشت شیعی و یا پاسخ آنها به استفتائات پیروانشان است. به عنوان مثال علی خامنه‌ای در پاسخ به سوالی  مبنی بر جایز بودن خوردن غذایی که بهاییان تهیه میکنند و یا نجس و پاک بودن آنها، حکم می‌دهد: «از هرگونه معاشرت با این فرقه ضالّه مضلّه، اجتناب نمایید. آنها نجس و دشمن دین و ایمان شما هستند، پس فرزندان عزیزم، جدا از آنها بپرهیزید.»  

اخیراً، حکومت اسلامی دور جدیدی از سرکوب شهروندان بهایی را به راه انداخته است. آخرین اقدامات حکومتی از این نوع، اعمال محدودیت‌ در خاکسپاری در آرامستان بهاییان در تهران و فرمان به رستورانهای برخی شهرها همچون ساری، مبنی بر عدم سرویس دهی به سوگواران بهایی است.

اتحاد جمهوری‌خواهان ایران سرکوب ظالمانه هموطنان بهایی و محرومیت آنها از حقوق شهروندی را به شدت محکوم میکند و از حکومت اسلامی میخواهد تا به اقدامات ضد انسانی خود خاتمه دهد.

هیئت سیاسی-اجرایی اتحاد جمهوری‌خواهان ایران

۲۸ آذرماه ۱۴۰۲

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *