بیانیه به مناسبت سفر آقای روحانی به ایتالیا و فرانسه: از عادی سازی مناسبات با دیگر دولت ها حمایت می کنیم!

etehade-jomhourikhahanسفر آقای روحانی به ایتالیا و فرانسه اولین سفر مهم یک رئیس جمهور ایران بعد از سال ها تحریم و تنش در مناسبات بین المللی است. این سفر می تواند در جهت گشایش مناسبات خارجی و عادی سازی روابط ایران با دیگر کشور ها نقش مثبتی داشته باشد. کشور ما بعد از سال ها انزوای بین المللی و زیان هایی که از رهگذر تشدید بحران اتمی دیده است، نیازمند بازسازی مناسبات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با دیگر کشورها و گسترش آن است.

سفر آقای روحانی به اروپا در شرائطی صورت می گیرد که اجرای «برجام» و لغو تحریم های اقتصادی، فضای مناسبی را برای تامین منافع ملی کشورمان ایجاد کرده است. هر چند جریانات افراطی هم چنان بر طبل مخالفت با توافق اتمی می کوبند و در صدد هستند مانع  تغییر در سیاست خارجی شوند، اما همه، حتی مخالفان برجام هم می دانند که بازگشت از آن، چه عواقب دهشتناکی برای مردم و کشور خواهد داشت.

صدور دستور منع مذاکره با آمریکا در مورد مسائل دیگر به جز موضوع بحران اتمی، از سوی آیت الله خامنه ای و کشف «تئوری نفوذ» از سوی ایشان، همزمان سازمان دادن بازداشت های گسترده توسط سازمان اطلاعات سپاه پاسداران برای اثبات این تئوری، حمله سازمانیافته جریانات افراطی به  سفارت و کنسولگری عربستان  و به آتش کشیدن آن ها، همه از جمله تمهیداتی هستند که علاوه بر تاثیر گذاری بر صف بندی های داخلی، در تخریب فضای مساعد کنونی در مناسبات بین المللی نیز موثر هستند. آقای خامنه ای از موضع رهبر جمهوری اسلامی، در جریان تائید اقدام هیات های نظارت شورای نگهبان در حذف اکثریت قریب به اتفاق کاندیدا های اصلاح طلب و اعتدالگرا، حتی بخشی از اصولگرایان میانه رو، در عین مذموم دانستن این حمله، از متهم شدن «جوانان مومن، انقلابی و حزب اللهی» به بهانۀ این حمله اظهار نگرانی کرده و افزوده است «این ها همان هائی هستند که خالصانه در صحنه حاضرند».

اتحاد جمهوریخواهان ایران از هرگونه گشایشی در مناسبات خارجی، که در خدمت تامین منافع ملی مردم ایران، توسعۀ سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور باشد، استقبال می کند. اما نباید فراموش کنیم که تغییر در سیاست خارجی اگر نتواند با تغییر در سیاست های داخلی همراه شود، دوام چندانی نخواهد اشت. تداوم فضای امنیتی حاکم بر جامعه، حبس خانگی آقایان موسوی، کروبی و خانم رهنورد، بازداشت روزنامه نگاران و فعالان مدنی، گسترش دامنه اعدام ها توسط قوه قضائیه و اخیرا، حذف تقریبا همۀ کاندیداهای اصلاح طلب و میانه رو توسط شورای نگهبان و بی معنا کردن انتخابات، می تواند موفقیت در سیاست خارجی را نقش بر آب کند.

ما امیدواریم که تجربۀ حل بحران اتمی، در برخورد به معضلات دیگر کشورمان هم به کار گرفته شود و همزمان با گسترش مناسبات دیپلماتیک، وعده هائی چون پایان دادن به فضای امنیتی، آزادی زندانیان سیاسی، رفع حصر رهبران جنبش سبز، تامین حقوق شهروندی و امکان فعالیت قانونی احزاب سیاسی و نهادهای مدنی  نیز به مرحله عمل درآید.

هیات سیاسی اجرائی

اتحاد جمهوریخواهان ایران

۶ بهمن ۱۳۹۴ – ۲۶ ژانویه ۲۰۱۶

Print Friendly, PDF & Email